Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 26. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_04_SKLADBA – Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Ročník: 9. ročník Klíčová slova: věta jednoduchá, věty oznamovací, rozkazovací, přací, tázací zjišťovací, tázací doplňovací, zvolací
ANOTACE Materiál slouží k upevnění znalostí z předešlých ročníků. Opakuje druhy vět podle funkce. Opakuje používání interpunkčních znamének.
Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce SKLADBA Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce
Funkce vět a větných ekvivalentů Každá jednotlivá výpověď (věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent) má svou určitou funkci: někomu něco oznamujeme, přikazujeme, někoho se na něco ptáme nebo něco si přejeme. K vyjádření těchto funkcí používáme určité prostředky. Výpovědi zvolací nemají vlastní formu. Jsou to věty oznamovací, tázací nebo přací, které jsou vysloveny vzrušeně se stoupavě klesavou melodií. Píšeme za nimi vykřičník.
Přehled některých základních prostředků pro vyjádření různých funkcí výpovědí: SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO oznamovací rozkazovací oznamovací rozkazovací podmiňovací stoupavě klesavá klesavá tečka tečka vykřičník
VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO tázací doplňovací tázací zjišťovací oznamovací oznamovací podmiňovací podmiňovací stoupavá stoupavě klesavá stoupavě klesavá tázací zájmena příslovce táz. zájm. n. přísl. na 1. místě sloveso na 1. místě otazník otazník
VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO přací oznamovací podmiňovací rozkazovací stoupavě klesavá přací částice částice na 1. místě vykřičník tečka
Vedle těchto základních funkcí mají výpovědi i funkce zvláštní; vyjadřují např. obavu, výstrahu, prosbu apod. Také pro vyjádření těchto funkcí používáme ustálené formy, především různé částice, způsobová příslovce, slovesný způsob, v mluveném projevu větnou melodii, v psaném koncová znaménka. Tak např. námitku můžeme formulovat těmito různými způsoby: a) Ale vždyť on tomu vůbec nerozumí. On tomu přece vůbec nerozumí. Jenže on by tomu vůbec nerozuměl. (Částice ale vždyť/ přece/ jenže + oznamovací nebo podmiňovací způsob + stoupavě klesavá melodie.)
Copak on tomu někdy rozuměl Copak on tomu někdy rozuměl? (Částice copak/ ale copak + forma zjišťovací otázky + klesavá melodie.) Jako by tomu někdy rozuměl! (Částice jako + podmiňovací způsob + klesavá melodie.) On a rozumět tomu? (Jméno + a + infinitiv + stoupavě klesavá nebo stoupavá melodie.)
Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce - procvičování Podle funkce se věty dělí na: oznamovací rozkazovací přací tázací zjišťovací tázací doplňovací
Jak se nazývají věty, které pronášíme se silným citovým zabarvením? věty zvolací Jak odpovídáme na věty tázací doplňovací? doplníme celou odpověď, nestačí ANO x NE př.: Co máš na svačinu? – Mám chleba s máslem a jablko.
Jak odpovídáme na věty tázací zjišťovací? stačí odpověď ANO x NE př.: Máš svačinu? – Ano. Ne.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.