Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Druhy vět Věty podle funkce
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová. DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Druhy vět VY_32_INOVACE_06 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Věta.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Věty podle postoje mluvčího
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – věty podle modality
D R U H Y V Ě T P O D L E O B S A H U. J A K P O U Ž Í V Á M E V Ě T Y oznamujeme přikazujeme přejeme si ptáme se zjišťujeme doplňujeme rozkazujeme zvoláme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Druhy vět Věty podle funkce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Anotace: prezentace slouží k seznámení s druhy vět
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření říjen 2012 Ročník
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_19
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Copak tady děláte? tázací oznamovací Věta zvolací.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_ INOVACE_ 03_ ČESKÝ JAZYK 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 26. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_04_SKLADBA – Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Ročník: 9. ročník Klíčová slova: věta jednoduchá, věty oznamovací, rozkazovací, přací, tázací zjišťovací, tázací doplňovací, zvolací

ANOTACE Materiál slouží k upevnění znalostí z předešlých ročníků. Opakuje druhy vět podle funkce. Opakuje používání interpunkčních znamének.

Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce SKLADBA Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce

Funkce vět a větných ekvivalentů Každá jednotlivá výpověď (věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent) má svou určitou funkci: někomu něco oznamujeme, přikazujeme, někoho se na něco ptáme nebo něco si přejeme. K vyjádření těchto funkcí používáme určité prostředky. Výpovědi zvolací nemají vlastní formu. Jsou to věty oznamovací, tázací nebo přací, které jsou vysloveny vzrušeně se stoupavě klesavou melodií. Píšeme za nimi vykřičník.

Přehled některých základních prostředků pro vyjádření různých funkcí výpovědí: SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO oznamovací rozkazovací oznamovací rozkazovací podmiňovací stoupavě klesavá klesavá tečka tečka vykřičník

VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO tázací doplňovací tázací zjišťovací oznamovací oznamovací podmiňovací podmiňovací stoupavá stoupavě klesavá stoupavě klesavá tázací zájmena příslovce táz. zájm. n. přísl. na 1. místě sloveso na 1. místě otazník otazník

VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO přací oznamovací podmiňovací rozkazovací stoupavě klesavá přací částice částice na 1. místě vykřičník tečka

Vedle těchto základních funkcí mají výpovědi i funkce zvláštní; vyjadřují např. obavu, výstrahu, prosbu apod. Také pro vyjádření těchto funkcí používáme ustálené formy, především různé částice, způsobová příslovce, slovesný způsob, v mluveném projevu větnou melodii, v psaném koncová znaménka. Tak např. námitku můžeme formulovat těmito různými způsoby: a) Ale vždyť on tomu vůbec nerozumí. On tomu přece vůbec nerozumí. Jenže on by tomu vůbec nerozuměl. (Částice ale vždyť/ přece/ jenže + oznamovací nebo podmiňovací způsob + stoupavě klesavá melodie.)

Copak on tomu někdy rozuměl Copak on tomu někdy rozuměl? (Částice copak/ ale copak + forma zjišťovací otázky + klesavá melodie.) Jako by tomu někdy rozuměl! (Částice jako + podmiňovací způsob + klesavá melodie.) On a rozumět tomu? (Jméno + a + infinitiv + stoupavě klesavá nebo stoupavá melodie.)

Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce - procvičování Podle funkce se věty dělí na: oznamovací rozkazovací přací tázací zjišťovací tázací doplňovací

Jak se nazývají věty, které pronášíme se silným citovým zabarvením? věty zvolací Jak odpovídáme na věty tázací doplňovací? doplníme celou odpověď, nestačí ANO x NE př.: Co máš na svačinu? – Mám chleba s máslem a jablko.

Jak odpovídáme na věty tázací zjišťovací? stačí odpověď ANO x NE př.: Máš svačinu? – Ano. Ne.

POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.