Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_CINSKA_NABOZENSKA_TRADICE_15 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_KANCELARI_KONVERZAC E_PREZENTACE_18 Název školyStřední.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ RODINNE_PRAVO_ZANIK_MANZELSTVI_15 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Využití ovoce v kuchyni
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Peckové ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Oděvní zboží Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technologický postup Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Secese - architektura Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Citrusové plody Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
  Autor: Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tkaniny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Výtvarné umění v pravěku
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Práva a povinnosti členů rodiny
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_BUDDHISMUS_14 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Buddhismus Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 15. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s dalším významným náboženstvím tzv. východní tradice - buddhismem. Jednotlivé snímky stručně popisují historii, posvátné texty, nejvýznamnější osobnosti a svátky tohoto náboženství.. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

10. hodina Buddhismus Plán hodiny: Úvodní část Opakování 9. hodiny Shrnutí, fixace poznatků

Buddhismus Úvod náboženství typické pro oblast východní Asie = indický kontinent, ale rozšířilo se i mimo Indii (od Afgánistánu na západě až po Čínu, Koreu, Japonsko na východě a dále přes jihovýchodní Asii (Barma) až na indonéské ostrovy (Jáva, Bali) asi 350 miliónů věřících název vznikl po zakladateli (Siddhártha Gautama) asi v 6. st. př. n. l., který se stal během života Buddhou = „probuzený“ vzešel z hinduistické tradice, Buddha kritizoval a zpochybňoval kastovní systém a védy, společný mají cíl = úplné vysvobození z nekonečného koloběhu života a smrti

Historie zakladatel = Siddhártha Gautama * 566 př. n. l. na území dnešního Nepálu jako syn v královské rodině a zemřel ve svých 80. letech vychováván jako princ v paláci, v 16 letech se oženil s princeznou Jašódharou, se kterou měl syna okolo 30 let byl zvědav na život mimo palác → opustil palác a poprvé se setkal s realitou během 4 vyjížděk (potkal starce, nemocného, mrtvého a potulného asketu) = poznal svět strastí, zhlédl se v tulákovi a tímto způsobem začal hledat cestu k vysvobození ze světa plného strastí = vzdal se postavení prince a opustil ženu se synem a začal žít jako poutník asketickým způsobem života (půst od jídla, pití, spánku, mluvení, sexu…)

putoval, u břehu řeky si sedl pod strom a prostřednictvím své meditace dosáhl „procitnutí“ = stal se buddhou pochopil dharmu a poté začal tuto svou nabitou moudrost předávat dál = šířil toto učení, tak aby ho předal před svou smrtí co největšímu okruhu stoupenců, jelikož věděl, že už se do života nevrátí postupem času vzniklo mnoho buddhistických škol a směrů

Obr. č. 1 - Socha z 3. st. n. l. zobrazuje Buddhu na kost vyhublého v důsledku půstu v asketické etapě jeho úsilí o osvícení

Obr. č. 2 - Dhjánásana – meditační pozice s nohama zkříženýma v lotosovém posedu, pozlacená socha světce Padmasambhavy – spoluzakladatele prvního tibetského kláštera

Bůh v buddhismu ústřední postavou je Buddha Siddhártha Gautami, který ale nebyl jediným, kdo se stal buddhou  uctívání buddhů + tzv. budoucích buddhů = ti, kteří svými soucitnými skutky a moudrostí nahromadili tolik síly, že jsou schopni jednat jako božstvo (ti, kteří jsou těsně před procitnutím – vysvobozením, pomáhají prostým věřícím na cestě k nirváně)

Posvátné texty jsou velice rozsáhlé, rozmanité a dokonce existují i spory mezi jednotlivými školami o jejich výklad (není to jednoznačné jako u textů náboženství záp. tradice) týkají se zejména Buddhova života a učení = buddhistická pravidla a mravní zásady, Buddhovy rozpravy, básně, vyprávění o jeho minulých životech apod. zpočátku ústní tradice (písemně až po 500 letech) Tripitaka (Trojí koš) všeobecně přijímaný kánon buddhismu hlavní a univerzální spis

Posvátné postavy jedná se hlavně o zbožné uctívání osob, které dosáhly nirvány a staly se buddhy velká úcta k buddhistickým mnichům v klášterech, kteří napodobili Buddhu, zanechali života a dali se na cestu k vysvobození např. v Tibetu dalajlámové (ačkoliv pod nadvládou Číny, měli nad Tibetem náboženskou nadvládu)

Etické principy viz. hinduismus = cílem úplné vysvobození z nekonečného koloběhu života a smrti tzv. CESTA K NIRVÁNĚ (vysvobození) základním vodítkem k získání nirvány je tzv. osmidílná stezka = proces o 8 složkách, jehož předmětem je: dodržování mravního chování ukázněná mysl (duševní soustředění) – turecký sed, uklidnit mysl, soustředit se na dýchání, potlačit emoce, uvědomit si „já“ a svět správné chápání sebe sama i světa

Posvátný prostor buddhistické chrámy, kláštery (zpočátku často v jeskyních, v horách) mnoho poutních míst dle Buddhova života

Obr. č. 3 - Palác Potála v Lhase, který postavil pátý dalajlama Ngawang Lozang Gjmccho v 17. st

Obr. č. 4 - Buddhistický chrám Borobudur na Jávě v Indonésii

Svátky, zvyky spjaty především s událostmi z Buddhova života = věřící navštěvují kláštery, uctívají Buddhovy sochy ,naslouchají kázáním o jeho životě buddhistická obec (společnost) se dělí na 4 složky (mniši, mnišky, laici, laické ženy) mniši a mnišky – vzdávají se povinností laiků a žijí prostým asketickým životem laici a laické ženy – uzavírají sňatky, zakládají rodiny, pěstují zemědělství …, starají se o mnichy = umožňují jim cestu k nirváně Př. Každý den vycházejí mniši z kláštera a jdou dům od domu, aby vyžebrali potravu pro klášter na daný den = mniši dostávají od laiků almužnu, která jim pomáhá na cestě k nirváně, laici zase hromadí dobré skutky pro karmu, což jim přináší lepší znovuzrození v příštím životě = „vzájemná příčinnost“, kterou učil Buddha  každý má roli, kterou plní

Zdroje KEENE, Michael. Světová náboženství. Praha: Knižní klub, 2004, ISBN 80-242-0983-7 Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Použité obrázky Obr. č. 1: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/photos/?q=buddha&orientation=&image_type= Obr. č. 2: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/photos/?q=buddha&orientation=&image_type= Obr. č. 3: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A1c_Pot%C3%A1la Obr. č. 4: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Borobudur

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 