Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Máj Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.3.17 Datum vytvoření 25. 11. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP Žák interpretuje literární text. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o knize Máj a základní informace o K. H. Máchovi. Metodický popis Prezentace určená jako podpora interpretace knihy Máj. Jejího zasazení do kontextu vývoje české literatury. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Máj Karel Hynek Mácha
Okolnosti vzniku napsán na přelomu let 1835 a 1836 vydán r. 1836 na vlastní náklady autora 600 výtisků autor si zajišťoval i prodej
Postava otcovraha pravděpodobně podle skutečné události předlohou postava mladíka – otcovraha: cca 60 let před napsáním Máje zabil Hynek z Dubé svého otce z dosud nejasných důvodů byl odsouzen k trestu smrti lámáním v kole a krutá poprava byla r. 1774 vykonána (poslední svého druhu v Čechách)
Postava loupežníka pravděpodobným vzorem severočeský loupežník Václav Kumr vůdce loupežníků několik let vězněn v Brně na Špilberku zemřel přirozenou smrtí dlouho po propuštění
Kompozice Máje lyricko-epická skladba 4 zpěvy a 2 vložené pasáže (tzv. intermezza=mezihry, mezizpěvy) mluví se i o básnické povídce (popisné a úvahové pasáže převládají, děj ve druhém a třetím zpěvu)
Jednotlivé části Máje zvolání: Dalekáť cesta má! Marné volání! věnování panu Hynkovi Kommovi báseň Čechové jsou národ dobrý! snaha přiblížit se všeobecnému dobovému názoru, velmi populární, dokonce zhudebněna
1. zpěv líčení májové přírody prostoupené láskou láskou zasažena nejen dívka sedící na skále a vyhlížející milého, ale i jezero, luna Končí Jarmila svůj život skokem do jezera? … a krajina kolem šepce: „Jarmilo!“ V hlubinách vody: „Jarmilo! Jarmilo!!“
2. zpěv Vilém čeká na popravu ve vězení úvahy o vlastním životě – vyhnán z domova otcem, vyrůstal mezi loupežníky, stal se jejich vůdcem, zabil svůdce milenky – vlastního otce (typický romantický hrdina) necítí vinu – vše bylo dáno osudem →obvinění společnosti hlavní téma jeho úvah – vidina nicoty, nejistota z toho, co následuje po smrti (filozofické, existenciální otázky, nebo pouze romantický splín?)
1. intermezzo příprava mrtvých na příchod Viléma inspirováno pověrou, že poslední mrtvý na hřbitově musí držet stráž až do příchodu dalšího nebožtíka
3. zpěv líčení Vilémovy popravy Vilém si uvědomuje svou sounáležitost s přírodou, krajinou, vlastí
2. intermezzo líčení pocitů Vilémových kamarádů, členů jeho tlupy po vůdcově smrti truchlí oni i příroda
4. zpěv po mnoha letech přijíždí vypravěč na místo popravy, nalézá Vilémovu kostru na popravčím kole v hospodě mu je vyprávěn celý příběh přijíždí znovu na jaře vypravěč, Mácha splývá s Vilémem
Vilém versus Mácha celým příběhem nás provází vypravěč (Mácha?) ztotožnění autora a hlavního hrdiny (v duchu romantismu) zjevné zejména na konci skladby Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; Hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“
Jazykové prostředky Máje epiteta: májový večer místo večerní máj kontrasty: světlo/tma, život/smrt kupení podobně znějících slov: lhal lásky žel eufonie (libozvučnost): vše lazurným se pláštěm krylo, ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou kakofonie: řetězů řinčí hřmot
Jazykové prostředky Máje originální oxymórony: umřelé hvězdy svit, mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón verše končící jednoslabičnými slovy – do té doby v české poezii neobvyklé (Mácha = kníže české poezie) dynamická slovesa užívání barev (zejména modrá a bílá) opakování celých celků → hudebnost veršů
Prostor a čas Máje prostor jasně vymezen – Máchovo jezero, hrad Bezděz, májová příroda, vězení a popraviště čas – mnohokrát v básni řešen, příběh neukotven sice v čase, čas však subjektivně prožíván jasně deklarován strach z budoucnosti, která dýchá hrůzou, existenciální otázky po tom, co je po smrti
Dobové přijetí Máje zásadní odmítnutí z českého prostředí (doba vrcholícího národního obrození, jiné priority) jmenovitě F. L. Čelakovský, K. J. Erben (viz balada Záhořovo lože), J. K. Tyl (povídka Rozervanec) příznivější ohlasy z Polska a Německa jednoznačné ocenění v Čechách až májovci roku 1858
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) romantik nejen dílem, ale i životními osudy mládí prožil v Praze, vystudoval filozofii a advokátní praxi vykonával v Litoměřicích navštěvoval české hrady a podnikal dlouhé cesty (např. do Itálie) účastnil se veřejného života – ochotník psal nejprve německy, záhy však česky nevyrovnaná láska k Eleonoře Šomkové smrt po náhlém onemocnění (pravděpodobně cholera) pohřeb v plánovaný den svatby
Zpracování Máje několikrát zhudebněno různé dramatizace r. 2008 film – režie F. A. Brabec, hudba Support Lesbiens
Seznam použitých zdrojů: MÁCHA, Karel Hynek. Máj. V nakl. Fragment 1. vyd. Praha: Fragment, 2010, 61 s. ISBN 978-80-253-1065-6. SOUKAL, Josef. Literatura pro II. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 309 s. ISBN 80-723-5182-6.