Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čtenářský deník jarkamani.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Vypracovala: Lucie Hejčová Konzlutant : Mgr. Věra Chlupová
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Máj Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.3.17 Datum vytvoření  25. 11. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární text. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o knize Máj a základní informace o K. H. Máchovi. Metodický popis  Prezentace určená jako podpora interpretace knihy Máj. Jejího zasazení do kontextu vývoje české literatury. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Máj Karel Hynek Mácha

Okolnosti vzniku napsán na přelomu let 1835 a 1836 vydán r. 1836 na vlastní náklady autora 600 výtisků autor si zajišťoval i prodej

Postava otcovraha pravděpodobně podle skutečné události předlohou postava mladíka – otcovraha: cca 60 let před napsáním Máje zabil Hynek z Dubé svého otce z dosud nejasných důvodů byl odsouzen k trestu smrti lámáním v kole a krutá poprava byla r. 1774 vykonána (poslední svého druhu v Čechách)

Postava loupežníka pravděpodobným vzorem severočeský loupežník Václav Kumr vůdce loupežníků několik let vězněn v Brně na Špilberku zemřel přirozenou smrtí dlouho po propuštění

Kompozice Máje lyricko-epická skladba 4 zpěvy a 2 vložené pasáže (tzv. intermezza=mezihry, mezizpěvy) mluví se i o básnické povídce (popisné a úvahové pasáže převládají, děj ve druhém a třetím zpěvu)

Jednotlivé části Máje zvolání: Dalekáť cesta má! Marné volání! věnování panu Hynkovi Kommovi báseň Čechové jsou národ dobrý! snaha přiblížit se všeobecnému dobovému názoru, velmi populární, dokonce zhudebněna

1. zpěv líčení májové přírody prostoupené láskou láskou zasažena nejen dívka sedící na skále a vyhlížející milého, ale i jezero, luna Končí Jarmila svůj život skokem do jezera? … a krajina kolem šepce: „Jarmilo!“ V hlubinách vody: „Jarmilo! Jarmilo!!“

2. zpěv Vilém čeká na popravu ve vězení úvahy o vlastním životě – vyhnán z domova otcem, vyrůstal mezi loupežníky, stal se jejich vůdcem, zabil svůdce milenky – vlastního otce (typický romantický hrdina) necítí vinu – vše bylo dáno osudem →obvinění společnosti hlavní téma jeho úvah – vidina nicoty, nejistota z toho, co následuje po smrti (filozofické, existenciální otázky, nebo pouze romantický splín?)

1. intermezzo příprava mrtvých na příchod Viléma inspirováno pověrou, že poslední mrtvý na hřbitově musí držet stráž až do příchodu dalšího nebožtíka

3. zpěv líčení Vilémovy popravy Vilém si uvědomuje svou sounáležitost s přírodou, krajinou, vlastí

2. intermezzo líčení pocitů Vilémových kamarádů, členů jeho tlupy po vůdcově smrti truchlí oni i příroda

4. zpěv po mnoha letech přijíždí vypravěč na místo popravy, nalézá Vilémovu kostru na popravčím kole v hospodě mu je vyprávěn celý příběh přijíždí znovu na jaře vypravěč, Mácha splývá s Vilémem

Vilém versus Mácha celým příběhem nás provází vypravěč (Mácha?) ztotožnění autora a hlavního hrdiny (v duchu romantismu) zjevné zejména na konci skladby Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; Hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“

Jazykové prostředky Máje epiteta: májový večer místo večerní máj kontrasty: světlo/tma, život/smrt kupení podobně znějících slov: lhal lásky žel eufonie (libozvučnost): vše lazurným se pláštěm krylo, ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou kakofonie: řetězů řinčí hřmot

Jazykové prostředky Máje originální oxymórony: umřelé hvězdy svit, mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón verše končící jednoslabičnými slovy – do té doby v české poezii neobvyklé (Mácha = kníže české poezie) dynamická slovesa užívání barev (zejména modrá a bílá) opakování celých celků → hudebnost veršů

Prostor a čas Máje prostor jasně vymezen – Máchovo jezero, hrad Bezděz, májová příroda, vězení a popraviště čas – mnohokrát v básni řešen, příběh neukotven sice v čase, čas však subjektivně prožíván jasně deklarován strach z budoucnosti, která dýchá hrůzou, existenciální otázky po tom, co je po smrti

Dobové přijetí Máje zásadní odmítnutí z českého prostředí (doba vrcholícího národního obrození, jiné priority) jmenovitě F. L. Čelakovský, K. J. Erben (viz balada Záhořovo lože), J. K. Tyl (povídka Rozervanec) příznivější ohlasy z Polska a Německa jednoznačné ocenění v Čechách až májovci roku 1858

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) romantik nejen dílem, ale i životními osudy mládí prožil v Praze, vystudoval filozofii a advokátní praxi vykonával v Litoměřicích navštěvoval české hrady a podnikal dlouhé cesty (např. do Itálie) účastnil se veřejného života – ochotník psal nejprve německy, záhy však česky nevyrovnaná láska k Eleonoře Šomkové smrt po náhlém onemocnění (pravděpodobně cholera) pohřeb v plánovaný den svatby

Zpracování Máje několikrát zhudebněno různé dramatizace r. 2008 film – režie F. A. Brabec, hudba Support Lesbiens

Seznam použitých zdrojů: MÁCHA, Karel Hynek. Máj. V nakl. Fragment 1. vyd. Praha: Fragment, 2010, 61 s. ISBN 978-80-253-1065-6. SOUKAL, Josef. Literatura pro II. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 309 s. ISBN 80-723-5182-6.