Patristika Mgr. Vladimír Velešík
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál seznamuje studenty s úvodní fází filosofie patristiky. Uvádí nejvýznamnější představitele tohoto období. Jejich názorové spektrum je doložena několika originálními citáty. Materiál se využije v kterékoliv části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.
Patristika od pater = otec; období učení církevních otců časové vymezení: od apoštolské doby do 8. století n.l. formulace základních církevních dogmat (dogma = názor, učení; neoddiskutovatelná pravda) dělí se na dvě etapy: apologeté systematikové
Apologeté z řeckého APOLOGIA = odpověď, obhajoba obrana svaté víry před pomluvami pohanů a Židů první etapa patristiky představitelé: Ireneus (130 – 202 n.l.) Justin Filosof (Mučedník) Tertullianus Órigenés
Justin Filosof (Mučedník) (106 – 166 n.l.) nazývaný „křesťanský Sókratés“ jediná jistá a potřebná filosofie je v Písmu „Jestliže Bůh je slovem („LOGOS“), jehož jsou všichni účastni, pak ti, kdo žili v souhlase s rozumem („LOGOS“), jako třeba Sókratés nebo Hérakleitos, byli vlastně křesťany, byť se sami považovali za třeba za ateisty.“
Tertullianus (160 – 222 n.l.) pocházel z afrického Kartága zcela se distancoval od filosofie iracionalismu, absurdita, paradox „Syn boží byl ukřižován; není to hanba, protože je to hanebné.“ „Syn boží zemřel; je to neuvěřitelné, protože je to pošetilé. A pohřben vstal z mrtvých; je to jisté, protože je to nemožné.“ „CREDO QUIA ABSURDUM.“ („Věřím, protože je to nesmyslné – absurdní.“
Tertullianus „ Pohané tupí myšlenku ráje a sami uctívají elysejská pole, vtipkují o sporech mezi jednotlivými křesťanskými sektami a nevidí naivní spory vlastních filosofů, zavrhují zmrtvýchvstání a věří při tom Pythagorově nauce o převtělování, obviňují křesťany z bezbožnosti a sami jsou nejhoršími neznabohy, posmívají se Bohu křesťanů a jejich bozi potřebují ke své existenci schválení senátu …“
Órigenés (185 – 254 n.l.) „ … jsou takoví, kteří se sami učinili k manželství nezpůsobilými pro království nebeské.“ první zdůvodnil nemateriálnost Boha → je transcendentní negativní theologie → Bůh naprosto přesahuje obsah našich myšlenek a slov
Zpětná vazba Vyjmenujte některá konkrétní dogmata. Vysvětlete pojem negativní teologie. Vysvětlete některé Tertulliánovy paradoxy.
Zdroje a použitá literatura Soubor:Tertullian.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tertullian.jpg Soubor:Origen.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Origen.jpg TRETERA, Ivo. <i>Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi</i>. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 80-718-5819-6. STÖRIG, Hans Joachim. <i>Malé dějiny filosofie :</i>. 7. přeprac. a rozšíř. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-719-2500-4. HEJDUK, Jiří. <i>Občanský a společenskovědní základ</i>. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010-2011, 2 sv. (104, 160 s.). ISBN 978-80-7402-087-2. BARTONÍČKOVÁ, Klára. <i>Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva</i>. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8.