5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
Chování spotřebitele a formování poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
3. Produkční analýza firmy
Celkový a mezní produkt
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá a šestá přednáška Teorie jednání firmy
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
Úvodní seminář Národní hospodářství
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

5 FIRMA A SPOTŘEBITEL

Firmy Zákon nabídky: Firmy jsou ochotny vyrábět a prodávat větší množství, když je cena jejich produkce vysoká = rostoucí křivka S Základy ekonomie

Cíl firem Ekonomický cíl: maximalizace zisku + růst podílu na trhu Jiné? Základy ekonomie

Celkový příjem, celkové náklady Celkové příjmy = suma toho, co firma dostane za prodej své produkce Celkové náklady = suma toho, co firma musí dát za vstupy potřebné pro vlastní výrobu Zisk = celkové příjmy – celkové náklady Základy ekonomie

Náklady Náklady firmy zahrnují všechny náklady obětované příležitosti související se zaměřením na určitou produkci Explicitní – přímý peněžní výdaj Implicitní Základy ekonomie

Ekonomický zisk X účetní zisk Ekonomický zisk = celkové příjmy – celkové náklady (explicitní i implicitní) Účetní zisk = celkové příjmy – explicitní náklady Celkové příjmy > explicitní + implicitní náklady = ekonomický zisk (je menší než účetní zisk) Základy ekonomie

Ekonomický zisk X účetní zisk Pohled ekonoma: účetního: Ekonomický zisk Účetní zisk Implicitní náklady příjem příjem Explicitní náklady Explicitní náklady Základy ekonomie

Celkové náklady a výnosy NDB (2006) Základy ekonomie

Výnosy NDB Základy ekonomie

Náklady NDB Základy ekonomie

Zákon klesajícího mezního produktu Přírůstek produktu klesá s tím, jak roste množství zapojeného výrobního faktoru Př.: jak firma najímá stále více nových dělníků, každý z nich vyprodukuje čím dál míň, protože firma má omezené výrobní zařízení Základy ekonomie

Celkové náklady = celkové fixní + celkové variabilní náklady Fixní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce nemění Variabilní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce mění Celkové náklady = celkové fixní + celkové variabilní náklady Základy ekonomie

Průměrné a mezní náklady Průměrné náklady = celkové náklady / množství vyprodukované produkce Mezní náklady = měří přírůstek celkových nákladů vzniklý vyprodukováním dodatečného 1 kusu produkce = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? Mezní náklady rostou, protože se projevuje zákon klesajícího mezního produktu Základy ekonomie

Spotřebitelská volba Rozpočtové omezení – co si spotřebitel může dovolit? Lidí spotřebovávají méně, než by chtěli, protože jsou omezeni výší svého příjmu Přínos – míra uspokojení = lidé se snaží maximalizovat své uspokojení v rámci svého příjmu Základy ekonomie

Elasticita (citlivost) Cenová Důchodová Důležitá pro firmy a jejich cenovou politiku Základy ekonomie