Seminář 2. Nabídka a poptávka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Poptávka a nabídka.
Poptávka a nabídka.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a nabídka.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
2 JAK FUNGUJE TRH.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka a nabídka.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Seminář 2. Nabídka a poptávka Základy ekonomie Seminář 2. Nabídka a poptávka

Doplňte následující tvrzení: Poptávka představuje ………… statků, které jsou spotřebitelé …….… koupit za určitou …… . Poptávka představuje množství statků, které jsou spotřebitelé ochotni koupit za určitou cenu. Nabídkou rozumíme ………… statku, které ……… dobrovolně dodají na trh při určité …… . Nabídkou rozumíme množství statku, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně.

Co říká zákon poptávky a co zákon nabídky? Vysvětlete, proč je poptávková křivka klesající? Proč je nabídková křivka stoupající? Proč ekonomové při sestavování poptávkové křivky potřebují předpoklad ceteris paribus?

Co může tuto poptávku snížit/zvýšit? Pojmenujte co nejvíce možných necenových faktorů ovlivňujících poptávku internetovém připojení. Co může tuto poptávku snížit/zvýšit? Vyjmenujte co nejvíce necenových faktorů ovlivňujících poptávku po elektromobilech? 4

Jaká bude odpovídající křivka poptávky? Plzeňský pivovar prohlásil, že má zájem vykoupit všechen dostupný chmel za cenu 200 Kč za kilogram. Jaká bude odpovídající křivka poptávky? P Q D 200 platí b) i d) současně 5 5

Pojmenujte nejméně 3 komplementární statky: k mobilním telefonům k službám promítání filmů v kinech. Zamyslete se nad substitučními statky. Jak tyto statky ovlivňují poptávku?

Co se stane s poptávkou po knihách v knihkupectvích, když nakladatelství začnou prodávat elektronické knihy knihovnám? P Q D D‘

Komplementární statky vzrůst ceny jednoho z nich vyvolá… … pokles poptávaného množství po tomto statku a pokles poptávky po statku s ním komplementárním a naopak (ceteris paribus). D D‘ D P Q P Q

Substituční statky vzrůst ceny jednoho z nich vyvolá… … pokles poptávaného množství po tomto statku a vzrůst poptávky po statku substitučním (konkurenčním) a naopak (ceteris paribus). D D D‘ P Q P Q

Jestliže firma Škoda Mladá Boleslav, a. s Jestliže firma Škoda Mladá Boleslav, a.s. zlevní automobil Octavia, jak to ovlivní: Ostatní výrobce automobilů? Výrobce pneumatik? Majitele autoservisů? Cestovní kanceláře?

Jaké necenové faktory ovlivňují nabídku Kalifornského růžového vína na českém trhu? na kalifornském trhu? Co jsou hlavní necenové faktory ovlivňující nabídku piva na českém trhu? 12

? Nakreslete křivku nabídky lístků na klíčový mezistátní fotbalový zápas.

! Bez ohledu na cenu je nabízeno přesně tolik lístků, kolik je míst na stadiónu. P Q 2 4 6 8 10

Který z následujících grafů popisuje luxusní zboží. Nezbytné zboží Který z následujících grafů popisuje luxusní zboží? Nezbytné zboží? Podřadné zboží? Zamyslete se nad příklady takového zboží. Důchod (příjem) Q

Co se stane v uvedeném grafu, jestliže … P Q 2 4 6 8 10 vzrostou ceny substitutů vzrostou ceny komplementární produkce zboží se stane módním sníží se příjmy spotřebitelů klesne počet obyvatel vzroste cena tohoto výrobku E D 16

Co se stane v uvedeném grafu, jestliže … P Q 2 4 6 8 10 S klesne produktivita práce vzroste daňové zatížení sníží se náklady na jednotku produkce E 17

Dvě poptávkové lineární křivky jsou zakresleny tak, že procházejí společným bodem, ale mají různý sklon. Která z křivek je elastičtější?

Elastičtější je křivka b, protože při poklesu ceny z 6 na 4 Kč (tedy o 33 %) vzroste u křivky a poptávané množství ze 6 ks na 8 ks (tedy o 33 %), ale u křivky b na 10 ks (tedy o 66 %). Křivka b tedy vyjadřuje vyšší citlivost na změnu ceny. P Q 2 4 6 8 10 a b

Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější? Petr má rád máslo a domnívá se, že margarín Rama chutná jako mýdlo. Pepa není schopen nalézt mezi máslem a Ramou rozdíl. Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější? Poptávka Pepy po másle bude elastičtější Proč? Může si vybrat mezi máslem a Ramou, ale Petr bude vždy kupovat jen máslo Při zvýšení ceny másla bude Petr kupovat máslo stále (i když asi v menším množství), ale Pepa může přestat kupovat máslo úplně s přejde k nákupu Ramy. Reaguje tedy na zvýšení ceny másla citlivěji (vyšším poklesem poptávaného množství).

Jak následující faktory ovlivňují elasticitu poptávky? nezbytnost zboží, počet substitutů, návykovost, informovanost spotřebitelů.

Jaká je cenová elasticita (citlivost) poptávky u soli? zboží z katalogu obchodů Tesco? obleků Santa Clause před vánocemi? kadeřnických služeb? kaprů před Vánocemi? kaprů v létě? cigaret? drog?

? V průběhu jakého období je nabídka elastičtější? Určete, jaký z grafů je grafem nabídky okurek v supermarketu v průběhu dne, měsíce, a roku? V průběhu jakého období je nabídka elastičtější? P Q P P Q Q

Podnikatel chce zvýšit své tržby Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je poptávka elastická? neelastická? Tvrzení dokažte algebraicky. T = P * Q Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je ED Elastická Ano Neelastická Ne Jednotkově elastická (1) Nemá vliv Tvrzení dokažte algebraicky. ?

Dopad elasticity na celkový příjem při změně ceny – elastická poptávka Pokud uvažujeme elastickou poptávku, pak koeficient elasticity musí být větší než 1. Předpokládejme tedy třeba hodnotu 3, což znamená, že s každou změnou ceny o 1 % se změní poptávané množství o 3 %. Elasticita poptávky hraje velkou roli při určování změny ceny prodejcem a jejím dopadu na celkový příjem. Platí jednoduchý vztah: Pokud je poptávka elastická, pak zvýšení celkového příjmu je možné docílit snížením ceny. Proč? Elastická poptávka znamená, že spotřebitelé reagují na změnu ceny citlivě. Snížením ceny sice prodejce ztratí určitý příjem, avšak tato ztráta příjmu je mu více než dostatečně vykompenzována velkým nárůstem poptávaného (a tedy i prodaného) množství. Opačně to platí při zvýšení ceny. Nárůst o 30 % Nárůst (o 17 %) ? Pokles o 10 % Pro zjednodušení dále předpokládejme, že prodáváme červené víno v ceně 100 Kč/litr a při této ceně prodáme denně 100 litrů. Pokles ceny například o 10 % (tedy na 90 Kč/litr) způsobí, že spotřebitelé budou citlivě reagovat a zvýší své poptávané množství o 30 % (tedy na 130 litrů denně).

Dopad elasticity na celkový příjem při změně ceny – neelastická poptávka Pokud uvažujeme neelastickou poptávku, pak koeficient elasticity musí být menší než 1. Předpokládejme tedy třeba hodnotu 0,6, což znamená, že s každou změnou ceny o 1 % se změní poptávané množství o 0,6 %. Obdobný efekt je i u neelastické poptávky Platí jednoduchý vztah: Pokud je poptávka neelastická, pak zvýšení celkového příjmu je možné docílit zvýšením ceny. Proč? Neelastická poptávka znamená, že spotřebitelé reagují na změnu ceny necitlivě (velmi málo, nikoliv vůbec). Zvýšením ceny sice prodejce ztratí určitý počet zákazníků, avšak tato ztráta prodaného množství bude jen velmi malá (oproti nárůstu ceny) a tudíž mu bude vykompenzována právě zmíněným růstem ceny. Opačně to platí při poklesu ceny. Nárůst o 10 % Nárůst (o 3,4 %) ? Pokles o 6 % Pro zjednodušení opět předpokládejme, že prodáváme červené víno v ceně 100 Kč/litr a při této ceně prodáme denně 100 litrů. Zvýšení ceny například o 10 % (tedy na 110 Kč/litr) způsobí, že spotřebitelé budou snižovat své poptávané množství, ale budou reagovat necitlivě a sníží jej pouze o 6 % (tedy na 94 litrů denně).

Jak rozumíte, co je … Poptávka Nabídka Cenová elasticita Koeficient cenové elasticity

Děkuji za pozornost!