DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
(Z knihy: Neal Donald Walsch Přijímání Boha)
Empedoklés a Anaxagoras
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Téma: Dějiny filozofie
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _655 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filosofie úvod do problému....
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
…wait for it….
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pythagoras př. n. l.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elejská škola.
Smyslové ústrojí čichu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Empedoklés Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 16. 6. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos Empedoklovy filosofie. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů filosofie Empedokla. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Empedoklés Pracovní list

1. Pozorně si přečtěte text Empedoklés tvrdil, že hlavním důvodem neshody Parmenida a Herakleita je fakt, že předpokládají existenci jediného základního prvku. Kdyby takový prvek existoval, byla by propast mezi tím, co nám říká rozum, a tím, co vidíme na vlastní oči, nepřekonatelná. Došel tedy k názoru, že představu jediného základního prvku je třeba zavrhnout, v přírodě nemůže být jen jeden základní prvek. Nacházejí se v ní celkem čtyři takové pralátky, živly nebo kořeny, jak je nazýval. Pojmenoval je země, vzduch, oheň a voda.

2. Odpovězte: Na koho z předchozích filosofů Empedoklés zjevně navazuje? Vyjmenujte jeho základní živly. Do které filosofické kategorie ho řadíme, jestliže má více základních prvků?

3. Správné odpovědi Empedoklés navazuje na Thaléta, Anaximena, Hérakleita. Jeho základní živly jsou země, vzduch, oheň a voda. Empedoklés pracuje s více základními prvky, je tedy pluralista.

4. Opět prostudujte následující text: Všechny přeměny v přírodě jsou tedy vyvolány tím, že tyto čtyři pralátky se spolu slučují a zase oddělují. Neboť všechno se skládá ze země i ze vzduchu, z ohně i z vody, ale v různě namíchaném poměru. Když květina nebo zvíře zemře, všechny čtyři prvky se zase od sebe oddělí. Takové změny můžeme pozorovat pouhým okem. Empedoklés možná pozoroval, jak hoří kus dřeva, při němž probíhá rozkládání látek. Dřevo syčí a prská, to je voda. Vychází z něj kouř, to je vzduch. Oheň vidíme a nakonec, když plamen uhasne, zůstane na něm něco ležet – popel neboli země.

5. Odpovězte: a) Které poznání, rozdílně od eleatů, Empedoklés také uznává? Doložte z textu. b) Jakým způsobem jsou vyvolány přeměny v přírodě?

6. Správné odpovědi: Empedoklés uznává také poznání smyslové – oko (vidí), ucho (poslouchá), hmat (popel)……. b) Všechny přeměny v přírodě jsou vyvolány slučováním a oddělováním jednotlivých pralátek.

7. Pozorně přečtěte: Empedoklés přemýšlel také nad tím, jaká je skutečná příčina, že spojí-li se prvky dohromady, vznikne nový život? A co způso – buje, že tato směs, kupříkladu květina, se znovu rozloží? Napadlo ho, že v přírodě musí působit dvě různé síly. Nazval je láskou a svárem. Spojování živlů je projevem lásky a rozkládání projevem sváru. Rozlišuje mezi látkou (čtyři živly) a silou (láska a svár). I dnešní věda rozlišuje mezi základními živly a přírodními silami.

8. Odpovězte: Co podle Empedokla vlastně způsobuje v přírodě vznikání a zanikání? Jak nazývá spojování živlů a jak rozkládání živlů? Čím je autor blízký současné přírodovědě?

9. Správné odpovědi: Vznikání a zanikání v přírodě způsobují dvě síly, jedna spojuje a druhá rozkládá. Spojování živlů pak nazývá láskou a jejich rozkládání svárem. Moderní přírodovědě je blízký tím, že počítá s látkami, živly, a s přírodními silami, láskou a svárem.

10. Správně přiřaďte: 1 látka (živly) 2 podle počtu pralátek 3 síly 4 poznání A láska a svár B pluralista C uznává smysly D země, vzduch, oheň, voda

11. Správné odpovědi: 1d 2B 3A 4C

12. Doplňte: 1. Všechny přeměny v přírodě jsou vyvolány tím, že čtyři pralátky se spolu ………. a zase ………… . 2. Spojování živlů je projevem …….. a jejich rozkládání zase ………. 3. Empedoklés svým učením o základních prvcích navazuje na …………. . 4. Rozdílně od eleatů však prosazoval také poznání ……….. .

13. Správné odpovědi: Slučují a zase oddělují. Lásky a sváru. Tháleta, Anaximena, Hérakleita. Smyslové.

14. A na závěr jedna zajímavost: S úmyslem posílit rozšířený názor, že je bohem (Empedoklés sám byl o svém božství přesvědčen), vrhl se prý podle antické tradice do kráteru Etny, aby tak byly zahlazeny všechny stopy o jeho smrti a mohla se vytvořit legenda o jeho nadpřirozeném konci. Sopka prý však jeho záměr zmařila tím, že vyvrhla jeden jeho střevíc.

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.