ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_3_16 „K“ minikvíz Šablona číslo: XI Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 16 Autor: Mgr. Radmila Smolíková
Anotace: seznámení se či zopakování některých pojmů, které začínají na písmenko „K“ Očekávaný výstup: žáci se spíše zábavnou formou seznámí nebo si zopakují některé pojmy, z nichž většina patří do všeobecných znalostí Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 9. třída, 14 – 15 let Klíčová slova: koncil, katapult, katakomby, klatba, Karel IV., klučení, konstituční monarchie, K. Kolumbus, kontinentální blokáda, kolaborace Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje obsah pojmů na interaktivní tabuli, společně s nimi si opakuje, v jaké souvislosti se s pojmy již setkali. V následném kvízu si žáci zaznamenávají počet správných odpovědí a v závěrečné tabulce najdou své ohodnocení.
zdroje Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny 20.století. 2. upravené vydání. Liberec: Dialog, 2005. Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. 1. vydání. Liberec: Dialog, 2003. Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog 2010. Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny pravěku a starověku. 1. vydání. Liberec: Dialog 2001.
Zopakuj si. Nauč se. Koncil – shromáždění biskupů svolaných papežem k jednání o významných církevních otázkách. (Vzpomeň si na kostnický koncil, který zasedal v letech 1414 – 1418 a na který byl přizván Jan Hus, aby se obhájil.) Katakomby – chodby s výklenky pro pohřbívání. Někdy rozšířené ve větší prostory zdobené nástěnnými malbami. V době pronásledování bývaly dočasným útočištěm pronásledovaných (například ve starověkém Římě se v nich ukrývali křesťané).
Katapult – metací stroj založený na principu luku k vystřelování šípů, oštěpů, kamenů, …… Býval používán v boji i při dobývání měst. Klatba – trest vylučující z účasti na svátostech, bohoslužbách a církevním životě. (Do klatby byl papežem dán například Jan Hus v roce 1412.)
Karel IV. – král a císař římský, král český (1346– 1378), „otec vlasti“. Mimo jiné zakladatel univerzity a Nového Města pražského, Karlova mostu a hradu Karlštejn. Klučení (žďáření) – vypalování porostu a přeměna půdy na ornou.
Konstituční monarchie– panovníkova moc je omezena zákony, ústavou (například Anglie po roce 1689). Kolumbus Kryštof – janovský mořeplavec žil v letech 1451 – 1506. Ve španělských službách vedl 4 výpravy na západ, přistál na Hispaniole (dnešní San Salvador). Bývá považován za objevitele Ameriky.
Kontinentální blokáda – vyhlášena Napoleonem v roce 1806 proti Anglii Kontinentální blokáda – vyhlášena Napoleonem v roce 1806 proti Anglii. Zákaz obchodních i poštovních styků, uzavření evropských trhů anglickému zboží. Kolaborace – vědomá spolupráce s nepřítelem za účelem získání prospěchu, majetku, bezpečí.
kontinentální blokáda klatba A teď si vyzkoušej svoje znalosti! (Za každou správnou odpověď se „odměň“ 1 bodem.) kontinentální blokáda Vyhlášena Napoleonem v roce 1806 vůči Anglii. Zákaz obchodního i poštovního styku s Anglií. klatba Zákaz účasti na bohoslužbách, svátostech a církevním životě.
konstituční monarchie koncil Shromáždění biskupů, které svolává papež za účelem projednání církevních záležitostí. konstituční monarchie Panovníkova moc je omezena zákony, ústavou.
katapult Kryštof Kolumbus Metací stroj k vystřelování kamenů, šípů, oštěpů, ….. Kryštof Kolumbus Janovský mořeplavec, roku 1492 „objevil“ Ameriku.
Karel IV. Český král, zakladatel univerzity, otec Václava IV. a Zikmunda Lucemburského, „otec vlasti“. katakomby Chodby s výklenky pro pohřbívání. V pohnutých dobách sloužily i jako útočiště pronásledovaných.
kolaborace Vědomá spolupráce s nepřítelem. Cílem je získání vlastního prospěchu, majetku, bezpečí. klučení Vypalování porostů za účelem získání nové orné půdy.
A výsledek? Jak se oznámkuješ? 1 2 3 4 5 10 – 9 bodů 8 - 7 bodů 6 – 4 body 3 – 2 body 1 – 0 bodů