JAK MŮŽE PAPOUŠEK ŠEDÝ PRODUKOVAT LIDSKOU ŘEČ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak měřit hlavu psa pro výrobu náhubku na míru
Advertisements

Čas Karel Kovář.
Obecný princip funkce dýchacího ústrojí – zevní a vnitřní dýchání, transport dýchacích plynů. Stavba stěny dýchacích cest. Dutina nosní, vedlejší dutiny.
Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor výukového materiálu:
Barva zvuku Veronika Kučerová.
I.
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Kostra.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Pružnost a pevnost Namáhání na ohyb 15
Akustika lidského těla
Dýchání Filip Bordovský.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Zvuková stránka jazyka
SAVCI.
Tato prezentace byla vytvořena
SVALOVÝ SYSTÉM I. část.
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezčelistnatci Agnatha.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Lidská kostra Martina Habrdlová Martina Habrdlová Martina Habrdlová.
Dýchací soustava.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Anotace Výklad, procvičení plynulého čtení s porozuměním, vlastní reprodukce textu a schopnost ukázat jednotlivé části na modelu. Autor Dagmar Kaisrová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Lidské tělo - kostra.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Vizuální podoba pěveckého formantu
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Akustické vlastnosti lidského hlasu
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Transkript prezentace:

JAK MŮŽE PAPOUŠEK ŠEDÝ PRODUKOVAT LIDSKOU ŘEČ Martin Matuštík

Je zřejmé, že papoušek zapojuje i mozkové mechanismy (nejedná se čistou nápodobu zvuků) Nicméně je nám známo málo informací o tom, jak papoušci využívají své vokální plochy k výrobě zvuků Proto byly udělány magnetické rezonance, následně pitvy a také počítačové tomografie s cílem vytvořit model o velikostech různých dutin hlasového traktu a teoretický model jeho tvorby řeči

Stejně jako u lidí je výroba řeči u papoušků velice komplexní proces s mnoha strukturami, které jsou nakonfigurované pro každý samostatný zvuk Zvuk v ptačím vokálním systému je produkován zpěvným ústrojím Syrinx, které je obdobou lidských hlasivek a nachází se v místě, kde se průdušnice rozděluje na dvě průdušky a má tvar obráceného Y I když papoušci nemají zuby a rty a morfologie jejich akustického ústrojí se liší od toho lidského, tak jejich akustická zdatnost je velice podobná té lidské

Papoušek šedý má trochu specifičtější vokální ústrojí, umístění chrupavek se liší a jsou na rozdíl od jiných pěvců rovné a jsou umístěné na okraji zvukového otvoru, což jim umožňuje lepší kontrolu nad tvorbou zvuků Akustické účinky těchto technických specifikací umožnují, že papoušek může kontrolovat periodicitu a frekvence jeho zvukových projevů, dává jim určitý řad a smyslnost Syrinx u papoušků a zpěvných ptáků je pořád ve výzkumu, nicméně podle Scanlana (1988) právě specifická stavba hlasivek papouška šedého je onen fakt, proč může papoušek produkovat lidskou řeč

Schéma zpěvného ústrojí. 1 poslední volný chrupavčitý prstenec 2 průdušnice 3 první skupina zpěvných prstenců 4 jazýček 5 vnější hlasivkový pysk 6 vnitřní hlasivkový pysk 7 druhá skupina zpěvných prstenců 8 průduška 9 chrupavka průdušek

U zpěvných ptáků hodně záleží na délce zpěvného traktu tj U zpěvných ptáků hodně záleží na délce zpěvného traktu tj. na délce průdušnice a následně průdušek, která má za následek rezonanční schopnosti, čili schopnost zpěvu se u různých druhů liší U papouška šedého měří průdušnice cca 11cm a je složena ze spousty osifikovaných kroužků, ty se můžou navzájem překrývat, prodlužovat při tvorbě řeči nebo dokonce ohýbat Na rozdíl od lidského hrtanu papoušci postrádají vibrační prvky, které jsou produkce zvuku schopny

Podle výzkumu se ukazuje, že papoušek při vokalizaci nepoužívá hrtan, ten je pouze vnějším svalstvem pohybován O tvorbu zvuku se stará syrinx, hrtan by mohl omezit vokalizaci hrtanové přepážky, čímž by měnil rezonanční plochu papouška U papouškovitých má významnou roli jazýček, který má unikátní stavbu a svalstvo Tento jazýček se pravděpodobně vyvinul k jídlu, nicméně hraje významnou roli v hlasové schopnosti těchto ptáků Skládá se ze tří kloubů, šesti vnějších a sedmi vnitřních párů jazykových svalů

Tato jedinečná konstrukce umožňuje mimořádně flexibilní pohyb hrtanové záklopky, ale také umožňuje určité pohyby průdušnice Nottebohm (1976) navrhl, že papoušci mohou hravě upravit tvar a následně rezonanční vlastnosti hlasového traktu Důležitou roli hraje také zobák papoušků, který se zasluhuje nejen o vizuální efekt, ale také dokáže měnit amplitudu a frekvenci během vokalizace Spodní čelist papouška má široký rozsah pohybu, významné pro vokalizaci

Výzkum naznačuje, že tím, že papoušek dokáže produkovat samohlásky s převážně uzavřeným zobákem, vytváří štěrbinovou trubici, čímž prodlužuje své nosní dutiny a tím snižuje negativní vlivy na zvukovou tvorbu O morfologii nosních dutin papoušků se toho ví málo, ale už teď je jasné, že se význačně podílí na jeho vokalizaci, stejně tomu jako to je u člověka Vzduch se pohybuje mezi hltanem a nosními dutinami přes choanu (zadní otvor dutiny nosní), která je orámovaná párovými záhyby Elasticita těchto záhybů má veliký vliv na vokalizaci a zvukovou energii, která se přenáší z hltanu právě do této nosní dutiny

Stejně jako lidi i papoušci používají k vokalizaci spodní čelist a polohu jazyka, která může být přední vysoká či zadní nízká, což má vliv na produkci samohlásek, podle tohoto schématu se také vytvořil dvoukomorový model papouščí vokalizace, která má podobnou analogii s modelem lidským Pro každou samohlásku rentgenové snímky ukazují různé pozice pro průdušnici, část hrtanu, páteře, zobáku a lebky, tudíž se jedná o velice komplexí mechanismus Například se ukázalo, že velký význam pro tvorbu samohlásek má úhel zobáku, oproti pouhému natočení hlavy

Obecně se dá říci že pro samohlásku (i) je výrazně otevřený zobák oproti horizontální horní čelisti, dále je také typická neprodloužená průdušnice a jazyk je v přední čelní pozici, tím se vokální rezonance zvyšuje Čímž se liší od lidí, protože my při samohlásce (i) téměř ústa neotvíráme Pro samohlásku (a) je značný kontrast, zobák je téměř zavřený, průdušnice prodloužena, čímž se snižuje vokální rezonance, se zadní pozicí jazyku s nadřazenou pozicí hrtanové záklopky Opět se liší od lidí, protože my při samohlásce (a) značně ústa otvíráme

Zdroj : Pepperberg (1999) The Alex Studies