Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_17 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Pro tento účel se běžně používají kuželové diferenciály. Mezi kuželovými planetovými koly, které jsou spojeny s hnacími hřídeli kol a klecí diferenciálu, jsou vytvořeny třecí plochy se zvlášť vysokým třením. Tření může být docíleno např. lamelovou třecí spojkou ve funkci brzdy:
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Systém Lok-O-Matic: Protáčení planetových kol 6 brzdí třecí lamelové brzdy 8. Intenzita brzdění je úměrná přenášenému momentu. Z klece diferenciálu 1 se na kuželové satelity 2 přenáší moment přes přítlačné kroužky 3. Přítlačné kroužky jsou unášeny klecí 1 drážkováním na obvodu, ve kterém se mohou axiálně pohybovat. Mezi oběma kroužky 3 je sevřený čep satelitů 4 s klínovým ukončením.
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Při přenášení hnacího momentu z kroužků 3 na čepy satelitů se kroužky 3 oddalují od sebe a přitlačují se na lamely brzdy 5. Lamely jsou uloženy ve vnitřním drážkování klece 1 i na vnějším drážkování nábojů planetových kol 6. Jejich protáčení brzdí v závislosti na velikosti přenášeného hnacího momentu. Čepy satelitů nejsou nalisované v kleci, ale svými konci leží v klínových výřezech přítlačných kroužků 3.
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Samosvorný kuželový diferenciál ZF typu DZ: 1 – talířové kolo stálého převodu 2 – klec diferenciálu – 1. část 3 – klec diferenciálu – 2. část 4 – planetové kolo 5 – satelit 6 – čep satelitů 7 – náběžný kotouč 8 – přítlačný kotouč 9 a 10 – vnější a vnitřní lamely
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Vznik samosvornosti: Hnací moment přenášený z klece 2 na čepy satelitů 6 a satelity 5 se ozubením šíří na planetová kola 4. Ta se jeho působením přitlačují na lamely 9 a 10 brzdy, která s rostoucím momentem planetová kola 4 více brzdí vůči kleci 2. Zároveň síly v ozubení tlačí satelity 5 od sebe a přes náběžný kotouč 7 se přitlačují přítlačné kotouče 8 na lamely brzdy, čímž se opět planetová kola 4 přibrzďují.
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou Tok hnacího momentu diferenciálem ZF: při stejné adhezi na kolech a přímé jízdě: při rozdílné adhezi na kolech nebo při zatáčení vlevo:
Samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou OPAKOVÁNÍ: 1. Popište princip samosvorného diferenciálu s lamelovou spojkou. 2. Z jakých částí se skládá Lok-O-Matic a jak funguje? 3. Popište samosvorný kuželový diferenciál ZF. 4. Jak se u diferenciálu ZF dosáhne samosvornosti?
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.