EU_62_B_sada 1_05_M_Směna_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Renáta Duchová Anotace Materiál slouží ke zjištění finanční gramotnosti žáků, jejich představě a povědomí o směně. Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Předmět Matematika/Finanční gramotnost Tematická oblast/téma Peníze/Vznik peněz Výsledky vzdělávání Chápat vznik peněz Klíčová slova Směna, zboží Druh učebního materiálu PPT prezentace Typ vzdělávání Střední vzdělávání, 1. ročník Praktické školy dvouleté Ověřeno Datum: 10. 10. 2013 Třída: I. PRŠ 2 Zdroj [online]. [07-10-2013]. Dostupné z URL: <http://office.microsoft.com>
SMĚNA Naturální směna Peněžní směna Je to způsob obchodování, který je znám už z pravěku. Naturální směna Peněžní směna Směna je obchod, při kterém se vyměňuje zboží za zboží.
Mám dobrý med, dej dvě masa. NATURÁLNÍ SMĚNA V pravěku lidé směňovali maso za obilí, zbraně za kožešiny….. Směna zboží za zboží je předchůdcem obchodování pomocí peněz. Vyměním med za maso! Bereš? Mám dobrý med, dej dvě masa. Dobrá, může být.
NATURÁLNÍ SMĚNA Pro uskutečnění směny je nejdůležitější: Najít někoho, kdo má to, co potřebujeme a chceme my. Mít něco, co potřebuje a chce on.
PENĚŽNÍ SMĚNA Postupně se začalo užívat jednoduchých platidel (kožešiny, plátno, slonovina). Platidla byla velká a nedala se často dělit. Proto se začalo používat zlato a stříbro. Pak začaly vznikat první bankovky a mince, kterými se platí dodnes.
OTÁZKY 1. Kdy pravděpodobně začal výměnný obchod? 2. Existuje směna ještě nyní? 3. Zamysli se a odpověz, čím lidé dříve platili. 4. Proč se používaly ke směně zvláště drahé kovy?