FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výnosy podniku Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti II.
Charakteristika daňové evidence Evidence majetku a závazků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňová evidence Pohledávky a závazky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Úvod do daňové problematiky Konstrukční prvky daně II.
Daň z příjmů Zaměstnanci. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Odměňování pracovníků Tržní úspěšnost. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti III.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Úvod do daňové problematiky Konstrukční prvky daně I.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
Ekonomika – základní pojmy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
Ekonomika– národní hospodářství
Způsoby vedení DE Výdaje před zahájením podnikání.
Podnik 4.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Účetní doklady III.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Úvod do daňové problematiky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: ICT ve výuce
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Účetní doklady I.
Výrobní činitelé v podniku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
PODNIKÁNÍ Podnikatel Občanská nauka 1. M.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI-2-19-01_Hospodaření a cíle podniku – Podstata hospodaření Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: I. Datum tvorby: 25.12.2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková.

Podstata hospodaření Úroveň hospodaření Klíčová slova Hospodaření, základní ekonomický problém, efektivnost ?

Základní pojmy Podstata hospodaření Snahou lidstva je zpříjemňovat si život a zvyšovat svoji životní úroveň. Toto úsilí je provázeno růstem lidských potřeb. Je mnoho věcí, které bychom chtěli mít, ale zatím si je nemůžeme dovolit, i když by pro nás byly užitečné. Možnosti uspokojení potřeb jsou však omezeny.

Základní ekonomický problém Základní ekonomický problém každé společnosti spočívá v tom, jak s omezenými zdroji co nejlépe uspokojit lidské potřeby. Snahy zvyšovat životní úroveň a omezenost zdrojů nutí jednotlivce, domácnosti, ale i velké skupiny lidí (podnik, stát), aby s prostředky pro uspokojení potřeb hospodařili.

Hospodaření Hospodaření je úsilí o dosažení nejvýhodnějšího poměru mezi vynaloženými prostředky (náklady) a dosaženými výsledky (výnosy) při uspokojování potřeb. Hospodařením se rozumí účelné (efektivní) nakládání s prostředky, které má společnost k dispozici.

Hospodaření Dobře hospodařit znamená vytvářet potřebné statky a služby a počínat si při tom úsporně, tzn. účelně (efektivně) vynakládat prostředky a práci na jejich vytváření. Hospodařit znamená vybírat mezi různými možnostmi, současně se vzdávat možností jiných, např. koupíme-li byt, musíme se současně vzdát zahraniční dovolené či nového automobilu.

Principy hospodárnosti Při hospodaření je nutné prosazovat zásady (principy) hospodárnosti: Získávat maximální výsledky z určitého množství zdrojů, Získávat potřebný výsledek s minimálními zdroji. V praxi se oba způsoby kombinují. Je to základní zásada pro celé hospodářství i pro jednotlivce.

Principy hospodárnosti Dovedeme-li vytvořit a prodat více žádaných výrobků a služeb pomocí vloženého kapitálu a vytvořit vyšší zisk, tím lepší je naše hospodaření.

Praktické cvičení Pokuste se vysvětlit české přísloví: Dobrá hospodyně pro pírko i přes plot skočí. Potřeby rostou, prostředky a zdroje jejich uspokojování jsou omezené. S kterými zdroji je nutno zvlášť dobře hospodařit? Uveďte možnosti, jak nedostatkové zdroje nahradit jinými.

Anotace: Prezentace obsahuje výklad pojmů výnosy, náklady a především hospodářský výsledek jako nejsledovanější ukazatelé při měření hospodárnosti podniku. Jsou předmětem každodenního zájmu podnikatelů. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: PREISLEROVÁ, Ing. Dagmar. Ekonomika: Slovník ekonomických pojmů. Brno, Moldavská 11: MC nakladatelství, 1998. ČISTÁ, Ing. Lydia. Ekonomika: pro střední odborná učiliště a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-922-X. MACH, CSC., Ing. Josef. Ekonomika: pro střední odborná učiliště. 3. díl. Praha: Fotruna, 2000. ISBN 80-7168-729-4. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.