Inspirace pro přípravu projektů do Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Šárka Hrabinová projektový manažer OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost seminář pro pracovníky FAME, UTB ve Zlíně, dne 16. 1. 2008
Jak uspět? Základní podmínka – naplňování cílů programu. Inspirace v úspěšných projektech – všechny projekty mají mít své webové stránky. Souhrn projektů, anotace a odkazy na webové stránky: http://www.msmt.cz/eu/anotace-1 Specifické aktivity: odborné specializované kurzy a vzdělávací aktivity, spolupráce, partnerství, praxe.
Hlavní zaměření OP VK - studium INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ definování pojmu: zavedení jakéhokoliv nového prvku do výuky, cokoliv, co povede ke zdokonalení zvoleného předmětu, studijního oboru či programu a bude směřovat především ke zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce. Očekávaný směr inovací: bakalářské programy – implementace na trhu práce, magisterské programy – selektivní a odborně zaměřené, doktorské programy – systematická příprava na VaV. Průřezově se požaduje: zkvalitňování pedagogické činnosti akademických pracovníků VŠ, podpora spolupráce s budoucími zaměstnavateli, odborníky z praxe, institucemi.
PROGRAMOVACÍ OBDOBÍ 2007–2013 OP VK - 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Inovace studijních programů, modernizace didaktických metod, realizace výuky v cizích jazycích, rozšiřování nabídky kombinovaného a distančního studia, zapojení odborníků z praxe do výuky, podpora praxí a stáží studentů u budoucích zaměstnavatelů, podpora tvorby týmů, apod. Veškeré aktivity by měly směřovat ke zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce!!!
Příklad 1 Rozvoj kompetencí studentů v oblasti soft skills Cíl projektu: Rozvoj kompetencí studentů v oblasti soft skills, tedy dovednosti typu učit se učit, umění psát odborný text, vyhledávat informace a pracovat s daty , umění prezentace, práce v týmu atd. Určeno pro studenty v prezenční formě bakalářského, magisterského nebo doktorského studia formou speciálních kurzů, modulů. Absolventi kurzu obdrží osvědčení. Aktivity v rámci projektu a s tím související výstupy: tvorba studijních materiálů (prezentace, skripta, e-Learning), semináře, workshopy.
Příklad 2 Implementace anglické verze studijního programu Cíl projektu: Transformace struktury studia oboru Finance prostřednictvím přípravy a modifikace vybraných předmětů včetně výuky v angličtině. Aktivity v rámci projektu: příprava a modifikace vybraných předmětů dle pojetí světových univerzit, příprava studijních materiálů v jazyce českém i anglickém, zavedení praktických aplikací do výuky, elektronická podpora výuky. Výstupy a výsledky projektu: studijní materiály v jazyce českém i anglickém, využívané praktické aplikace v jednotlivých předmětech, absolventi.
Příklad 3 Multidisciplinární kurz Nanotechnologie Cíl projektu: Cílem projektu je systematicky zvýšit znalosti českých studentů bakalářského studia týkající se oblasti nanotechnologií prostřednictvím jednosemestrálního multidisciplinárního kurzu „Nanotechnologie“ realizovaného na čtyřech univerzitách, které jsou partnery v projektu. Aktivity v rámci projektu: průzkum vzdělávání v oblasti nanotechnologií, výběr expertů a příprava přednášek, přípravy skript na základě příspěvků expertů a realizace výuky a seminářů v laboratorních prostorách. Výstupy a výsledky projektu: analýza výuky nanotechnologií, studijní materiály, absolventi s obdrženým osvědčením.
Příklad 4 Příprava lektorů v oboru digitálního designu Cíl projektu: Zvyšování kompetencí, schopností a dovedností při využívání digitálních technologií, prostřednictvím kterých se zvýší konkurenceschopnost organizací na současném trhu. Projekt realizován jako kurz 6-ti dvoudenních soustředění. Aktivity v rámci projektu: příprava odborně vzdělávacích modulů, vyjednání a příprava exkurzí v partnerských organizacích, realizace seminářů pro akademické pracovníky, studenty. Výstupy a výsledky projektu: studijní materiály, proškolení projektanti, designéři, technologové.
Příklad 5 Centrum praktických studií Cíl projektu: posílení teoretické i praktické složky výuky studentů a to především důrazem na praktický nácvik získaných znalostí pod odborným dohledem. Aktivity v rámci projektu: vytvoření manuálů pro studenty, podle nichž se budou řídit při výkonu své praxe, sestavení skript obsahující relevantní literaturu, vypracování individuálních plánů pro studenty na jednotlivých pracovištích, seznam kompetencí a dovedností, zvýšit počet hodin u některých forem praxe. Výstupy a výsledky projektu: vytvořené manuály, skripta, absolventi.
Hlavní zaměření OP VK – věda a výzkum Lidské zdroje ve VaV = zkvalitnění atraktivity a podmínek pro pracovníky VaV, podpora rozvoje LIDSKÝCH ZDROJŮ, která bude motivovat pracovníky VaV přicházet a působit na půdě vědy. V rámci OP VK je možno podporovat aktivity: specifické vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje, komunikace a popularizace ve vědecké oblasti, řízení výzkumu a vývoje, transfer technologií a nových poznatků do praxe, osvojování si znalostí o ochraně duševního vlastnictví, mobilita mezi výzkumnými institucemi a soukromým a veřejným sektorem, podpora tvorby týmů, systematická práce se studenty v oblasti seznamování se s VaV.
Příklad 6 Škola molekulárních biotechnologií Cíl projektu: Zvýšit vědomostní a dovednostní úroveň cílových studentů přírodovědných oborů a pracovníků biotechnologických firem v problematice moderních biotechnologických postupů. Aktivity: 10 odborně zaměřených workshopů, laboratorní i průmyslové demonstrace, možnost samostatného laboratorního provedení jednotlivých metodických kroků, možnost konzultací s předními odborníky, osvědčení o absolvování kurzu.
Ústav projektových činností Děkuji za pozornost Ing. Šárka Hrabinová projektový manažer Ústav projektových činností UTB ve Zlíně Kontakt: 576 038 011 hrabinova@uni.utb.cz