Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Druhy kompozic Číslo DUM: III/2/VT/2/3/45 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická oblast: Počítačová fotografie Autor: Radek Mareška Anotace: Žák se seznámí s druhy kompozic Klíčová slova: Fotografie, kompozice, zlatý řez Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu. Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 5. – 8. ročníku Datum vzniku DUM: 14.4.2013
DRUHY KOMPOZIC 1 2 1 2 Fotografické kompozice jsou základní pravidla a doporučení pro uspořádání prvků na snímku. Pravidla obsahují různá doporučení, jako například soustředit hlavní motiv na střed, nebo do některé z třetin nebo na zlatý řez. Dalším důležitým faktorem je vyvarování se zmatečných nebo rušivých prvků. Uzavřený prostor je kompozičně z obou stran uzavřený snímek Otevřený prostor je kompozičně neuzavřený snímek, kde horizont ubíhá do stran, takzvaně „pokračuje mimo snímek“. 2 1 2 Na obrázku je školní fotoaparát Canon
DRUHY KOMPOZIC 1 1 Pravidlo zlatého řezu. V umění a fotografii je pokládán za ideální proporci mezi různými délkami. Zlatý řez vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr malé části k větší je stejný jako poměr větší části k celé úsečce. Hodnota tohoto poměru je přibližně 1 ku 1,62. Poměr zlatého řezu lze také pozorovat v přírodě. V praxi tedy umísťujeme ústřední motiv snímku do průsečíků úseček zlatého řezu. Lineární kompozice. Linie a křivky zobrazují vizuální cestu, která oku umožňuje pohybovat se v obrazu. Další oblíbené kompozice jsou "Žabí perspektiva" "Ptačí perspektiva" 2 2
DRUHY KOMPOZIC 1. Popiš kompozici uzavřeného prostoru. Závěrečný test 1. Popiš kompozici uzavřeného prostoru. 2. Popiš kompozici otevřeného prostoru. 3 Popiš kompozici zlatého řezu. Co znamená ptačí a žabí perspektiva v kompozici snímku? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Mareška. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).