Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Advertisements

CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
PROGRAMMABLE LOGIC CONTROLLER Programovatelný logický automat.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Binární a číslicové řízení.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stykače.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
VY_32_INOVACE_CIT_10 Multiplexery.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Typy programovacích technik PLC
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Číslicová technika.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní logické funkce
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslicová technika.
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Kritéria dělitelnosti
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Inf Vývojový diagram.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Elektromagnetická slučitelnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Logické funkce a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Stavební fakulta ČVUT, B407
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Rezistory a jejich řazení.
Logické funkce a obvody
Logické funkce a obvody
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Základní logické funkce
Informatika – Základní operace s buňkami
K-mapa: úvod a sestavení
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-09-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Negace Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 24.07.2013

Obsah tematického celku Význam liniových schémat Funkce elektromagnetického relé Základní prvky liniových schémat Základní logické funkce Negace – NOT Negace – NOT – rekapitulace Použitá literatura

Klíčová slova Základní logické funkce Liniové schéma Elektromagnetické relé Pravdivostní tabulka Negace (inverze) Hradlo NOT

Význam liniových schémat Základní logické funkce obvykle odvozujeme v první řadě z liniových schémat, kde se používají nejrůznější kontakty, relé či stykače a výstupní prvky – cívky ventilů, kontrolní žárovky či LED a podobně. Proto si nejprve zopakujeme funkci elektromagnetického relé se spínacím i rozpínacím kontaktem.

Funkce elektromagnetického relé 1. Stisknutím tlačítka pustíme el. proud do cívky relé. 3. Přitažením kotvičky relé sepne spínací kontakt a rozpojí se rozpínací kontakt. 2. El. proud I vytvoří magnetický tok v jádru cívky relé. Ten ihned přitáhne kotvičku relé. 4. Sepnutí kontaktů je signalizováno žárovkami.

Základní prvky liniových schémat Zde je obvod doplněn označením relé u jeho cívky symbolem RE 1 a dále označením jeho spínacího kontaktu symbolem re 1.1 a rozpínacího kontaktu symbolem re 1.2. Tyto symboly říkají, že relé RE 1 má ve druhém řádku schématu spínací kontakt a ve třetím řádku rozpínací kontakt. To je velká pomoc zejména u rozsáhlejších schémat. A takto vypadá liniové schéma obvodu.

Základní logické funkce Q U RE 1 N N a a re 1 Q b OR NOT Q U N a b AND Je nutné znát zpaměti uvedená liniová schémata základních logických funkcí: Logický součet - OR Logický součin - AND Negace (inverze) - NOT

Příprava pravdivostní tabulky Ke každé logické funkci si připravíme pravdivostní tabulku. V oblasti vstupních proměnných a, b musí být zapsány všechny možné kombinace logických stavů. (Pro jednu logickou proměnnou dva řádky, pro dvě logické proměnné čtyři řádky, pro tři logické proměnné osm řádků, obecně 2n řádků, kde n je počet vstupních proměnných. Výsledné hodnoty log. funkcí pak budeme odvozovat z funkce obvodu. Nadpis a b Q 1 NOT a Q 1 A nyní již přistupme k třetí základní logické funkci – negace (inverze) - NOT. MALINKÁ PRAVDIVOSTNÍ TABULKA => BUDE TO SRANDA! Jedná se o funkci pouze jedné vstupní proměnné, => pravdivostní tabulka bude mít pouze 2n = 21 = 2 řádky. 

Negace - NOT RE U a re Q NOT a Q 1 N NOT a Q 1 a re Q První řádek pravdivostní tabulky nám říká, že logický stav na vstupu a = 0, tzn. kontakt je rozpojený. Je jasné, že k cívce relé není přivedeno napájecí napětí UN, proto rozpínací kontakt re je sepnutý, re = 1. K žárovce signalizující logický stav výstupu Q je přivedeno napájecí napětí UN, proto svítí => logická úroveň na výstupu Q je 1. Druhý řádek pravdivostní tabulky: na vstupu a je logická 1 => kontakt a je sepnutý a k cívce relé teče proud => kotvička přitáhne a rozpojí kontakt re => re = 0. K žárovce přes kontakt re není přivedeno napájecí napětí UN, proto nesvítí => logická úroveň na výstupu Q = 0.

Negace – NOT – rekapitulace NOT a Q 1 a Q re Tím je pravdivostní tabulka hotová. K logické funkci ještě dokreslíme hradlo a algebraický zápis, který čteme „Q rovná se a negované“. A projdeme si šest věcí k zapamatování: Název logické funkce – negace (inverze) Označení logické funkce – NOT Liniové schéma Pravdivostní tabulka Schématická značka hradla Algebraický zápis a Q = a

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.