CÍLE VZDĚLÁNÍ Koho považujeme za vzdělaného člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
6. Metody 7. Zkoušení 2. Cíle 3. Učivo 4. Učebnice 5. Výuka 8. Hodnocení Klasifikace klasické aktivizující dovednosti čtenáře, práce s textem příprava.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
KASTELÁN Svazky klíčů.
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
CIRKUS orientace.
cíle workshopu: PRO PREZENTUJÍCÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Opička Gogo Jak jsme využitím projektové metody podněcovaly představivost dětí, rozvíjely jejich pohybové a manipulační dovednosti, asociativní myšlení,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Odkrývání obrázků – poznej místa
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

CÍLE VZDĚLÁNÍ Koho považujeme za vzdělaného člověka CÍLE VZDĚLÁNÍ Koho považujeme za vzdělaného člověka? Vzdělání pomáhá porozumět kulturní tradici a otevírá budoucnost. Lze dosáhnout úplného vzdělání? - Dynamický proces. Směřují k celistvé osobnosti člověka Zaměřují se na rozvoj vědomosti, dovedností, postojů, hodnot Zahrnují dovednosti dalšího sebevzdělávání Směřují ke kritickému posuzování jevů, informací Obsahují rozvoj estetických a morálních hodnot

CÍL S T M R A SMYSLUPLNÝ MĚŘITELNÝ AKCEPTOVATELNÝ REALIZOVATELNÝ TERMÍNOVANÝ S T M A R

CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE 1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení A k učení 2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení B k řešení problémů 3. Vést žáky k všestranné komunikaci C komunikativní 4. Rozvíjet schopnost spolupracovat 5. Připravovat k projevům svébytnosti D sociální a personální 6. Vytvářet potřebu projevovat pozit. city E občanské 7. Učit rozvíjet a chránit fyzic.a dušev. zdraví 8. Vést k toleranci a ohleduplnosti F pracovní 9. Rozvíjet schopnosti vzhl. k profesní orientaci

5. řeč 4. fyzické já 6. city JÁ 7. intelekt 3. obrazotvornost D obohacování ostatními vlivy uvnitř a vně životního prostředí C citlivost zdrojů a objevování životního prostředí B uvolnění a ovládnutí osobních zdrojů A objevení vnitřních zdrojů 6. city JÁ 7. intelekt 3. obrazotvornost 1.pozornost 2. smysly

VZDĚLÁVACÍ CÍLE podle složky osobnosti KOGNITIVNÍ - znalosti AFEKTIVNÍ - postoje a hodnoty PSYCHOMOTORICKÉ- dovednosti Zapamatovat Vnímat podněty Imitovat Pochopit Reagovat na ně Manipulovat Aplikovat Zhodnotit je  Zpřesňovat Analyzovat Zvnitřnit je  Koordinovat Hodnotit Konat  Automatizovat Tvořit  

Bloomova taxonomie kognitivních cílů tvořit hodnotit analyzovat zapamatovat porozumět aplikovat

KOGNITIVNÍ CÍLE 6. Tvořit – vytváření, plánování, tvorba Žáci vytvářejí z několika nové vnitřně soudržné celky z jednotlivých prvků, reorganizují prvky do nového znaku nebo struktury vytváření hypotéz na základě daných kritérií, navrhování, konstruování, tvoření, stavění, psaní, vytvoření originálu, komponování, řešení, předvedení, stanovení, vynalézání, článek, vynález, hlášení, formulace, otázka, hra, píseň, stroj, nástroj, alternativní činnost, alternativní postup, experiment, divadelní hra, soubor pravidel, 5. Hodnotit – kontrolování, kritizování Žáci stanovují na základě dříve naučených norem a kritérií hodnotu nebo cenu složitého produktu koordinování, zjišťování, monitorování, testování, posuzování, obhájení, vyvrácení, rozvíjení, posouzení, podpoření stanoviska závěr, přehled, posudek, standard, hodnocení, doporučení, porovnání, sebehodnocení 4. Analyzovat – rozlišování, uspořádání, přisuzování Žáci rozčlení složitou věc na její komponenty, vysvětlí, proč je daná složitá sestava vztahů uspořádána daným způsobem porovnávání, analyzování, rozdělení, vysvětlení proč, ukázání jak, nakreslení schématu, načrtnutí, roztřídění, nalezení rozdílu, prozkoumání, vybrání, vydělování, rozlišování, zaměřování se, vyčleňování, hledání souladu, dotazník, diskuze, kampaň, odhalení chyby, hlášení, zpráva, přehled, ověření závěrů, definice slova, graf, části, materiál, příklad, prvky, argumenty, stanovisko, záměr, struktura, argumenty, 3. Aplikovat – vykonávání, (implementace) Žáci použijí dříve naučenou látku, pojmy, pravidla, užijí postup nebo strukturu v různých situacích provádění, užití, zařazení, nalézání, vybrání, vypočítání, použití, připravení, vytvoření, zobecnění, uspořádání, vyřešení, předvedení, nakreslení, … postup, mapa, projekt, předpověď, graf, ilustrace, úkol z: přehledu, řešení, seznamu, projektu, dramatizace, kresby, 2. Porozumět -interpretace doložení příkladem klasifikování usuzování Žáci vyjádří vlastními slovy, verbál/výklad/,vizuálně/obrázek logicko-matemat./graf/, hudebně,prostorově/socha/, itrapersonálně/vnitřní konflikt/, interpersonálně/konflikt mezi dvěma osobami/ definování, vyjádření vlastními slovy, popsání, shrnutí, uvedení příkladů, přiřazení, parafrázování, vysvětlení, zdůvodnění, předkládání, ilustrování, shrnování, kategorizování, podřazování, abstrahování, zobecňování, vyvozování závěrů, model, řeč – projev, nahrávka na kazetě, dramatizace, kreslený komiks, ilustrace, scénka, graf, fotografie, dokument, prohlášení, porovnání, analogie, přehled, diagram, prohlášení, závěry, příběh,, gramatické pravidlo 1. Zapamatovat poznávání, vybavování Žáci si vybaví, reprodukují nebo rozeznají dříve naučené z dlouhodobé paměti – identifik, znovuvybavování reprodukování, poznávání, vybavení si, uvedení seznamu, nazvání, označení, vybrání, seřazení, popsání, naučení se zpaměti, recitování, definování událost, nahrávka, noviny, časopis, TV show, rádio, text, film, video, divadelní hra, ukázka z filmů, fakta, … Poznávací proces Úkoly k činnosti Konkrétní činnosti Výsledek činnosti

Vztah cílů a výsledků vzdělávání OBECNÉ CÍLE KLÍČOVÉ KOMPETENCE VZDĚLÁVACÍ OBSAH VZDĚL.O OBORU VÝSTUPY UČIVO

Literatura: Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007).  Obecná didaktika. Praha: Grada. zpracovala Vladimíra Neužilová