ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE VYKONANÁ PLYNEM.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Struktura a vlastnosti plynu
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ideální plyn Michaela Franková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální učební materiál
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Izotermický a izochorický děj.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Izobarický a adiabatický děj
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Struktura a vlastnosti plynů
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Ideální plyn velikost a hmota částic je vůči jeho objemu zanedbatelná, mezi částicemi nejsou žádné interakce, žádná atrakce ani repulse. Částice ideálního.
IDEÁLNÍ PLYN Rozměry molekul IP jsou ve srovnání s jejich střední vzdáleností od sebe zanedbatelné. Molekuly IP na sebe vzájemně silově nepůsobí mimo vzájemné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Struktura a vlastnosti plynu
Izotermický a izochorický děj s ideálním plynem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST:Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu: Izobarický děj s ideálním plynem POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:20 KÓD DUMu: IH_MOL_FYZ_20 DATUM TVORBY:18.12.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určená pro 2. ročník a sextu gymnázia. Prezentace slouží pro podporu výkladu izobarického děje. Na závěr je připojen řešený ilustrační příklad, při jehož řešení musí žáci aplikovat nové poznatky. METODICKÝ POKYN:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM „ isos“ (z řečtiny) „rovnající se, stejný“

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM „ isos“ (z řečtiny) „rovnající se, stejný“ Bar - dříve užívaná jednotka tlaku

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM „ isos“ (z řečtiny) „rovnající se, stejný“ Bar - dříve užívaná jednotka tlaku (1mBar= 1 hPa)

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM „ isos“ (z řečtiny) „rovnající se, stejný“ Bar - dříve užívaná jednotka tlaku (1mBar= 1 hPa) děj, při kterém je TLAK plynu stálý p = konst.

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM „ isos“ (z řečtiny) „rovnající se, stejný“ Bar - dříve užívaná jednotka tlaku (1mBar= 1 hPa) děj, při kterém je TLAK plynu stálý p = konst. děj, při kterém plyn stálé hmotnosti mění pouze svůj objem a teplotu

Stavová rovnice plynu stálé hmotnosti - opakování: Napiš stavovou rovnici plynu stálé hmotnosti :

Stavová rovnice plynu stálé hmotnosti - opakování:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - ODVOZENÍ Navíc platí:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - ODVOZENÍ

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - ODVOZENÍ

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - SHRNUTÍ Gay - Lussacův zákon:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - příklad REALIZACE Počáteční stav:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - příklad REALIZACE Stav během zahřívání: Izobarické zahřívání plynu: Q Q

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI - příklad REALIZACE Stav během zahřívání: Izobarické zahřívání plynu: Teplota plynu se zvyšuje T Objem roste V Tlak se zachovává p = konst. Plyn při zahřívání přijímá teplo Q Plynu roste vnitřní energie U Q Q Plynu koná práci W’

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI – PV DIAGRAM PV diagram = graf závislosti tlaku p na objemu V

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI – PV DIAGRAM PV diagram = graf závislosti tlaku p na objemu V Z Gay - Lussacova zákona vyplývá, že objem V a teplota T jsou přímo úměrné:

IZOBARICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM STÁLÉ HMOTNOSTI – PV DIAGRAM PV diagram = graf závislosti tlaku p na objemu V Z Gay - Lussacova zákona vyplývá, že objem V a teplota T jsou přímo úměrné: Grafem v PV diagramu je IZOBARA

pV, VT, pT – diagramy izobarického děje izobara T1 T2 T V V2 p W’ V1 V V1 V2 T1 T2 T Plocha pod grafem v PV diagramu číselně odpovídá vykonané práci

Ilustrační příklad izobarického děje s ideálním plynem - zadání Určete tlak kyslíku o hmotnosti 4 kg a teplotě 27°C, který je uzavřen v nádobě opatřené pohyblivým pístem zanedbatelné hmotnosti. Kyslík zaujímá při dané teplotě objem 3 m3 . Jaký objem bude zaujímat při izobarickém navýšení teploty na 180°C?

Ilustrační příklad izobarického děje s ideálním plynem - řešení Výchozí stav: Po zahřívání: p p t2 = 180°C T2 = 453 K m = 4 kg V2 = ? m3 p = konst. t1 = 27°C T1 = 300 K m = 4 kg V1 = 3 m3 p = ?

Ilustrační příklad izobarického děje s ideálním plynem - řešení Řešení: Výpočet tlaku: Řešení: Výpočet objemu:

Ilustrační příklad izobarického děje s ideálním plynem - řešení Určete tlak kyslíku o hmotnosti 4 kg a teplotě 27°C, který je uzavřen v nádobě opatřené pohyblivým pístem zanedbatelné hmotnosti. Kyslík zaujímá při dané teplotě objem 3 m3 . Jaký objem bude zaujímat při izobarickém navýšení teploty na 180°C? Kyslík má tlak 103 875 Pa. Po izobarickém zahřívání zaujímá objem 4,53 m3.

Zdroje: Vlastní práce autora