Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Aranžování Ročník: 1. ročník učebního oboru Autor: Mgr. Rita Dlabalová Kompoziční pravidla Anotace: : Prezentace je zaměřena na jednotlivá kompoziční pravidla při aranžování výkladového prostoru. Žáci se učí rozpoznávat jednotlivá pravidla pro aranžování zboží ve výkladní skříni. Klíčová slova: proporcionalita, proporce, kontrast, rytmus, vzdušnost, opakování. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Rita Dlabalová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 46 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_AR1_20
Kompoziční pravidla
Proporcionalita proporce = úměrnost poměr jednotlivých kusů zboží k sobě navzájem, k prostoru a k celku proporce úzce souvisí i s velikostí jednotlivých skupin zboží ve výkladní skříni, které nemají být stejně velké, aby mezi nimi mohl vzniknout určitý kontrast příklad proporčních nesrovnalostí – dudlík, kočárek
Proporcionalita
Kontrast protiklad podtrhuje odlišnost často jej využíváme nejen v aranžování Kontrast může být : světelný /tmavá, světlá/ velikostní /malý, velký/ barevný /zelená, červená/ tvarový /kruh, čtverec/ podle materiálu / satén, samet/
Pojmenuj různé druhy kontrastů
Pojmenuj různé druhy kontrastů kontrast velikostí kontrast materiálů Kontrast světelný kontrast barev kontrast tvarů Pojmenuj různé druhy kontrastů
Kontrast vzorů
Kontrast černé a bílé
Rytmus v aranžování jde o pravidelné přerušování jedná se o dva až tři druhy zboží, které se v prostoru VS pravidelně opakují může být jednoduchý /statický/ nebo měnící se /dynamický/ rytmicky rozmístěné zboží upoutá pozornost spotřebitele
Rytmus
Vzdušnost zabraňuje tomu, aby se VS stala skladištěm zboží každá skupina vystavovaného zboží potřebuje kolem sebe volný prostor pak může dostatečně vyniknout vzdušné aranžování je základem přehlednosti ve VS
Vzdušnost přeplněnost vzdušnost
Soutěžní VS na téma Masopust, AR Junior 2012, /SOŠ obchodu a služeb Olomouc/
Opakování zařazení zboží stejných druhů obalů Jedná se o 3-5 stejně řešených skupin opakování umožňuje přehlednost a výběr vystavovaného zboží
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje SZALAY, Július. Aranžování. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 335.s ISBN neuvedeno Foto-archiv autora Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Rita Dlabalová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.