Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0744 Šablona: VY_32_INOVACE Číslo DUMU: 324. FIL.34 Název materiálu: Prezentace G.W.F. Hegel Autor: PaedDr. Marian Gurka Předmět: Filozofie Formát: Prezentace Microsoft Powerpoint Velikost: 662 kB Stupeň a typ vzdělávání: SŠ – odborné vzdělávání Licence k obrazovému materiálu: CC BY, CC BY-SA Datum vytvoření :1.10.2012 Klíčová slova: dialektika, triáda, idealizmus Anotace: Výstup slouží k lepšímu pochopení filozofie Friedricha Hegela a ujasnění si jeho některých názorů
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) "Podstatou člověka je svoboda" http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hegel.jpg Zdroj: http://www.hegel.net/en/gwh3.htm Autor: Julius Ludwig Sebbers (1804–1843) Lazarus Sichling (1812–1863) Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831)
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) německý idealistický filozof, přednášel F na univerzitách v Jeně, Heidelbergu, Berlíně (v Jeně spolupůsobili Schiller, Fichte, Schelling), vedl gymnázium v Norimberku byl ovlivněn: a) Kantem b) křesťanstvím, hlavně Novým zákonem, chtěl podat výklad myšlenky „Na počátku bylo slovo.“ c) německým romantizmem (Fichte, Schelling) d) čínskou a indickou F – protiklady e) Herakleitem z Efesu ovlivněn silným zážitkem-viděl v Jeně Napoleona Co je podstatou skutečnosti a co je podstatou člověka? – hlavní otázka Hegela Dílo: Fenomenologie ducha, Věda o logice, Základy filozofie práva
Dialektika: pojem v sobě zahrnuje svoji vlastní negaci, mezi pojmem a jeho negací je boj. Ten je vyřešen vzestupem na vyšší úroveň, zde je pochopen, usmířen. Vytváří se nový pojem, který opět vytváří svoji vlastní negaci…Teze-antiteze-synteze (láska - nenávist - snášenlivost).Dialektika je dle Hegela podstatným momentem skutečnosti, není to výplod logiky. Sebeuvědomění- dítě se vidí jinak než dospělý, existují různé stupně sebeuvědomění, které se rozvíjí.
Jednotu člověka vidí v lásce, která je současně výrazem mravnosti člověka a odpovídá jeho přirozeným sklonům A (má někoho rád) ------------------ B (a v B je obsaženo i A) Tím, že máme někoho rádi, si uvědomujeme i sami sebe. „Pravá podstata lásky je v tom, že se vědomí vzdává samo sebe, zapomíná se v jiném já, a přece v tomto zániku a zapomenutí sama sebe má a vlastní.“ „Láska je život sám.“ Ve všem rozdělení (jsou dva)cítí milující snahu o znovusjednocení. I život sám je neustálé dění, dělení a spojování, odcizování a smiřování. Všechno je božské (duchovní), ale ne jakožto osobní Bůh, ale Bůh světa. Lidský duch je pro H. nejdokonalejší zobrazení Boha ve světě. „Bůh je absolutní duch.“ I věci, příroda, rostliny a zvířata mají duchovní podstatu. My se pouze domníváme, že vše má materiální povahu.
Jak se vyvíjí podle Hegela absolutní duch (jakožto věčné jsoucno)? 1.Duch (Bůh) ve fázi před stvořením přírody. 2.Duch se odcizuje sám sobě, vytváří námi viditelný svět, přírodu, lidského ducha – člověka = zobrazení absolutního ducha. 3.Návrat B. k sobě samému – ukazuje se v individuální existenci a v dějinách, v právu, vědě, náboženství, filozofii. Člověk pochopí celou skutečnost jako zobrazení božského ducha. Hegel pojímá celou skutečnost jako zobrazení absolutního ducha. Kritika: svět není dokonalý =Bůh je nedokonalý? Svět spíše není zobrazením Boha.
Otázky : 1.Na kterých německých univerzitách Hegel přednášel? 2. Jaké je Hegelovo nejslavnější dílo? 3. Kterého vojevůdce Hegel obdivoval a jaký vliv to na H. mělo? 4. Co je Hegelova triáda? 5. Jaký vliv mají podle Hegela historické osobnosti na chod dějin lidské společnosti? 6. Co je „absolutní duch“ podle Hegela? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel00.jpg Zdroj: http://portrait.kaar.at/
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hegel.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hegel.jpg WILHELM WEISCHEDEL. Zadní schodiště filosofie. 1995. vyd. Praha: Votobia, 1995. ISBN 80-7198-015-3 HANS JOACHIM STÖRIG. Malé dějiny filosofie. 1993. vyd. Praha: Zvon, 1993. ISBN 80-7113-058-3 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. gurkam@oa-ji.cz