Vyrovnávání se stresem Andrea Ječmenová 2012
Akutní stres Ovlivnit oblast tělesných projevů, jako zpomalit tempo,pohyby, gesta, uvolnit svaly, úprava dýchání, ovlivnit psychiku a to zvolna mluvit, nízké tóny, soustředit se chvíli na něco jiného, atd.
Chronický stres dlouhodobá obrana před stresory úprava životosprávy péče o obsah mysli, pozitivní myšlení, změna systému hodnot relaxace, osvojení si autorelaxační techniky, meditace klást si dosažitelné cíle
Do emocionálních reakcí zahrnujeme Úzkost Vztek a agrese Apatie a deprese Mánie
Úzkost Nepříjemná emoce. která nemá předmět a můžeme ji charakterizovat jako „starost, obava, napětí“. Záleží na míře úzkosti: normální úzkost, neurotická úzkost, patologická úzkost. Postraumatická stresová porucha: Pocity otupělosti a odcizení Opakované oživování traumatické události ve vzpomínkách a snech Úzkost, projevující se jako poruchy spánku, potíže ze soustředěním a nadměrná ostražitost, vina za přežití.
Vztek a agrese Je spojena se situací frustrace – je znemožněno dosažení cíle, o který osoba usiluje, dochází k vyvolání agresivního pudu, který motivuje chování zaměřené na poškození objektu, nebo osoby, která znemožnění způsobila, popř. autoagresivita. Agrese: fyzická, verbální přímá, nepřímá (zdroj frustrace je nejasný a nepostižitelný, hledám objekt na kterém si agresi mohu vybít – přesunutí agrese – rodič dítě, útok by mohl být velmi nebezpečný)
Apatie a deprese Odlišná reakce je uzavření do sebe a apatie (netečnost), pokud stresové podmínky přetrvávají může dojít k depresi (sklíčenost, velký dlouhodobý smutek) Deprese endogenní (vzniká uvnitř těla, špatný přenos serotoninu) psychická (vlivem vnějšího okolí, stresu)
Frustrace Je zmaření možnosti realizovat záměry a tendence člověka totálním blokováním cesty k cíli. Když žádné způsoby chování nevedou k žádoucímu efektu, vzniká stav napětí, zvýšené emotivity. Tento stav je prožíván jako nepříjemný a nepřijatelný. Frustrace způsobuje specifické změny v chování. Chování je stereotypní, nevede k cíli a k adaptaci, nelze ho ovlivnit odměnami a tresty, je destruktivní, emocionální a vede k neadaptivním aktivitám. Frustrovaný jedinec jedná s malým či žádným předvídáním následků. Vede k vyčerpání a rezignaci, ale ne k žádoucímu cíli.
Kontrolní otázky a cvičení Vyjmenujte druhy stresu, jak ho svým chování můžeme ovlivnit? Co zahrnujeme do emocionálních ukazatelů stresové reakce. Vysvětli co je postraumatická stresová reakce? Definuj frustraci, proč je její prožívání nebezpečné pro duševní život člověka? Úkol Vyhledejte, různé relaxační techniky, které slouží k odstraňování akutního i chronického stresu. Pracujte s internetovými zdroji. Písemně zpracujte.
Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky