Vývoj v SSSR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Advertisements

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
Konec I. Světové války a vznik Československa.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Průmyslová revoluce Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc010 Označení materiáludkc 10 _prum_rev_1870_1914.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
Sovětský svaz Sověti odstoupili z I. Světové války již v roce 1917, ale ještě pár let probíhala v zemi občanská válka ze které vyšli úspěšně komunisté.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Druhá světová válka – úvod Název sady: Moderní dějiny.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_13_Rozbití Československa Téma:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: 21. října 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Digitální učební materiál:
Podnebné pásy – tropický pás
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Přizpůsobivost rostlin
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Pražské červnové povstání
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Romantismus.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Nástup komunismu a fašismu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přírodní zdroje na Zemi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Německo AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09_Z8_Skála
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název a číslo materiálu:
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Období vlády jedné strany
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Různé podmínky života na Zemi
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Franz Schubert AUTOR: Mgr. Aleš Skála
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Rozdělení zemí podle vyspělosti
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Revoluce ve Francii
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Slunce.
Proč se střídají roční období
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
VY_32_INOVACE_06_Vývoj v Sovětském svazu
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Vývoj v SSSR

ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Vývoj SSSR. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_5B_D9_11_Vývoj SSSR. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Dějepis ROČNÍK 9. KLÍČOVÁ SLOVA Lenin. J. V. Stalin, industrializace, kolektivizace, kult. DATUM 2.11.2013

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 9. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a společnost – dějepis Žáci se seznámí s vývojem v SSSR v období kolektivizace a industrializace.

Budování SSSR Totalitní režim jiného typu se vytvořil v Sovětském svazu. Navenek sovětští politikové vydávali SSSR za příklad země, kde se buduje „demokracie nového typu“ – socialistická demokracie. Na obdiv stavěli „budovatelské nadšení“ sovětského lidu a vypočítávali stavby nových velkých průmyslových závodů, elektráren a železnic. Za oficiálním obrazem budovatelských úspěchů se ale skrývalo nezměrné utrpení. Po Leninově smrti (1924) stanul v čele komunistické strany i sovětského státu Josif Vissarionovič Stalin- hlásal, že cílem západních demokratických zemí je zničení sovětského režimu, a rozhodl se proto přeměnit dosud převážně zemědělskou zemi v průmyslovou velmoc. V roce 1928 vytýčil Stalin urychlený program industrializace (zprůmyslnění) jako základního předpokladu vybudování socialismu v jedné zemi.

Lenin se Stalinem Obr.č.1

J. V. Stalin Obr.č.2

Kolektivizace sovětského zemědělství Stalin se rozhodl postavit pod státní kontrolu i poslední hospodářsky nezávislou skupinu výrobců – rolníky. Nařídil zahájit tzv. kolektivizaci – násilnou přeměnu soukromých zemědělských hospodářství v družstevní, kolektivní. Do vznikajících zemědělských družstev – kolchozů museli rolníci odevzdat pole, na kterých do té doby hospodařili, dobytek a zemědělské stroje. S kolchozním majetkem pak měli podle příkazu státu hospodařit společně. Rolníci se neradi vzdávali svého majetku. Proti násilné kolektivizaci se hromadně bouřili. Docházelo k poklesu zemědělské produkce, který vyvolal hladomor – zahynulo několik milionů obyvatel. Kolektivizace dokončena na 30.let za pomoci donucovacích metod. Odpůrci kolektivizace byli uvězněni v gulazích, sovětská vláda zakázala rolníkům volně se stěhovat, tím se práce v kolchozu stávala nucenou a připomínala znovuzavedení nevolnictví.

Stalinský teror – kolektivizace venkova Obr.č. 3

Atmosféra ve společnosti Z chorobné obavy před spiknutím nechal proto Stalin likvidovat nejen své skutečné, ale pro jistotu i pouze předpokládané odpůrce včetně celé řady předních činitelů samotné komunistické strany. Sovětskou společnost zasáhla atmosféra strachu a podezírání. Stalinovi se podařilo vytvořit v Sovětském svazu přísný totalitní režim. Pod dohled se dostalo i školství, věda, kultura a umění. Kolem své osoby vytvořil Stalin kult neomylného a nadpřirozenými schopnostmi nadaného člověka.

Navazování diplomatických styků V roce 1922 prolomilo sovětské Rusko svou diplomatickou izolaci dohodou s Německem. Po převzetí moci v Německu Hitlerem a rostoucí hrozby nacistické agrese se prosadily myšlenky na spolupráci demokratických států se sílícím Sovětským svazem. Dva státy nejvíce ohrožené Německem, Francie a Československo, s ním v roce 1935 podepsaly spojeneckou smlouvu o vzájemné pomoci – toto spojenectví nebylo pevné ani skutečně funkční.

Slovníček Kult – uctívání určitého člověka. Rusifikace – porušťování.

Opakovací otázky 1. Co říkala o životě v Sovětském svazu oficiální propaganda a jaká byla skutečnost? 2. Co víte o průběhu a výsledcích industrializace a kolektivizace v SSSR? 3. popište svými slovy, jak se projevoval totalitní režim v Sovětském svazu? 4. Vysvětlete pojmy: a)kult – b)rusifikace -

Zdroje k textu KUKLÍK, Jan; KOCIAN, Jiří. Dějepis pro 9. ročník základní školy a 4. ročník osmiletého gymnázia - nejnovější dějiny. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002, ISBN 80-7235-077-3.

Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. forum.valka.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/15039 Obr.č.2 NEUVEDEN, Neuveden. forum.valka.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://forum.valka.cz/attachments/osobnosti/stalin.jpg Obr.č. 3 NEUVEDEN, Neuveden. moderni-dejiny.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/stalinsky-teror-kolektivizace-venkova/