ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_9_ZÁJMENA – ON, JENŽ Téma: TVAROSLOVÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 8. ledna 2012 Odpilotováno dne 9. ledna 2012 ve třídě VI.A, VI.B Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Zájmeno jenž Klíčová slova Zájmena on a jenž – zařazení, analogie skloňování
Zájmena on, ona, ono Rod mužský ženský střední živ./ neživ. Číslo jednotné 1.pád on ona ono 2.pád jeho,jej,ho jí jeho,jej, ho 3.pád jemu,mu jí jemu,mu 4.pád jeho,jej,ho ji je, jej, ho / jej,ho 6.pád (o) něm (o) ní (o) něm 7.pád jím jí jím . Číslo množné 1.pád oni / ony ony ona 2.pád jich jich jich 3.pád jim jim jim 4.pád je je je 6.pád (o) nich (o) nich (o) nich 7.pád jim jimi jimi .
Zájmeno jenž Rod mužský ženský střední živ./ neživ. Číslo jednotné 1.pád jenž jež jež 2.pád jehož jíž jehož 3.pád jemuž jíž jemuž 4.pád jehož,jejž / jejž již jež 6.pád (o) němž (o) níž (o) němž 7.pád jímž jíž jímž Číslo množné 1.pád již / jež jež jež 2.pád jichž jichž jichž 3.pád jimž jimž jimž 4.pád jež jež jež 6.pád (o) nichž (o) nichž (o) nichž 7.pád jimiž jimiž jimiž
Užívání zájmen on – jenž - rozdíly při skloňování jsou pouze v prvních pádech - v textu je synonymním výrazem pro vztažné zájmeno který Zastavil se u stolu. U něho stála židle. Vydal se rád na výlet. Při něm se setkal s kamarády. Petr telefonoval přátelům. Dlouho o nich nic nevěděl. Podívej se do knížky. V ní najdeš všechno napsané. Otočil se ke kamarádům. Bez nich se mu tam jít nechtělo. Zastavil se u stolu, u něhož stála židle. Vydal se rád na výlet, při němž se setkal s kamarády. Petr telefonoval přátelům, o nichž dlouho nic nevěděl. Podívej se do knížky, v níž najdeš všechno napsané. Otočil se ke kamarádům, bez nichž se mu tam jít nechtělo.
Doplň správné tvary zájmena jenž V televizi jsme viděli zajímavý pořad, z _________ jsme se dozvěděli mnoho nového. Vypracoval dobře domácí úkol, o _________ tvrdil, že ho nebaví. Vrátil se do kraje, v ____________ prožil své mládí. Pohladil psa, __________ (2.p.) se zprvu bál. Kdo pozná strom, z __________ je tato větvička? Vrať se pro sešit, __________ (4.p.) jsem ti včera půjčila. Vezmi s sebou i knížku, o ____________ jsi mi vyprávěl. Koupil nové auto, s ___________ se chtěl vydat na dovolenou do zahraničí. Spisovatelé, o _________ se učíme, psali též pro děti a mládež. Pošlu ti dopis, v __________ ti všechno napíšu. Nepůjdu tam z těch důvodů, o ________ jsem včera hovořil.
Zkontroluj V televizi jsme viděli zajímavý pořad, z něhož jsme se dozvěděli mnoho nového. Vypracoval dobře domácí úkol, o němž tvrdil, že ho nebaví. Vrátil se do kraje, v němž prožil své mládí. Pohladil psa, jehož (2.p.) se zprvu bál. Kdo pozná strom, z něhož je tato větvička? Vrať se pro sešit, jejž (4.p.) jsem ti včera půjčila. Vezmi s sebou i knížku, o níž jsi mi vyprávěl. Koupil nové auto, s nímž se chtěl vydat na dovolenou do zahraničí. Spisovatelé, o nichž se učíme, psali též pro děti a mládež. Pošlu ti dopis, v němž ti všechno napíšu. Nepůjdu tam z těch důvodů, o nichž jsem včera hovořil.
Doplň správné tvary zájmena jenž Ptáci, ________ odletěli do teplých krajin, se na jaře opět vrátí. Nasadila si brýle, ________ jí velmi slušely. Divadelní představení, __________ jsme zhlédli, se nám líbilo. Sníh, __________ do rána napadal, během dne roztál. Ti, _________ jsou zvědaví, si mohou pokus zkusit sami. Fenka nakrmila štěňátka, _________ měla veliký hlad. Psi, ___________ hlídali dům, hlasitě štěkali.
Nyní si zkontroluj, jak jsi uspěl. Ptáci, již odletěli do teplých krajin, se na jaře opět vrátí. Nasadila si brýle, jež jí velmi slušely. Sníh, jenž do rána napadl, během dne roztál. Divadelní představení, jež jsme zhlédli, se nám líbilo. Ti, již jsou zvědaví, si mohou pokus zkusit sami. Fenka nakrmila štěňátka, jež měla veliký hlad. Psi, již hlídali dům, hlasitě štěkali. Pokud se ti úkol povedl – chválím!
ANOTACE 1) Zopakování skloňování zájmen on, ona, ono 2) Vyvození skloňování vztažného zájmena jenž 3) Spojování vět jednoduchých do souvětí pomocí zájmena jenž 4) Procvičování : a) doplňování správných tvarů (kromě 1.pádů) do souvětí - práce na interaktivní tabuli + pracovní listy, včetně kontroly b) doplňování prvních pádů zájmena jenž v souvětích - práce na interaktivní tabuli + pracovní listy POUŽITÉ ZDROJE Pouze vlastní zdroje Prezentace obsahuje animace.