Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_ČESKÝ JAZYK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.8 Podstatná jména – opakování Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Advertisements

Skloňování podstatných jmen rodu mužského Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_PRVOUKA.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_05_Český jazyk pro 8. ročník_Pravopis koncovek přídavných jmen Téma: Pravopis koncovek přídavných.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníleden 2012 Ročník3. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Autor: Mgr. Jana Kuhnová Datum : Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ JAZYK
Charakteristika výukového materiálu
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_35_PRVOUKA
Přídavná jména.
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 16_Pád podstatných jmen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_PRVOUKA
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen II.
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_Český jazyk
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_Český jazyk
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_09_PRVOUKA_ZELENINA.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen I.
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 09_Určování podstatných jmen
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
TÉMA: Přírodní společenstva
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor stroj CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ JAZYK
TÉMA: Výrobky a přírodniny
Téma: Pravopis podstatných jmen II.
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Slabikotvorné R, r, L, l Jazyková výchova (český jazyk pro 1. ročník) Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_DĚJEPIS
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen II.
Slovní druhy (hra) VY_32_INOVACE_274_Slovní druhy šablona III/32 Mgr
(český jazyk pro 1. ročník)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_ Český jazyk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 9.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_05_ČESKÝ JAZYK Téma: TVAROSLOVÍ – podstatná jména-cvičení Ročník: 8.-9. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Podstatná jména cvičení

lavička (6. p., č. mn.) _________ strom (4. p., č. mn.) _________ Vytvoř správný tvar podstatného jména. lavička (6. p., č. mn.) _________ strom (4. p., č. mn.) _________ jezero (7. p., č. mn.) _________ přítel (7. p., č. mn.) _________ zřetel (6. p., č. j.) _________ peníze (7. p., č. mn.) __________ pytel (6. p., č. mn.) __________

Řešení . lavička ( 6. p., č. mn.) lavičkách strom (4. p., č. mn.) stromy jezero (7. p., č .mn.) jezery přítel (7. p., č. mn.) přáteli zřetel (6. p., č. j.) zřeteli peníze (7. p., č.mn.) penězi pytel (6.p., č.mn.) pytlích

Jsou věty napsány správně. Označ Jsou věty napsány správně? Označ. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávy. ANO-NE: Na hrázi rybníka rostou vrbi. ANO-NE: V cíly byla první Eva. ANO-NE: Odpověděl nám na naše dotazy. ANO-NE: Jedovatí plazy jsou nebezpeční. ANO-NE: Velmi často se radil s léčitely. ANO-NE: Zítra pojede do Přibylavi. ANO-NE: Koupil mu bílou košily. ANO-NE: V dutině stromu měli hnízdo datli. ANO-NE: Vlak projel dvěma tuneli.

Řešení. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby Řešení. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávy. ANO-NE: Na hrázi rybníka rostou vrbi. ANO-NE: V cíly byla první Eva. ANO-NE: Odpověděl nám na naše dotazy. ANO-NE: Jedovatí plazy jsou nebezpeční. ANO-NE: Velmi často se radil s léčitely. ANO-NE: Zítra pojede do Přibylavi. ANO-NE: Koupil mu bílou košily. ANO-NE: V dutině stromu měli hnízdo datli. ANO-NE: Vlak projel dvěma tuneli.

Označ správný tvar podstatného jména uvedený v závorce Označ správný tvar podstatného jména uvedený v závorce. V tropických (pralesích, pralesých) žije hodně nebezpečných hadů. Věrnými společníky člověka jsou (psy, psi). Na ulicích se rozsvítily (lampi, lampy). Na (poli, poly) rostlo (obilí, obilý). V ZOO jsme pozorovali (lvi,lvy),(žirafi, žirafy) a (pumy, pumi). Chlapci závodili s (dívkamy, dívkami). Zapadající slunce ozářilo (vrcholi, vrcholy) hor.(Petrovy, Petrovi) jsem poslal už dva (dopisi, dopisy). Mezi (krystaly, jsou velké (rozdíly, rozdíli).

Řešení. V tropických (pralesích, pralesých) žije hodně nebezpečných hadů. Věrnými společníky člověka jsou (psy, psi). Na ulicích se rozsvítily (lampi, lampy). Na (poli, poly) rostlo (obilí, obilý). V ZOO jsme pozorovali (lvi,lvy),(žirafi, žirafy) a (pumy, pumi). Chlapci závodili s (dívkamy, dívkami). Zapadající slunce ozářilo (vrcholi, vrcholy) hor.(Petrovy, Petrovi) jsem poslal už dva (dopisi, dopisy). Mezi (krystaly, jsou velké (rozdíly, rozdíli).

( mrkv_, sval_, červ_, mraz_, žáb_, váz_, Doplň do vět slova z nabídky a pak ve slovech y,ý,i,í. ( mrkv_, sval_, červ_, mraz_, žáb_, váz_, žížal_, ryb_, Zbraslav_, budov_, Francouz_, přátel_, šakal_, ) V ____ jsou vitamíny. Čápi loví ____ . Dali jsme růže do ____ . Má silné ____ . Rybář chytal ____ na ____ a ____ . Nastaly silné ____ . Strýc bydlí na ____ . Do ____ se vcházelo ze zahrady. Pojedeme na dovolenou se svými ____ . Slyšeli jsme výt _____ . Hovořili jsme se dvěma ____ .

Řešení. V mrkvi jsou vitamíny. Čápi loví žáby. Dali jsme růže do vázy Řešení . V mrkvi jsou vitamíny. Čápi loví žáby. Dali jsme růže do vázy. Má silné svaly .Rybář chytal ryby na červy a žížaly. Nastaly silné mrazy. Strýc bydlí na Zbraslavi. Do budovy se vcházelo ze zahrady. Pojedeme na dovolenou se svými přáteli. Slyšeli jsme výt šakaly. Hovořili jsme se dvěma Francouzi.

Doplň y,ý,i,í. černé uhl_, pod ochrannými křídl_, lovit lv_, ostré dráp_, pro hlídací ps_, tabletky proti kašl_, salám s cibul_, zdroj zábav_, neplýtvej slov_, dobré zpráv_, výlet do Vrchlab_, houkání sov_, na tabul_, lovit ryb_, po dlouhé chůz_, červivé hřib_, české příslov_, moderní stavb_, lidskými práv_, za zasněženými horam_, do Boleslav_, datl_ s tetřev_, ve stínu líp_, rychlonozí pštros_, na moučné červ_, jiřičky s vlaštovkam_, upevnit zdrav_

Řešení. černé uhlí, pod ochrannými křídly, lovit lvy, ostré drápy, pro hlídací psy, tabletky proti kašli, salám s cibulí, zdroj zábavy, neplýtvej slovy, dobré zprávy, výlet do Vrchlabí, houkání sovy, na tabuli, lovit ryby, po dlouhé chůzi, červivé hřiby, české přísloví, moderní stavby, lidskými právy, za zasněženými horami, do Boleslavi, datli s tetřevy, ve stínu lípy, rychlonozí pštrosi, na moučné červy, jiřičky s vlaštovkami, upevnit zdraví

Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-527-5. Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, 2005. ISBN 80-00-01593-5.

Anotace: Žáci určí správný tvar podstatného jména Anotace: Žáci určí správný tvar podstatného jména. Posoudí a rozhodnou, zda jsou věty napsány správně a označí pravdivost svých tvrzení.Ve větách označí správný tvar podstatného jména. Z nabídky doplní do vět správné postatné jméno i s koncovkou. Ve slovních spojeních určí správnou koncovku podstatných jmen.