Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 9.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_05_ČESKÝ JAZYK Téma: TVAROSLOVÍ – podstatná jména-cvičení Ročník: 8.-9. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Podstatná jména cvičení
lavička (6. p., č. mn.) _________ strom (4. p., č. mn.) _________ Vytvoř správný tvar podstatného jména. lavička (6. p., č. mn.) _________ strom (4. p., č. mn.) _________ jezero (7. p., č. mn.) _________ přítel (7. p., č. mn.) _________ zřetel (6. p., č. j.) _________ peníze (7. p., č. mn.) __________ pytel (6. p., č. mn.) __________
Řešení . lavička ( 6. p., č. mn.) lavičkách strom (4. p., č. mn.) stromy jezero (7. p., č .mn.) jezery přítel (7. p., č. mn.) přáteli zřetel (6. p., č. j.) zřeteli peníze (7. p., č.mn.) penězi pytel (6.p., č.mn.) pytlích
Jsou věty napsány správně. Označ Jsou věty napsány správně? Označ. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávy. ANO-NE: Na hrázi rybníka rostou vrbi. ANO-NE: V cíly byla první Eva. ANO-NE: Odpověděl nám na naše dotazy. ANO-NE: Jedovatí plazy jsou nebezpeční. ANO-NE: Velmi často se radil s léčitely. ANO-NE: Zítra pojede do Přibylavi. ANO-NE: Koupil mu bílou košily. ANO-NE: V dutině stromu měli hnízdo datli. ANO-NE: Vlak projel dvěma tuneli.
Řešení. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby Řešení. ANO-NE: Můj bratr chová poštovní holuby. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávy. ANO-NE: Na hrázi rybníka rostou vrbi. ANO-NE: V cíly byla první Eva. ANO-NE: Odpověděl nám na naše dotazy. ANO-NE: Jedovatí plazy jsou nebezpeční. ANO-NE: Velmi často se radil s léčitely. ANO-NE: Zítra pojede do Přibylavi. ANO-NE: Koupil mu bílou košily. ANO-NE: V dutině stromu měli hnízdo datli. ANO-NE: Vlak projel dvěma tuneli.
Označ správný tvar podstatného jména uvedený v závorce Označ správný tvar podstatného jména uvedený v závorce. V tropických (pralesích, pralesých) žije hodně nebezpečných hadů. Věrnými společníky člověka jsou (psy, psi). Na ulicích se rozsvítily (lampi, lampy). Na (poli, poly) rostlo (obilí, obilý). V ZOO jsme pozorovali (lvi,lvy),(žirafi, žirafy) a (pumy, pumi). Chlapci závodili s (dívkamy, dívkami). Zapadající slunce ozářilo (vrcholi, vrcholy) hor.(Petrovy, Petrovi) jsem poslal už dva (dopisi, dopisy). Mezi (krystaly, jsou velké (rozdíly, rozdíli).
Řešení. V tropických (pralesích, pralesých) žije hodně nebezpečných hadů. Věrnými společníky člověka jsou (psy, psi). Na ulicích se rozsvítily (lampi, lampy). Na (poli, poly) rostlo (obilí, obilý). V ZOO jsme pozorovali (lvi,lvy),(žirafi, žirafy) a (pumy, pumi). Chlapci závodili s (dívkamy, dívkami). Zapadající slunce ozářilo (vrcholi, vrcholy) hor.(Petrovy, Petrovi) jsem poslal už dva (dopisi, dopisy). Mezi (krystaly, jsou velké (rozdíly, rozdíli).
( mrkv_, sval_, červ_, mraz_, žáb_, váz_, Doplň do vět slova z nabídky a pak ve slovech y,ý,i,í. ( mrkv_, sval_, červ_, mraz_, žáb_, váz_, žížal_, ryb_, Zbraslav_, budov_, Francouz_, přátel_, šakal_, ) V ____ jsou vitamíny. Čápi loví ____ . Dali jsme růže do ____ . Má silné ____ . Rybář chytal ____ na ____ a ____ . Nastaly silné ____ . Strýc bydlí na ____ . Do ____ se vcházelo ze zahrady. Pojedeme na dovolenou se svými ____ . Slyšeli jsme výt _____ . Hovořili jsme se dvěma ____ .
Řešení. V mrkvi jsou vitamíny. Čápi loví žáby. Dali jsme růže do vázy Řešení . V mrkvi jsou vitamíny. Čápi loví žáby. Dali jsme růže do vázy. Má silné svaly .Rybář chytal ryby na červy a žížaly. Nastaly silné mrazy. Strýc bydlí na Zbraslavi. Do budovy se vcházelo ze zahrady. Pojedeme na dovolenou se svými přáteli. Slyšeli jsme výt šakaly. Hovořili jsme se dvěma Francouzi.
Doplň y,ý,i,í. černé uhl_, pod ochrannými křídl_, lovit lv_, ostré dráp_, pro hlídací ps_, tabletky proti kašl_, salám s cibul_, zdroj zábav_, neplýtvej slov_, dobré zpráv_, výlet do Vrchlab_, houkání sov_, na tabul_, lovit ryb_, po dlouhé chůz_, červivé hřib_, české příslov_, moderní stavb_, lidskými práv_, za zasněženými horam_, do Boleslav_, datl_ s tetřev_, ve stínu líp_, rychlonozí pštros_, na moučné červ_, jiřičky s vlaštovkam_, upevnit zdrav_
Řešení. černé uhlí, pod ochrannými křídly, lovit lvy, ostré drápy, pro hlídací psy, tabletky proti kašli, salám s cibulí, zdroj zábavy, neplýtvej slovy, dobré zprávy, výlet do Vrchlabí, houkání sovy, na tabuli, lovit ryby, po dlouhé chůzi, červivé hřiby, české přísloví, moderní stavby, lidskými právy, za zasněženými horami, do Boleslavi, datli s tetřevy, ve stínu lípy, rychlonozí pštrosi, na moučné červy, jiřičky s vlaštovkami, upevnit zdraví
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-527-5. Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, 2005. ISBN 80-00-01593-5.
Anotace: Žáci určí správný tvar podstatného jména Anotace: Žáci určí správný tvar podstatného jména. Posoudí a rozhodnou, zda jsou věty napsány správně a označí pravdivost svých tvrzení.Ve větách označí správný tvar podstatného jména. Z nabídky doplní do vět správné postatné jméno i s koncovkou. Ve slovních spojeních určí správnou koncovku podstatných jmen.