NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Jiří.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.4 Historie starověkého Egypta, náboženství, způsoby pohřbívání.
Advertisements

STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.5 Opakování starověkého Egypta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
5000let př. n. letopočtem-3500l.př.n.l.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vytvořil Michal Bárta
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Digitální učební materiál
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Úvodní a seznamovací hry
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_DĚJEPIS
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Výtvarné umění starověkého Egypta
PRAVĚK.
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRAVĚK.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
EGYPT VÝZNAMNÍ PANOVNÍCI
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Jiří Soška NÁZEV: VY_32_Inovace_Výtvarná výchova ČÍSLO ŠABLONY: Vv_7/2 TÉMA: Egyptské sochařství ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 12/2012

Anotace: Prezentace je určena pro žáky II.stupně. Slouží k výkladu učiva o umění v oblasti starověkého Egypta.

EGYPTSKÉ SOCHAŘSTVÍ Význam sochařství ve starověkém Egyptě Sochařství starého Egypta mělo od počátku staroegyptského umění jednu důležitou funkci - náboženskou, především si tak zajišťovali klidný posmrtný život. Stejně jako vytesané jméno na zdech zaručovalo zemřelému existenci na Onom světě (proto byla často jména neoblíbených panovníků ničena, např. Hatšepsut, Achnaton...), stejně tak sochy umožňovaly nebožtíkovi klidný posmrtný život. Jelikož se mumifikované tělo postupem času rozpadalo, duše potřebovala podobiznu, do které by mohla být náhradním tělem. Proto takové sochy často ztvárňovaly svou předlohu za mlada, aby i zemřelý na druhém břehu mohl být mlád. Takové sochy byly často postaveny v serdabu, zvláštní místnosti poblíž samotné hrobky, kde příbuzní pokládali své obětiny. Sochy, které vyobrazovaly bohy, zastupovaly své skutečné protějšky na zemi. Prostřednictvím soch, kterým byly pravidelně odváděny obětiny, mohli bohové přijímat tyto lidské dary. Sochařství Egyptské sochy byly vytvářeny v životní i nadživotní velikosti, s jemnou modelací rysů obličeje, se správnými proporcemi i tvary, následují však předem přesně určený vzor. Působí strnulostí, důstojnou nehybností a majestátem. Socha v Egyptě sloužila jako obraz mrtvé osoby, měla důležitou funkci vytvářet podobu zemřelého v případě, že by byl sarkofág s mumií zničen. Předměty soch většinou bývali králové, královny, představitelé vyšších vrstev a různá božstva. Významným stupněm vývoje egyptského sochařství byla tvorba posmrtných pohřebních masek pro faraóny. Nejznámější z nich je Tutanchamonova, která byla nalezena roku 1922 v Údolí králů. Umění reliéfu bývá často zaměňováno s malbou, neboť egyptské reliéfy byly velmi nízké a často polychromované. Zdobily stěny chrámů a pyramid.

kámen, bronz, zlato, dřevo Zobrazuje: sochy bohů králů vyšších hodnostářů portréty pohřební masky reliéfy sfingy sochy zvířat Materiál: kámen, bronz, zlato, dřevo Sochařství - nejpoužívanější materiál byl kámen, ze kterého se dělaly především monumentální sochy panovníků a bohů - v menší míře používali také pálenou hlínu, kterou polychromovali (barevně zdobili), dřevo a velmi vyjímečně i kovy

sluneční bohyně Hathor SOCHAŘSTVÍ Zobrazuje: sochy bohů sluneční bohyně Hathor Sochařství - nejpoužívanější materiál byl kámen, ze kterého se dělaly především monumentální sochy panovníků a bohů - v menší míře používali také pálenou hlínu, kterou polychromovali (barevně zdobili), dřevo a velmi výjimečně i kovy Sochy bohů nemusely být písmem popisovány, protože je Egypťané mohli bez problémů identifikovat. Typickými znaky pro jednotlivé postavy byla například pokrývky hlavy, zvířecí podoba, žezlo atd. Hor (či Hór) byl staroegyptský bůh nebes slunce a světla, božský vládce Egypta. Slunce a Měsíc byly považovány za jeho oči. Jeho otcem byl Usir a matkou Eset. Byl zobrazován jako muž se sokolí hlavou nebo jako sokol. Sochy králů zahrnovaly několik typických znaků - jméno v oválném rámečku, tedy kartuše a na hlavě známé pokrývky - nemes (pruhovaný šátek), uraeus (posvátná kobra) diadém (ozdobná čelenka), koruna (hornoegyptská a dolnoegyptská, popř. válečná modrá koruna) Sochy zvířat, jak bylo zmíněno výše, mohly znázorňovat bohy, prostá zvířata, anebo byla použita jako amulety. Sochy, které znázorňovaly bohy, byly umístněny většinou v chrámech, obvykle šlo o kombinaci lidského těla a zvířecí hlavy (nikdy ne naopak, existují však výjimečné postavy jako sfinga, či zobrazení složek lidské podstaty: ka, ba). bůh Hor

Nachtareheb pod ochranou boha Hora

sochy králů Socha faraóna Rachefa Rachef byl synem Chufua, stavitele Velké pyramidy v Gíze. Socha faraóna Rachefa Rachef se do historie zapsal hlavně díky své hrobce, jeho pyramida je totiž druhou největší, která kdy byla v Egyptě postavena a která zde stojí dodnes. Nachází se na pohřebišti v Gíze společně s Chufuovou a Mykerinovou. její rozměry jsou úctyhodné, základna měří 215,3x215,3 metru a dosahuje výšky 143,7 metru. V blízkosti pyramidy se nachází slavná Velká sfinga, jíž Rachef propůjčil svou tvář.

Ramses na trůnu

Sousoší Menkauré s manželkou Postoje, v jakých se osoby nacházely Postoje soch byly značně omezené. V podstatě dnes známe jen pár základních forem: stojící, sedící se skříženýma nohama, sedící na nohou. Dále rozlišujeme, zda se jedná o sochu ženy či muže. Zatímco ženy se zobrazovaly s nohama těsně u sebe (obr. 1), popř. mírně od sebe posunuté, mužské sochy měly pravou nohu vždy nakročenou(obr. 2). U sedících soch písařů (obr. 3) je velkou zajímavostí, že byly v historii Egypta velice oblíbené a přes prosté oblečení se takto nechávaly vyobrazovat jen skutečně významné kapacity a vysoce postavení písaři. Naopak písaři v dvojrozměrném vyobrazení byli pouhými prostými a většinou chudými písaři. V období Střední říše se rozmohlo další ztrvárnění sochy - modlící se osoba (obr. Thutmose III., výše). Postava držela celou váhu na patách, nad kterými se rýsuje rovný trup. Ruce pak drží drobné obětiny Další formou byly krychlové sochy, tedy postavy kvadratického tvaru, na nichž byla jakoby posazena hlava (obr. 4) a ruce (konec střední říše). Takové sochy dávaly spoustu prostoru pro text, který byl tesán většinou z přední strany. Menkauré s manželkou – bazaltové sousoší, zobrazuje faraóna vstoje v prostém královském ústrojí s „klaftem“, nepravým vousem a královskou bederní rouškou zvanou „šendžjet“. Patří mezi nejstarší známá rodinná sousoší. Sousoší Menkauré s manželkou

Chrám Ramsese II. v Abú Simbelu

Detail sochy faraóna Achnatona Portrét královny Nefertiti Manželka faraóna Achnatona. Je z polychromovaného vápence a měří 50 cm. Ani tisíce let ji neubralo na půvabu, kráse i hrdosti. Busta, spisovný tvar také bysta, je sochařské ztvárnění hrudníku, ramen a hlavy, obvykle umístěné na podstavci. Busta dává vyniknout individualitě ztvárněného jedince. Bývá vytvořena zpravidla z mramoru, bronzu, nebo z jiného trvanlivého materiálu, případně ze dřeva. Detail sochy faraóna Achnatona Portrét královny Nefertiti

Tutanchamonova pohřební maska portréty (busty) pohřební masky Tutanchamonova pohřební maska

-po dokončení nabarvena SAKKÁRA Písaři tvoří páteř egyptského státu a společnosti. Nebyli pouhým obslužným aparátem, ale uznávanou součástí vládní elity. Jako takoví požívali všeobecného respektu. V pozici písaře se proto nechávali znázorňovat i nejvýznamnější hodnostáři, takže sochy tohoto typu často jsou vrcholnými uměleckými díly. koncepční realismus (sochaři nevycházeli z optického vjemu, ale z představy, kterou si o něm vytvořili) Sochy soukromých osob většinou nemusely mít podobu svého majitele. Sochaři vytvářeli hromadně několik stejně vypadajících sošek a jakmile k nim dorazila určitá zakázka, doplnili pouze jméno kupce. Na paži mohly pak mít vytesanou kartuši se jménem krále, za kterého žili. Od soch panovníků se pak odlišovaly pokrývkou hlavy - sochy soukromých osob nesly na hlavě paruky. U sedících soch písařů (obr. 3) je velkou zajímavostí, že byly v historii Egypta velice oblíbené a přes prosté oblečení se takto nechávaly vyobrazovat jen skutečně významné kapacity a vysoce postavení písaři. Naopak písaři v dvojrozměrném vyobrazení byli pouhými prostými a většinou chudými písaři. Socha sedícího písaře -po dokončení nabarvena

Reliéf vytesaný do kamene Pozorně si prohlédni zobrazení: hlavy, rukou a nohou trupu a ramenou Frontální zobrazení postava nebyla v obraze nebo reliéfu podána realisticky v perspektivní zkratce, ale ze dvou nazíracích hledisek: hlava, ruce a nohy byly zachyceny z profilu, trup, ramena a oko zpředu (en face) Najdi odchylky od správného vyobrazení postavy. Reliéf vytesaný do kamene

21 m 74 m Velká sfinga v Gíze je velká socha, v podobě lva s lidskou hlavou, nacházející se na Gízské plošině v Egyptě na západním pobřeží Nilu. Je to největší socha vytesaná z jednoho kusu kamene, která kdy byla vytvořena. Je 74 m dlouhá, 6 m široká a 21 m vysoká. O jejím stáří se vedou spory. Řada egyptologů věří, že byla vytvořena starými Egypťany v 3. tisíciletí př. n. l, v době Staré říše za panování 4. dynastie, a to panovníkem Rachefem spolu s pyramidou, ale někteří vědci upozorňují, že sfinga nese stopy po vodní erozi, způsobené silnými dešti či záplavami, které se v Egyptě vyskytovaly mezi lety 15000 - 7000 př. n. l.[1] a byla by tudíž o celé tisíce let starší. Sfinga má údajně znázorňovat právě panovníka IV. dynastie Rachefa (přibližně 2558- 2532 př.n.l.). Velká Sfinga v Gíze Největší socha vytesaná z jednoho kamene. Má podobu lva s lidskou hlavou.

sochy zvířat Jedna z četných zvířecích plastik. Kočka s jednoduchým náhrdelníkem na krku a s patrnými stopami po náušnicích v uších dokládá zbožnou úctu a popularitu, jíž se těšily zvířecí podoby. Oblíbené byly sošky koček, psů, sokolů atd. Většinou však neměla tato produkce žádnou uměleckou hodnotu. V pozdním období byla kočka symbolem veselosti, mystického vytržení a okouzlení hudbou.

bronz, vykládaný zlatými nitkami Soška boha Amóna zlato Královna Karomama bronz, vykládaný zlatými nitkami

[cit.13.8.2012]] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Egypt.Hathor.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Nefertiti_bust_%28front%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Khafra_-_Quefr%C3%A9n.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Louvre-antiquites-egyptiennes-p1020372_Cropped_and_bg_reduced.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Akhenaten_statue.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Tutanchamun_Maske.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Egypte_louvre_169_buste_de_femme.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Egypt.Edfu.Temple.01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Aboe_Simbel_Tempel_Ramses_II.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Great_Sphinx_of_Giza_-_20080716a.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Great_Sphinx_of_Giza_-_20080716a.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/HorusAndNectaneboII_MetropolitanMuseum.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/MenkauraAndQueen_MuseumOfFineArtsBoston.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Tutanhamon001.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Statue_de_Rams%C3%A8s_II%2C_XIX%C2%B0_dynastie.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Denderah3_Cleopatra_Cesarion.jpg José Pijoan: Dějiny umění I., obr.174 José Pijoan: Dějiny umění I., obr.172, 173 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Tut_coffinette.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Tuts_Tomb_Opened.JPG?uselang=de