ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
NIKL Klára Procházková.
REDOXNÍ DĚJ RZ
Průmyslové kovy - železo
Železo Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 18
Vybrané prvky periodické tabulky a jejich využití Chrom
Chalkogeny Richard Horký.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kovech
Chemie 8. ročník Kovy.
5.4 Většinu prvků tvoří kovy
Kovy Mgr. Helena Roubalová
CHEMIE ŽELEZA CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Rtuť Hg.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Technicky významné kovy
Hliník Stříbrolesklý měkký kov III.A skupiny Vodič tepla, elektřiny
PaedDr. Ivana Töpferová
Kovy Z prvních 92 prvků (po uran) je 70 kovů a pouze 22 polokovů a nekovů. Nejrozšířenějším kovem v zemské kůře je hliník, následovaný železem.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Železo Richard Horký.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_15 Tematická.
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Chrom.
Měď Cu.
VÝZNAMNÉ KOVY. ŽELEZO Výskyt: v přírodě v různých sloučeninách – železné rudy součást krevního barviva hemoglobinu v lidském organismu Vlastnosti: stříbrolesklý,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák KOROZE Co má společného ? Spoje jsou „zoxidované“ Auto „kvete“ Potrubí „zkorodovalo“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Stejskalová Hana
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Autor: Stejskalová Hana
Výstup: VY_52_INOVACE_CH.9.21
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výroba kovů.
Chrom.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
OXIDY – sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_89
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. M. Vejražková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Prvky skupiny železa 2. ročník.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Ch.8.We.02_Kovy_priklady_vlastnosti_vyuziti.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Třídění podle chemického složení
VY_52_INOVACE_12 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová ŽELEZO.
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Monika Šléglová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06B_18_Železo-výskyt, vlastnosti TEMA: Kovy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 23.2.2013

ANOTACE Materiál je určen pro studenty 2. ročníku 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie, kapitola Kovy. Tento materiál slouží pro výklad učiva o výskytu, vlastnostech, reaktivitě a sloučeninách železa, se stručným rozšířením o korozi a korozní ochranu. První část prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna ilustračními snímky a odkazy na ně. Tato část může sloužit jako podklad zápisu do sešitu. Druhou část prezentace tvoří kontrolní otázky na prověření získaných znalostí a doplňování chemických rovnic, které je aplikací znalostí získaných při výkladu. Řešení žáci doplňují do promítaného zadání na tabuli fixem, nebo pomocí světelného pera na interaktivní tabuli nebo písemně do sešitu. Správné odpovědi se objevují postupně na kliknutí myši. Materiál je určen pro interaktivní výuku. Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.

ŽELEZO (Fe, ferrum)

Výskyt: ryzí – v meteoritech vázané - v rudách (viz dále) - v železitých minerálních vodách Fe(HCO3)2 nebo Fe(HCO3)3 - biogenní prvek - hemoglobin [1]

Rudy železa Fe3O4 – magnetit (magnetovec) http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/magnetit.html Fe2O3 – hematit (krevel) http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/hematit.html Fe2O3.nH2O – limonit (hnědel) http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/limonit.html FeCO3 – siderit (ocelek) http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/siderit.html FeS2 – pyrit http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/pyrit.html

Fyzikální vlastnosti čistého Fe: stříbrobílý, lesklý, měkký kov kujný, tažný, slévatelný 3 alotropické modifikace α, β, γ nemá technický význam [2]

Chemické vlastnosti: ox. čísla II, III neušlechtilý kov na suchém vzduchu stálý ve vlhku – koroze Definice koroze: postupné chemické nebo fyzikálně-chemické znehodnocování materiálu za působení okolního prostředí [3]

Koroze železa Fe Fe2O3.nH2O (= Fe(OH)3) rez korozi urychluje přítomnost: SO2, CO2, NO2 koroze má chemickou nebo elektrochemickou povahu rez není souvislá vrstva – odlupuje se → nový povrch → další koroze

Ochrana proti korozi: důvod: koroze způsobuje značné ekonomické ztráty způsoby ochrany - nátěry: laky, oleje, barvy - povlaky: galvanické pokovování Zn, Sn, Cr, Ni Fe předmět je katodou, vyredukuje se na něm ušlechtilejší kov

Reaktivita železa: reaguje se zředěnými kyselinami koncentrovaná HNO3, H2SO4 a H3PO4 ho pasivují za ↑t reaguje s některými prvky přímo (S, O2, X,) je odolné vůči alkalickým hydroxidům

Sloučeniny železa FeSO4.7H2O – zelená skalice postřiky, konzervace dřeva jedovatá Fe2O3 – červenohnědý pigment nosič magnetického záznamu na magnetické pásce Komplexy (zapište i chemické názvy) K4[Fe(CN)6] – žlutá krevní sůl K3[Fe(CN)6] – červená krevní sůl

Kontrolní otázky Přiřaďte minerálům chemické vzorce: hematit siderit magnetit limonit pyrit Fe3O4 Fe2O3.nH2O Fe2O3 FeS2 FeCO3 Kde v lidském těle najdeme vázané železo? Zapište chemické složení koroze: v krvi, v hemoglobinu Fe2O3.nH2O nebo Fe(OH)3

Kontrolní otázky Které kovy se používají jako protikorozní vrstva na ochranu Fe předmětů? Doplňte chemické rovnice a vyčíslete: Fe + Cl2 → Fe + S → Fe + HNO3(konc) → Fe + O2 → Fe + H2SO4(aq) → Fe + NaOH(aq) → např. Sn, Cr, Ni, Zn, Cu, … 2 FeCl3 2 3 FeS nereaguje 2 3 Fe2O3 FeSO4 + H2 nereaguje

citace Archiv autora Slide 4, obr. 1: RAAB, H.. Wikipedia [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SikhoteAlinMeteorite.jpg Slide 6, obr. 2: ALCHEMIST-HP. Wikipedia [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Iron_electrolytic_and_1cm3_cube.jpg Slide 7, obr. 3: MC LASSUS, Roger. Wikipedia [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rust_and_dirt.jpg