Autor: Mgr. Markéta Ulrychová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
…aneb pokusy s jednou rukou…
Advertisements

ESTERY.
Projekt SIPVZ Multimediální chemie Chemie v praxi
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
Vypracovala : Filipa Pašková
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Alfred Nobel Vynálezce dynamitu.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
PřírodaZábavaVzorceHistorie  Tento plyn mohli nebo mohou produkovat bakterie žijící ve vlhčích oblastech hluboko pod suchým povrchem.
Chalkogeny Richard Horký.
Uluru – základní údaje Nachází se v Australském svazu.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
STAVBA LÁTEK – Tělesa a látky
Síra.
VY_32_INOVACE_CHK4_5260 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Marie Jouglíčková Monika Placatová
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Nobelova cena Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Uhlík, síra, fosfor.

ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Nitrosloučeniny Dusíkaté deriváty s funkční skupinou – NO2
Žijí s námi plísně Štěpán Borka.
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
NEKOVY UHLÍK, SÍRA, FOSFOR chemie 8. ročník UHLÍK základní stavební kámen všech organických sloučenin (tzn. všech živých organismů) základem uhlí, zemního.
NÁZEV SŠ:SŠ-COPT Uherský Brod AUTOR:Radek Beníček NÁZEV PREZENTACE:3. Vývoj a význam střelných zbraní NÁZEV SADY:Odborné vyučování pro 3. ročník oboru.
ALKYNY. DEFINICE ● Alkyny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu trojnou vazbu.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_03 TÉMA: VYNÁLEZY.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Pesticidy Dělení dle: A/ Typ škůdce: Akaricidy: přípravky určené k hubení roztočů Algicidy: přípravky určené k hubení řas Arborocidy: pesticidy určené.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Výbušniny Charakteristika: Při výbuchu dochází k přeměně chemické (eventuelně jaderné či elektrické) energie v energii tepelnou pro nastartování reakce.
Neživá příroda Nerosty a horniny.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 NOBEL VY_32_INOVACE_F04 Sada 2 Člověk a společnost ZŠ Pačejov.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Síra.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dusík.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková Název: VY_52_INOVACE_1E31Ch_Výbušniny
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Autor: Martin Pivnička
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Jak lidé využívají přírodu
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Energetické suroviny 5. ročník
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
2. Dusíkaté deriváty uhlovodíků
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Markéta Ulrychová ZŠ Chvalkovice Výbušniny

Výbušniny Silně reaktivní látky, které velkou rychlostí se mění v plyny První výbušnina – střelný prach ( NH4NO3, S, uhlí) - už ve staré Číně Později kyselina pikrová, trinitrotoulen, .. Nejznámější je TNT a dynamit ( Alfred Nobel r. 1866)

Rozdělení dle účinku 1) STŘELIVINY – nevybuchují, vypuzují střelu z hlavně 2) TŘASKAVINY – rozbušky a rozvětky 3) TRHAVINY – k trhání skal, při zemních pracích BUM!!

Využití výbušnin Kamenolom -dobývání kamene Stavebnictví – bourání, stavby Vojenství DNES – plastické trhaviny - semtex

Otázky 1) V okolí kamenolomů se nesmějí používat mobilní telefony a vysílačky. Proč? 2) Proč se musí zbraně pevně držet? 3) Jak souvisí Nobelova cena s A. Nobelem? 4) Kdo z naší země je nositelem této ceny?