Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Modifikace stonku
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Stonek Biologie 1. ročník.
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_III.Vu_STROMY,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
STONEK 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210109
čeledi krytosemenných rostlin III
Název prezentace (DUMu): List
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_17_Ekosystém_pole_plodiny.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přesličky a plavuně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod Autor: Pavel Žižka
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_19 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Stonek - morfologie Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Výkladová prezentace na téma morfologie stonku. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

STONEK (kaulom) MORFOLOGIE

STONEK obvykle nadzemní část rostliny krytý pokožkou s průduchy a kutikulou pravidelně větvený článkovaný

FUNKCE STONKU rozvádí po těle rostliny asimilační (produkty fotosyntézy z listů na místo spotřeby) a transpirační proud (roztoky a minerálních látek z kořenů do listů) hromadí zásobní látky a vodu nese vegetativní (listy) a reprodukční orgány (květy, plody, semena) rostliny podílí se na fotosyntéze

ČLENĚNÍ STONKU 1. článek (hypokotyl) – čl. mezi kořenem a dělohami 2. článek (epikotyl) – čl. mezi dělohami a prvními listy další články (internodia) – neolistěné, umožňují prodlužovací růst, jsou ohraničeny uzlinami uzliny (nody) – části stonku, ze kterých rostou listy

VĚTVENÍ STONKU vidličnaté (dichotomické) – rovnocenné větvení stonku (vraneček, plavuň vidlačka) vrcholičnaté (sympodium) – postranní stonky přerůstají hlavní stonek, který omezuje svůj růst hroznovité (monopodium) – postranní stonky vyrůstají z hlavního stonku, který nepřerůstají

Větvení stonku vidličnaté vranec jedlový plavuník alpínský

Větvení stonku vrcholičnaté lípa srdčitá jilm vaz pryšec chvojka

Větvení stonku hroznovité smrk borovice javor klen

METAMORFÓZY (přeměny) STONKŮ oddenek – podzemní nezelený stonek s šupinami místo listů; zásobní a rozmnožovací fce (sasanky, pýr, zázvor) podpučí – silně zkrácený, zdužnatělý útvar stonkového původu (cibule kuchyňská)

METAMORFÓZY STONKŮ stonková hlíza – ztloustlý epikotyl a další části stonku (brukev kedluben) oddenková hlíza – z výhonků oddenků, zásobní a rozmnožovací fce (lilek brambor) hypokotylová hlíza – vzniká ze ztloustlého hypokotylu (ředkvička)

METAMORFÓZY STONKŮ úponky – přeměněné postranní stonky, pomáhají přichycování rostliny k opoře (réva vinná) šlahouny – plazivé stonky s pupeny, které jsou schopny zakořenit (jahodník, mochny)

METAMORFÓZY STONKŮ kolce – zkrácené a špičaté postranní stonky, chrání před okusem býložravci (trnka) brachyblasty – drobné větvičky se zkrácenými články; buď opadávají spolu s listy (borovice) nebo vytrvávají i po opadu (modřín)

METAMORFÓZY STONKŮ stonky sukulentů – výrazně zdužnatělé stonky sloužící jako zásobárna vody (kaktusy, tlustice, tropické pryšce) stonky lián – přizpůsobené k ovíjení kolem opěr chmel svlačec

VÝZNAM A VYUŽITÍ STONKŮ potravina – brambory, ředkvičky, kedlubny krmivo pro zvířata – pícniny koření – skořice, zázvor dřevo, korek, borka

OPAKOVÁNÍ: Vyluštěte křížovku a vysvětlete pojem v tajence 1. u lilku bramboru je stonek metamorfovaný v tzv. stonkovou ... 2. plazivé stonky s pupeny, které jsou schopny zakořenit 3. přeměněné postranní stonky, pomáhají přichycování rostliny k opoře 4. podzemní nezelený stonek s šupinami místo listů (zázvor) 5. které rostliny mají výrazně zdužnatělé stonky sloužící jako zásobárna vody 6. silně zkrácený, zdužnatělý útvar stonkového původu (cibule kuchyňská) 7. jak se nazývá rovnocenné větvení stonku 8. drobné větvičky se zkrácenými články 9. zkrácené a špičaté postranní stonky, chránící rostlinu před okusem

1. u lilku bramboru je stonek metamorfovaný v tzv. stonkovou ... 2. plazivé stonky s pupeny, které jsou schopny zakořenit 3. přeměněné postranní stonky, pomáhají přichycování rostliny k opoře 4. podzemní nezelený stonek s šupinami místo listů (zázvor) 5. které rostliny mají výrazně zdužnatělé stonky sloužící jako zásobárna vody 6. silně zkrácený, zdužnatělý útvar stonkového původu (cibule kuchyňská) 7. jak se nazývá rovnocenné větvení stonku 8. drobné větvičky se zkrácenými články 9. zkrácené a špičaté postranní stonky, chránící rostlinu před okusem

Co je HYPOKOTYL? článek stonku článek mezi kořenem a dělohami hypokotylová hlíza – vzniká ze ztloustlého hypokotylu; např. ředkvička

Zdroje obrázků Všechny fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.