MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová 350 766
ABRAHAM H. MASLOW PYRAMIDA POTŘEB
VNITŘNÍ MOTIVACE uspokojení z toho, že jsem se něčemu naučil, že jsem si osvojil dovednost poznávací potřeba potřeba získání schopností potřeba činnosti zvídavost
VNĚJŠÍ MOTIVACE odměna prestiž pochvala donucení trest
OČEKÁVÁNÍ ÚSPĚCHU
ČINITELÉ PŮSOBÍCÍ NA MOTIVACI novost situace, předmětu, činností činnost žáka a uspokojení z ní úspěch v činnosti sociální momenty souvislost nové činnosti s předchozími činnostmi, zkušenostmi a zájmy souvislost činnosti s životními perspektivami
Hlubší, trvalejší motivace STÁDIA MOTIVACE Počáteční motivace Hlubší, trvalejší motivace
RUŠIVÉ MOMENTY PRO MOTIVACI Nasycení Nedostatky v osobních vztazích, v emočním klimatu Nedostatky v metodě vyučování a způsobu výchovy
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ MOTIVACI Faktory učitelem neovlivnitelné Faktory učitelem ovlivnitelné rodina zajímavé předání informací prostředí zkušenosti žáka s učitelem vztahy s žáky pochvala zkušenosti žáka s učivem přizpůsobení motivace cíli, obsahu učiva a věku žáků
BUDOVÁNÍ VZTAHU UČITELE S ŽÁKY vzájemná úcta a kontakt dobrý příklad učitele humor zvyšování sebeúcty žáků humanistický přístup k vyučování a učení předávání kladných informací poskytování pozitivní pomoci
PRINCIP ZVYŠOVÁNÍ MOTIVACE zpětná informace po výkonu přijetí cílů vyučovací hodiny za vlastní demokratický styl vedení kolektivu správné vyučovací metody pozitivní klima třídy skupinová kooperace
DEMOTIVUJÍCÍ ČINITELE autoritativní styl vyučování a výchovy rigidita a nízká tvořivost nízká informovanost o praktickém uplatnění poznatků v životě důraz na školní známky srovnávání s nejlepšími žáky
POUŽITÁ LITERATURA ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 p. ISBN 80-706-6534-3. Dostupný text k předmětu Didaktika tělesné výchovy. KERN, Hans. Přehled psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 289 p. ISBN 80-717-8240-8.
DĚKUJI ZA POZORNOST