psychologie osobnosti - motivace Mgr. Jiřina Boušková
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2013 Ročník: 1. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou motivace . Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Součástí materiálu je i test, který ověří znalosti žáků. Pomůcky: interaktivní tabule.
Motivace souhrn činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak utlumuje a brzdí motiv pohnutka příčina jednání člověka motiv: cíl směr intenzita trvalost
Základní motivy potřeby zájmy návyky cíle přání hodnoty postoje emoce
Potřeby elementární životní potřeby kyslík potrava spánek odpočinek ochrana před nebezpečím sexuální potřeby
Potřeby 2. potřeba jistoty a bezpečí projevuje se ve chvílích ohrožení, v nepřehledných situacích špatná emoční atmosféra v rodině vztah k partnerovi 3. potřeba činnosti, změny, podnětů radost z realizace činnosti dětské hry
Potřeby 4. potřeba sociálního styku vztahy s lidmi vzájemná pomoc, porozumění přijímání a dávání kladných citových projevů péče a rozvíjení sociálních kontaktů 5. potřeba výkonu a společenského uznání dobré výsledky ve škole, v práci i zájmových činnostech uznání od ostatních společenská prestiž
Potřeby 6. potřeba uskutečnit své životní cíle krátkodobé (v dětství) dlouhodobé (životní perspektivy) seberealizace (stát se lékaře, veterinářem, sportovcem, dobrým rodičem)
Maslowova pyramida potřeb 1
Maslowova teorie potřeb „Obecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb. Toto však nelze říci zcela bezvýhradně a je doloženo, že uspokojování vyšších potřeb (estetických, duchovních) může napomoci v mezních situacích lidského života, ve kterých je možnost uspokojování nižších potřeb omezena (např. v prostředí koncentračních táboru).“
Zájmy vztah jedince k určitému druhu činnosti sportovní technické výtvarné
Postoje získané dispozice, které dávají impuls k určitému chování či jednání jsou založeny na vztahu k určité skutečnosti a jejím citovém hodnocení kladný nebo záporný postoj k určitému vyučovacímu předmětu, oboru apod.
Hodnoty hodnotová orientace soubor hodnot a jejich hierarchie vyjadřují naše preference
Organizujte hodnoty podle důležitosti bezpečí domova a státu (ochrana) společenské uznání (úcta, obdiv) moudrost (zralé porozumění životu) svět krásna (krása přírody a umění) pohodlný život (život v dostatku) svět v míru (bez válek a konfliktů) potěšení (radostný, poklidný život) svoboda (nezávislost, svobodná volba) rodinné zabezpečení (postarat se o své blízké) štěstí (spokojenost) vnitřní harmonie (bez vnitřního konfliktu) rovnost (stejná příležitost pro všechny) vzrušující život (aktivní, podněcující) sebeúcta (sebedůvěra) skutečné přátelství zralá láska (sexuální a duchovní spříznění) smysl pro dokonalost (trvalý přínos) duchovní hodnoty (věčný život)
Test Vysvětli pojem motivace a motiv. Vyjmenuj 5 základních motivů lidské činnosti. Vysvětli Maslovowu teorii potřeb. Dej příklad kladného a záporného postoje k určitému jevu. Dej příklad alespoň 10 hodnot. Doplň pyramidu potřeb: 1
Zdroje a použitá literatura Hladík, Jaroslav: Společenské vědy v kostce pro střední školy,Fragment, Havlíčkův Brod, 1996 Doležalová, Ladislava, Vlková, Marie: Občanský a společenskovědní základ Psychologie, Computer Media s.r.o., Kralice na Hané, 2010, ISBN: 978-80-7402-060-5 Obrázek č. 1 RIPCLAW. Wikipedia [online]. [cit. 18.11.2013]. Dostupný na WWW: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maslow-pyramida_potreb.gif Ostatní obrázky pocházejí z galerie Klipart Microsoft PowerPoint: www.office.microsoft.com