ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Křemičitany I. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Křemičitany II. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
Křemičitany (silikáty)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vyvřelé (magmatické) horniny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hlubinné vyvřelé horniny
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Olivín Kate Matušková.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
nejdůležitější minerály
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Křemičitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (zástupci) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
část pevná, část polotekutá
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KŘEMIČITANY.
Mineralogický systém Křemičitany
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Kateřina Bendová TEMATICKÁ OBLAST: Biologie, kvarta NÁZEV DUMu: Křemičitany 1 POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 13 KÓD DUMu: KB_MINERALOGIE_13 DATUM TVORBY: 22.11.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku ZŠ nebo kvarty víceletých gymnázií. Seznamuje se základními vlastnostmi, výskytem a použitím vybraných druhů minerálů. Může sloužit i jako zápis do sešitu. METODICKÝ POKYN:

Křemičitany Nerosty nekovového vzhledu Často jsou součástí hornin Vznikají přímým utuhnutím z magmatu Zástupci: olivín, živce (ortoklas, plagioklas), kaolinit, slídy (muskovit, biotit), granáty (pyrop, almandin), augit, amfibol, turmalín, mastek, natrolit

Křemičitany 1 olivín, živce (ortoklas, kaolinit)

Olivín (křemičitan hořečnato-železnatý) (Mg, Fe)2 SiO4 ; t=6,5-7; ρ=3,3-3,6 g/cm3 soustava kosočtverečná, nedokonale vyvinuté krystaly barva zelená, žlutozelená (chryzolit), hnědozelená až černozelená vryp bílý lesk skelný průsvitný až neprůhledný dobře štěpný

Olivín (chryzolit)

Výskyt: Lokalita chryzolitu je ostrov Zebirget v Rudém moři a rezervace San Carlos (Arizona, USA). Olivín se nachází na řadě lokalit čedičů (Kozákov u Semil; Německo, USA a jinde). Použití: Chryzolit se brousí jako drahý kámen.

Živce nejdůležitější a nejrozšířenější horninotvorné minerály soustava jednoklonná Ortoklas- živec draselný, soustava jednoklonná Plagioklas- živec sodnovápenatý, soustava trojklonná poznámka: ortoklas a plagioklas se většinou nedají rozeznat, od sebe je lze rozlišit například v liberecké žule; vyskytují se také jako karlovarská dvojčata (srostlé dva krystaly živce)

Liberecká žula: vyrostlice plagioklasu (bílé) a ortoklasu (narůžovělé)

Ortoklas KAlSi3O8; t=6-6,5; ρ=2,5 g/cm3 soustava jednoklonná, sloupcovité a tabulkovité krystaly a jejich srostlice barva bílá, narůžovělá, šedá, hnědá, žlutá vryp bílý lesk skelný až perleťový (adulár) průsvitný až průhledný štěpnost dobrá

Výskyt: ČR (Karlovy Vary, Loket); Itálie (Elba), Polsko, Německo, Švýcarsko, Srí Lanka, Madagaskar, USA (Kalifornie, Jižní Dakota) Použití: výroba keramiky a skla, adulár se brousí jako drahý kámen.

Kaolinit (vodnatý křemičitan hlinitý) Al2Si2O5(OH)4; t=1; ρ=2,6g/cm3 soustava trojklonná barva bílá, nažloutlá, nazelenalá, šedá vryp bílý neprůhledný Vzniká zvětráváním živců. Váže vodu, bobtná. složka KAOLÍNU – směs kaolinitu, křemene, slíd a jiných nerostů

Výskyt: Karlovarsko, Kadaňsko, Plzeňsko (Horní Bříza, Kaznějov); Německo (Míšeň), Francie, Velká Británie, Čína Použití: výroba porcelánu a kameniny

Kaolinit

Zdroje -Wikipedia -Učebnice Fraus Přírodopis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia -Učebnice SPN Přírodopis 4 pro 9. ročník ZŠ -MINERALOGIE A GEOLOGIE -Atlas Drahé kameny kolem nás; V. Bouška, J. Kouřimský -Encyklopedie Minerály; P. Korbel, M. Novák LAVINSKY. commons.wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Forsterite-Olivine-tmu14b.jpg?uselang=cs HELIX. commons.wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mineraly.sk_-_olivin.jpg?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. google.com [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://departments.fsv.cvut.cz/k135/wwwold/webkurzy/horniny/horniny/horniny_1.html AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mineraly.sk_-_ortoklas.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaolinite.jpg SHUHRATAXMEDOV. commons.wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%A4%D0%B0%D1%80%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%81.jpg?uselang=cs GROH. commons.wikipedia.org [online]. [cit. 22.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rogar,_m%C4%9Bste%C4%8Dko,_keramika,_02.jpg