VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Advertisements

Česká národní banka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky Pavel Seknička.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : Prosinec.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika– národní hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Makroekonomie E 7 - otázky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základy ekonomie Seminář 9..
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Digitální učební materiál
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

VY_62_INOVACE_02.02.04 – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_62_INOVACE_02.02.04 – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová Tematická oblast Ekonomika pro 3. ročník OA (Bankovnictví) Ročník Třetí Datum tvorby Březen – srpen 2013 Anotace Materiál je určen pro výuku tematického celku bankovnictví včetně zvládnutí výpočtů o úrokování a propočty o valutách a devizách. Metodický pokyn Materiál obsahuje jak teoretickou část, tak i příklady k procvičování, otázky a úkoly k jednotlivým kapitolám a závěrečný opakovací test.

Anotace: Tento materiál vysvětluje vliv monetární politiky uplatňované centrální bankou na ekonomiku státu.

4. Monetární politika

Monetární (měnová, peněžní) politika = soubor opatření, kterými stát prostřednictvím ČNB ovlivňuje nabídku peněz v ekonomice Množství peněz v ekonomice má vliv na hospodářský růst, zaměstnanost, inflaci a stav platební bilance dané země se zahraničím. Zvýšení nabídky peněz v ekonomice -> vyšší poptávka po zboží -> vyšší hospodářský růst, vyšší zaměstnanost, ale: vyšší míra inflace.

Snížení nabídky peněz v ekonomice -> nižší poptávka po zboží -> nižší míra inflace, ale: nižší hospodářský růst, vyšší míra nezaměstnanosti . Základním cílem měnové politiky je udržení stability měny – stát má zájem na tom, aby nedocházelo ke zvyšování cenové hladiny, tj. aby nedocházelo k inflaci.

Nástroje měnové politiky Povinné minimální rezervy = představují částku, kterou musí všechny komerční banky uložit u centrální banky ze všech vkladů Tato částka slouží k regulaci množství peněz v oběhu (nikoli ke krytí ztráty při podnikání banky). %-ní sazbu PMR mění ČNB podle situace v ekonomice.

Pokud se sazba PMR zvýší - banky musí větší část vkladů uložit u CB a sníží se částka, kterou mohou půjčit podnikům, domácnostem -> tím se sníží množství peněz v oběhu a tlumí se růst ekonomiky (používá se v době konjunktury). Pokud se sazba PMR sníží – bankám zůstane větší částka, kterou mohou půjčit podnikům, domácnostem -> tím se zvýší množství peněz v oběhu a tlumí se pokles ekonomiky (používá se v období krize a deprese).

Operace na volném trhu – k ovlivnění množství peněz v ekonomice používá CB také státní cenné papíry, prodejem cenných papírů peníze z oběhu stahuje a nákupem cenných papírů množství peněz v oběhu zvyšuje.

Ostatní nástroje monetární politiky stanovení maximálního rozsahu úvěrů komerčních bank (úvěrové limity) stanovení maximálních úrokových sazeb za úvěry stanovení minimálních úrokových sazeb pro vklady stanovení pravidel likvidity (tj. poměru mezi vklady a úvěry, nebo podíl krytí úvěrů vlastním kapitálem)

Otázky a úkoly Zjistěte jaké nástroje monetární politiky využívá v současné době ČNB a v jaké výši? Vypočtěte, jaké množství peněz může být vytvořeno bankami z počátečního depozita Kč 500 000,- Kč za předpokladu, že výše povinných minimálních rezerv je 5 %. Jaký dopad na nabídku peněz může v tomto příkladu mít snížení rezervních požadavků o 1 %?

Použité zdroje 1) PALYZOVÁ, Martina a LEŠENAROVÁ, Romana. Ekonomika 3 pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004. 159 s. ISBN 80-7168-897-5. 2) KIPIELOVÁ, Ivana a kol. Bankovnictví pro střední školy a veřejnost. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1995. 207 s. ISBN 80-7168-273-X.