Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Romantismus.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_07.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
 * 19.září 1881 (Mladá Boleslav)  Inspirace na pouti  Maturita – 1899  1901 – báňská akademie v Příbrami, 1905 – malířství  Život v Brně – karikatury.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Toman Anarchistický buřič.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_03_Jan Neruda – život Téma: 2B_ČJ6.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_02_K. J. Erben - Kytice Téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
František Gellner 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Jan Neruda - dílo.
Jan Neruda - život.
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
František Ladislav Čelakovský
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_05_Fráňa Šrámek – život a dílo Téma: 2B_ČJ9.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 1.11.2012 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: Prezentace představuje žákům osobnost spisovatele, básníka a dramatika Františka Šrámka. Prezentace je koncipována jako výkladový materiál, obsahuje základní životopisná data, obrazový materiál a odkazy na webové stránky pro bližší seznámení. Žáci se seznámí s faktory, které měly vliv na jeho tvorbu. Závěrečný test přispěje k důkladnějšímu osvojení látky. Na tento DUM navazuje práce s čítankou a rozbor básně Raport.

Fráňa Šrámek - život a dílo

1877 -1952 

DĚTSTVÍ A STUDIUM narozen v Sobotce jako druhorozený z pěti bratrů Šrámkův otec se jako daňový úředník musel často stěhovat většinu gymnaziálních let strávil v Písku, zde začíná psát své první básnické pokusy ve škole se necítil dobře, profesoři byli autoritativní a pedantští studia práv nedokončil, rozhodl se zůstat v Praze a naplno se věnovat literatuře

Šrámkův rodný dům v Sobotce. Klikni na obrázek a seznam se s muzeem. 

OSUDOVÁ ŽENA  v 28 letech se v Praze seznamuje s Miloslavou Hrdličková (Milka) Celoživotní družka vystudovala v Praze dívčí obchodní školu, což tehdy nebylo zvykem Milka byla finančně nezávislá, sečtělá a hovořila třemi cizími jazyky nikdy se nevzali

VĚZENÍ  „Zhyň, otroku, zhyň, pse!“ za pokřikování na policistu při studentské demonstraci v roce 1905 nedlouho poté byl povolán na vojenské cvičení, na které reagoval provokativním článkem „...slibuji, že všechny své smysly otevřu, aby novými zkušenostmi posílil se můj odpor proti militarismu, a že vše, čím tam ve mně bude raněn a uražen člověk, povím potom mým kamarádům v povídkách a propagačních článcích.“

VÁLKA hned v srpnu 1914 odjíždí na haličskou frontu, je raněn a vrací se domů na zotavenou za války projde několika dalšími frontami a vystřídá různé profese (zásobování, práce v lazaretu, nekonečné vyčkávání na frontě, práce ve vojenské kanceláři) vliv na jeho tvorbu Ani válka v něm nezahubila duši poetického básníka, snad právě naopak se stal díky tomu vnímavější k přírodě, kráse ženy a poetice malých radostí.

NÁVRAT DO BĚŽNÉHO ŽIVOTA po návratu domů se brzy stáhl do ústraní a začal intenzivně psát žil samotářský život v Praze odtud pravidelně zajížděl do rodné Sobotky ačkoli žil převážně v ústraní, nezůstal chladný vůči politickým událostem – na protest proti fašismu Šrámek nevycházel ze smíchovského bytu zemřel 1. 8. 1952 v Praze

DÍLO básnické sbírky romány, povídky drama tři ústřední témata: 1. příroda 2. odpor k válce 3. milostný vztah mladých lidí

Života bído, přec tě mám rád...! (1905) BÁSNICKÉ SBÍRKY Života bído, přec tě mám rád...! (1905) první sbírka, melancholická, láska k životu Modrý a rudý (1906) antimilitarismus= vzpoura proti válce; báseň Raport Splav (1916) vrcholná sbírka, oslava a chvála obyčejného života, lásky, lidského těla=vitalismus popisy přírody jakoby vnímány všemi lidskými smysly=impresionismus

ROMÁNY a POVÍDKY Stříbrný vítr (1910) román o mládí a dospívání, autobiografické prvky, hlavní hrdina Jeník Ratkin se vzpírá tyranskému otci, nerozumí světu dospělých, získává první milostné zkušenosti, zamiluje se do Aničky Karasové – zklamání, Jeník chce dokázat svůj přerod v muže další: Tělo (1919), Žasnoucí voják (1921), Past (1931)

DRAMA Léto (1915) Měsíc nad řekou (1922) Mladý student se zamiluje do vdané paničky, která se jen předvádí. Je to žena bez morálky a zábran. Student zmoudří a zamiluje se do své vrstevnice Stázie.  Měsíc nad řekou (1922) setkání bývalých spolužáků ze studií, zamyšlení nad ztracenými iluzemi mládí 

Co jsme si zapamatovali? Kde se Šrámek narodil a kde vystudoval gymnázium? Za co byl zamlada vězněn? Jaké zkušenosti si odnesl z první světové války? Jaká tři témata se objevují v jeho díle? Vysvětli pojmy: antimilitarismus, vitalismus, impresionismus Sobotka; Písek demonstrace, odpor proti válce, provokativní články boj na frontě, zásobování, lazaret, kancelář příroda, odpor k válce, milostný vztah mladých lidí A= odpor k válce, V=oslava života, I=působení na smysly

Použité zdroje AUTOR NEZNÁMÝ. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 1.11.2012]. Dostupný na WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frana_Sramek_1926.jpg AUTOR NEZNÁMÝ. www.google.cz [online]. [cit. 1.11.2012]. Dostupný na WWW http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=0HTXR9kN1JcLqM:&imgrefurl=http://jicinsky.denik.cz/kultura_region/jcsobotka-sramkova-program20080703.html&docid=tpRkIrALK81IcM&itg=1&imgurl=http://g.denik.cz/35/05/sobotka_sramkuvdum_cely_denik-380.jpg&w=380&h=285&ei=wc6SUNG-HMrHmAXzrIH4Ag&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=152&dur=5994&hovh=194&hovw=259&tx=95&ty=104&sig=100979125487772815046&page=1&tbnh=139&tbnw=174&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,i:69 AUTOR NEZNÁMÝ. www.mapy.cz [online]. [cit. 1.11.2012]. Dostupný na WWW http://www.mapy.cz/#x=15.761251&y=50.419651&z=8&t=s&q=sobotka&qp=10.573905_48.452213_20.302712_50.977361_6&d=muni_2433_0_1 TOY_BOX. www.franasramek.cz [online]. [cit. 1.11.2012]. Dostupný na WWW http://franasramek.cz/zivotopis http://franasramek.cz/zivotopis PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O.K.-Soft, 2002. Vlastní zdroje

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O.K.-Soft, 2002. Citace viz výše  Anotace: Prezentace představuje žákům osobnost spisovatele, básníka a dramatika Františka Šrámka. Prezentace je koncipována jako výkladový materiál, obsahuje základní životopisná data, obrazový materiál a odkazy na webové stránky pro bližší seznámení. Žáci se seznámí s faktory, které měly vliv na jeho tvorbu. Závěrečný test přispěje k důkladnějšímu osvojení látky. Na tento DUM navazuje práce s čítankou a rozbor básně Raport.