Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_11 Římské číslice 20… – Matematika, 5.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci projektu.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1. Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Lidé a čas Téma: Husité Datum.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Test – práce s textem Autor: Mgr. Jan Duchek VY_32_INOVACE_15_Práce_s_textem Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s.
Webkamery Autor: Mgr. Jan Duchek VY_32_INOVACE_33_Webkamery Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VY_32_INOVACE_36_Chodsko Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor: Mgr. Ivana.
Úvod do ICT Autor: Mgr. Jan Duchek VY_32_INOVACE_08_Úvod_do_ICT Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Doba husitská.
Český stát za vlády Lucemburků
Dějiny ČR – gotický sloh
Zaokrouhlování čísel na statisíce
VY_32_INOVACE_19- Kočka domácí Přírodověda - 4. ročník
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Autor: Mgr . Iveta Váňová
Mgr. Kateřina Gajdošová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_20_ Test 2
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_46_Český kras
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_20-14_ Lucemburkové na českém trůně Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Lidoopi Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Krácení zlomků.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_02_Majetek
Téma (název prezentace)
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_49_Meritka_map_a_planu_1
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_25_Chemické rovnice II
Shodnost věty o shodnosti trojúhelníků
Mgr. Kateřina Gajdošová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_51_Převody rychlost
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Věra Martincová VY_32_INOVACE_23_Na louce
Česká republika - Třeboňsko
Násobení a dělení desetinným číslem
Autor: Mgr. Věra Martincová
Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_ INOVACE_50_ Opakování měření
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
Autor: Mgr. Iveta Váňová
VY_32_INOVACE_42_Spořič_obrazovky
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 06
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_17_HUSITÉ A KŘIŽÁCI
VY_ 32 _INOVACE _07_10_husitství (Jan Žižka)
České země po husitských válkách
Práva a povinnosti členů rodiny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Člověk-zuby Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_15_Člověk-zuby
Autor: Mgr. Iveta Váňová
Autor: Mgr. Iveta Váňová
Člověk Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_17_Člověk-strava
5.D HUSITSTVÍ.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Husitské války.
Transkript prezentace:

Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová husité Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová VY_32_INOVACE_51_husité Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.

Bojové cepy okovávali hřeby. husité Husité byli stoupenci Jana Husa. Husitské vojsko bylo tvořeno převážně chudými lidmi, kteří neuměli bojovat tehdejšími zbraněmi. Upravovali si tedy zemědělské nářadí například cepy, s kterými uměli dobře zacházet, na zbraně. Bojové cepy okovávali hřeby.

husitské zbraně Jak se nazývala jedna z nejnebezpečnějších husitských zbraní? Zjistíš, jestliže zodpovíš všechny otázky a dosadíš písmena správných odpovědí do tabulky: 1 2 3 4 5 6

1. husitský znak Co měli husité ve znaku? Tento znak vycházel z touhy husitů vrátit se k původnímu učení Ježíše Krista. Na památku jeho umučení je při křesťanských bohoslužbách přijímáno jeho tělo v podobě hostie(zvláštní oplatky) a jeho krev v podobě doušku vína. Husité začali hlásat toto přijímání pro všechny lidi, ne pouze pro kněží. Tento znak to měl vyjadřovat. Byl to: R) kříž Ř) kalich S) zvon

2. husitské město Jak se jmenuje město, které si husité vybudovali nad řekou Lužnicí? Do tohoto města přicházeli lidé, kteří chtěli žít podle učení Jana Husa. Při příchodu do města odevzdávali svůj majetek do velkých kádí na náměstí. V tomto městě už neměl být rozdíl mezi chudými a bohatými. Tímto městem bylo město: E) Tábor F) Domažlice G) Český Krumlov

Palcát – zbraň, s kterou bývá zobrazován Jan Žižka 3. husitský vojevůdce Jak se jmenoval známý vůdce husitských vojsk? V mládí přišel o oko. Byl výborným stratégem, při bitvách dokázal využít terénu krajiny a porazit se svým vojskem vycvičenou armádu rytířů. Vojsku dokázal úspěšně velet, i když oslepl i na druhé oko. Tímto vojevůdcem byl: M) Jan Žižka N) Jan Lucemburský Ň) Jan Hus Palcát – zbraň, s kterou bývá zobrazován Jan Žižka

4. Aby husité mohli odolávat útokům rytířů na koních, začali v bitvách využívat nákladní vozy. Sestavovali z nich vozovou hradbu. Bojovníci stáli na vozech ve stejné výšce jako jezdec na koni a mohli se tak lépe bránit. Co umisťovali do mezer mezi vozy? Byla to na tu dobu novinka: C) kopí D) děla E ) kulomety

5. husitské vojsko V husitském vojsku nebojovali pouze muži, ale i ženy a starší děti. Děti často bojovaly praky, plašily s jejich pomocí koně jízdních vojsk. Říkalo se jim: I) práčata J) ptáčata K) žižčata

6. husitské bitvy U kterého města proběhla jedna z nejrychlejších bitev husitských válek? Obrovskému vojsku cizích žoldnéřů prý nahnalo strach, když slyšeli rachot husitských vozů a mohutný zpěv písně Kdož sú boží bojovníci. Křižáci se dali na panický útěk a husité tak získali bez boje obrovskou válečnou kořist. Byla to bitva: G) U Sudoměře H) U Domažlic CH) U Lipan

řešení Jedna z nejnebezpečnějších husitských zbraní se nazývala: Kovová koule s ostny připevněná k násadě řetězem. Podobnou zbraní byl kropáč 1 2 3 4 5 6 Ř E M D I H

Pro chytré hlavy Jak se jmenoval panovník z rodu Lucemburků, který se marně snažil získat českou královskou korunu během husitských válek? Husité ho jako krále odmítali. Byl synem Karla IV. Českou královskou korunu získal až po porážce husitů v bitvě u Lipan. Byl to: Jan Lucemburský Václav Lucemburský Zikmund Lucemburský

zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Hus_at_the_Stake.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tabor_CZ_Zizka_Memorial_323.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mikolas_ales_zizka.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%BDi%C5%BEka_Jan-Coat_of_Arms.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_%C5%BDi%C5%BEka_z_Kalicha.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Husit%C3%A9_-_Jensk%C3%BD_kodex.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P%C5%99ij%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD_pod_oboj%C3%AD.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Adolf_Liebscher_-_Bitva_na_vrchu_V%C3%ADtkov%C4%9B.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Husitsky_bojovy_vuz_replika.jpg/800px-Husitsky_bojovy_vuz_replika.jpg, http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Ludek http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MWP_Buzdygan_Radziwillow.JPG, User:Mathiasrex Maciej Szczepańczyk http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Klassischer-Flegel.jpg/450px-Klassischer-Flegel.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Foners1_repro.jpg/800px-Foners1_repro.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Dreschflegel.jpg/800px-Dreschflegel.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wagenburg.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hussite_banner.png http://www.husitskamesta.net/img_resize.php?way=data%2Fphotobank%2Ffotobanka%2Ftabor%2Fhussitenwaffen_1%2Fextra%2F2008-12-05-14-46-22-940.jpg&width=458&type=simplegallery http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fomfr_morning_star.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zizka_jensky_kodex.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tabor,Czech_Republic.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Albrecht_D%C3%BCrer_082.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Husitsk%C3%A1_korouhev.png HARNA, Josef, et al. VLASTIVĚDA, Obrazy ze starších českých dějin 1. vydání. Všeň : Alter, 2006. Husitské války/ Kdo byli husité, s. 34 - 38.

Vytvořeno jako DUM do předmětu vlastivěda na Základní škole Mladá Boleslav, 17. listopadu 1325, příspěvková organizace pro čtvrtý ročník základní školy. Materiál slouží jako doplněk či k procvičení učiva o husitech a husitských válkách v rámci tématu Dějiny České republiky. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru nebo na monitorech žáků. Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách na papír, kde mají vytištěnou nebo překreslenou tabulku, kam doplňují písmena správných odpovědí. Výsledky si kontrolují podle prezentace. Materiál byl vytvořen a pilotován v 2. pololetí školního roku 2011/2012.

1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6