Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 1. 10. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_15_LITERATURA – František Hrubín (Kráska a zvíře) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: LITERATURA František Hrubín (Kráska a zvíře) Ročník: 8. ročník Klíčová slova: František Hrubín, Kráska a zvíře, divadelní scénář
ANOTACE Materiál slouží k učiva o Františku Hrubínovi. Žáci formou skupinové práce pracují s ukázkou Kráska a zvíře, opakují učivo o divadelních hrách.
František Hrubín obrázek 1:
ŽIVOTOPIS Narozen: 17. 9. 1910 Praha Úmrtí: 1. 3. 1971 České Budějovice spisovatel básník dramatik překladatel z francouzštiny
Psal pro: dospělé poezii, prózu, drama děti poezii, prózu filmové scénáře Překládal z francouzštiny: Arthur Rimbaud Paul Verlaine Charles Baudelaire
KŘÍŽOVKA: divadelní hra jinak autor Krásky a zvířete rozhovor jinak kde je divadlo s otáčivým hledištěm báseň s příběhem D R A M A H R U B Í N D I A L O G K R U M L O V E P I K A
Otáčivé hlediště v Českém Krumlově: Obrázek 2:
Divadelní scénář: obsahuje řeč postav monology, dialogy popis prostředí = kulisy popis předmětů = rekvizity popis oblečení jak osoby mluví, jak se chovají doprovodné zvuky gesta hudba
Kráska a zvíře: divadelní hra starofrancouzský příběh dívka se pro záchranu svého otce vydává do sídla tajemné a hrozivé bytosti hra napsaná pro Přírodní divadlo v Českém Krumlově, divadlu s otáčivým hledištěm, herci hrají přímo v zámeckém parku láska dokáže zlomit kouzla
Po přečtení ukázky v Čítance pro 8 Po přečtení ukázky v Čítance pro 8. ročník žáci společně vyhledávají odpovědi na otázky: Proč se proťaly osudy dívky a zvířete? Které konflikty se v ukázce objevují? Který konflikt je v ukázce zdůrazněn? dívka se snažila zachránit svého otce konflikt mezi zvířetem a laněmi (které lovil) konflikt mezi dívkou a zvířetem (dívka je zajatcem) vnitřní konflikt zvířete vnitřní konflikt zvířete
Co tento konflikt vyvolalo? Který motiv provází náznak sblížení krásky a zvířete? Objevuje se růže v díle ještě v jiné souvislosti? láska, kterou zvíře k dívce pocítilo růže – zvíře jimi dívku obdarovává, dívka ji zvedá a líbá dívčina víčka jsou přirovnána k plátkům bílé růže
V textu je překlad básně Paula Verlaina. Čím báseň s pohádkou souvisí? Je to báseň lyrická? Objevují se lyrické prvky i v jiných částech ukázky? objevuje se v ní motiv velké lásky a obav z její ztráty je založena na protikladu ano, vyjadřuje city, nálady ano, procházejí celým textem
Patřily pohádky k vašim oblíbeným žánrům? Proč? vyprávěla (četla) je babička, děda, maminka, tatínek před spaním zvítězilo dobro nad zlem navození klidu, míru, …
POUŽITÉ ZDROJE SOUKAL, Josef. Čítanka pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-181-8. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2. Archiv autora. František Hrubín (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Hrub%C3%ADn
František Hrubín (obrázek 1): RED. cojeco.cz [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.cojeco.cz/obrazek.php?cesta=http://www.cojeco.cz/Attach//photos/pers3948675b8d76b.jpg http://www.ckrumlov.info/img.php?img=atr397s2&LANG=cz Otáčivé hlediště v Českém Krumlově (obrázek 2): AUTOR NEUVEDEN. ckrumlov.info [online]. [cit. 1.10.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ckrumlov.info/img.php?img=atr397s2&LANG=cz