Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru? Ulrichová Petra
… předchozí kapitoly komunikační a koncepční schopnosti (kategorizace či označování předmětů) jsou stejné ve srovnání se schopnostmi lidoopů a mořských savců trénování a testování procedur, které spoléhaly na mezidruhovou komunikaci „komunikační kód“ (ke studiu rekurzivních kompetencí) = hierarchické zpracování různých forem informací
Možné vztahy mezi jazykovými cvičeními a kognitivními schopnostmi lidé = studium kognitivního chování spjato se studiem vývoje jazyka studium kognitivního chování zvířat může být ovlivněno nedostatkem kontaktu zvířat s lidským jazykem jazyková příprava či trénink (nedostatek) ovlivní pouze „ulehčení“ učení se, ale neovlivní to, zda dochází konkrétně k učení
obousměrná komunikace umožňuje výzkumníkovi naučit pojem zvíře, ale takové učení je z části nepravděpodobné, a to v případě, že zvíře postrádá poznávací schopnost naučit se daný pojem poté co je koncept naučen, mezidruhová komunikace poskytuje přímější prostředky pro porovnání kognitivních schopností mezi danými druhy vztah mezi výzkumem vývoje lidského jazyka a studiemi mezidruhové komunikace je nejasný
Úkoly zadávané Alexovi 4 základní otázky Jakou barvu má předmět X? Jaký tvar má předmět Y? Jaký předmět má barvu A? Jaký předmět má tvar B? Tyto otázky se týkaly skupiny sedmi předmětů. Každá skupina byla pro každý pokus jiná. Předměty byly vybírány ze stovky položek různých kombinací tvarů, barev a materiálů.
správná odpověď = musel zpracovat každou část informace správně, poté ji rozpoznat a rozkódovat jako hlasové označení informace o příslušném příkladu (např. “modré“) některé z těchto činností se objevují jako samostatné kroky v celkovém postupu, každý krok ve výsledku přidává na komplexnosti úkolů
Alexovo trénování na zadávané úkoly strach z novosti snižuje schopnost reagovat na nové úkoly zahrnující nové otázky, kontexty, souvislosti tři zkušební pokusy na známých předmětech, s cílem ověřit proveditelnost výzkumu zaznamenávali předměty přítomny při tréninkových pokusech, aby při testování nedošlo k opakování stejné série předmětů
Alexovy kompetence v rekurzivních úkolech reagoval se značnou přesností 2 skupiny – první pokus - všechny pokusy první pokusy - správně 38 ze 48 (81,3%) X všechny pokusy - správně 48 z 57 (84,2%) první pokus se sérií barev - 75% X všechny pokusy se sérií barev - 80% první pokus se sérií tvarů - 87,5% X všechny pokusy se sérií tvarů - 88,9%
Příklady úkolů a odpovědí
Chybování Alexe co pochopil nebo nepochopil + jak může zpracovávat informace v otázkách, o předmětech 1) záměna označení předmětů, které zní podobně 2) nepochopení označení, které směrovalo k úspěšnému hledání předmětu 3) správná volba předmětu, ale špatné pochopení vlastnosti předmětu
Přidávání předmětů do Alexových úkolů
Závěr Vzhledem k tomu, že celková kognitivní náročnost Alexových úkolů je srovnatelná s úkoly pro mořské savce, Alexův úspěch naznačuje, že různé druhy mají podobné kapacity a flexibilitu pro zpracování komplexních informací.
HODNĚ ŠTĚSTÍ U ZKOUŠKY