Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Hlodavci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablona : V/2 Sada: 1/25 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci IV Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Řád: Šelmy Výskyt: od tropů po polární oblasti Potrava: živá kořist (k jejímu lovu přizpůsobené smysly a stavba těla)
ZAJÍCI. CHARAKTERISTIKA Samostatná skupina savců. Samostatná skupina savců. Podobní hlodavcům. Podobní hlodavcům. Hlodavé zuby-v horní čelisti mají na.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SAVCI.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_hlodavci
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
ZAJÍCOVITÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
zpracovaný v rámci projektu
Ekosystém louka Živočichové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Šelmy - poznávačka Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
SAVCI podtřída VEJCORODÍ podtřída ŽIVORODÍ – rodí živá mláďata
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Hlodavci.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Šelmy Markéta Láchová, 7.E.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_03-08_Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 8. Datum vytvoření: 24. 4. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s hlodavci, zajíci, šelmami a s jejich zástupci. Klíčová slova: hlodavci, zajíci, šelmy, potkan, krysa obecná, zajíc polní, vlk obecný, rys ostrovid, vydra říční, medvěd hnědý Druh učebního materiálu: prezentace

Hlodavci do skupiny hlodavců se řadí téměř polovina všech savců, kteří se přizpůsobili různým podmínkám prostředí, jejich společným znakem je jeden pár hlodavých zubů v každé čelisti, tyto zuby neustále dorůstají, hlodavci je proto obrušují hlodáním, např. větviček stromů; dalším společným znakem je velká rozmnožovací schopnost; někteří se rozmnožují i v několikadenních odstupech, v jednom vrhu mívají až osm mláďat; ze smyslů se hlodavcům dobře vyvinuly sluch a čich, některým se vyvinuly pachové žlázy, které slouží k dorozumívání; patří sem: myš domácí, potkan, krysa obecná, křeček polní, sysel obecný, hraboš polní, veverka obecná, bobr evropský, dikobraz obecný

dobře běhá, skáče, plave a potápí se; POTKAN žije v městských kanálech a stokách, na skládkách, ve skladech, proniká i do lidských příbytků; dobře běhá, skáče, plave a potápí se; je to noční hlodavec, žije ve velkých skupinách, v nichž panují přísná pravidla, velmi rychle se množí; může přenášet nebezpečná onemocnění, proto člověk přemnožené potkany hubí otrávenými návnadami (deratizace); 1

KRYSA OBECNÁ vypadá podobně jako potkan, pochází z indomalajské oblasti a prostřednictvím lodní dopravy se rozšířila po celém světě; vyskytuje se spíše na suchých místech, někdy i v potravinářských skladech; je menší než potkan, na rozdíl od něho má krysa větší ušní boltce a ocas delší než tělo; 2

Zajíci tvoří samostatnou skupinu savců, stavbou těla a způsobem života se podobají hlodavcům; stejně jako hlodavci mají hlodavé zuby, ale v horní čelisti mají zajíci dva páry řezáků, zatímco hlodavci pouze jeden; zajíci nemají tak obratné přední končetiny jako hlodavci, nemohou si jimi přidržovat potravu; patří sem: zajíc polní, králík divoký 3

žije na polích a loukách, vyhrabává si mělkou prohlubeň, ve které spí; ZAJÍC POLNÍ žije na polích a loukách, vyhrabává si mělkou prohlubeň, ve které spí; mláďata se rodí dobře vyvinutá a vidí, brzy po narození dokážou běhat; zajíců u nás ubývá vlivem znečištěného prostředí; 4

Šelmy přizpůsobily se životu v různých prostředích, žijí od tropických pralesů až po polární oblasti, na pevnině i v moři, v přírodě se nacházejí na konci potravních řetězců; mají pružné a svalnaté tělo, pohybují se rychle a mrštně, k lovu živé kořisti jsou vybaveny dobrým sluchem, čichem, zrakem i hmatem; na nohou mají drápy, součástí jejich chrupu jsou mohutné a ostré špičáky, které používají ke zpracování kořisti; většina šelem loví za setmění nebo v noci; 5

PSOVITÉ – vlk obecný, liška obecná Rozlišujeme šelmy: PSOVITÉ – vlk obecný, liška obecná KOČKOVITÉ – rys ostrovid, lev, tygr, levhart, jaguár, gepard LASICOVITÉ – lasice kolčava, lasice hranostaj, kuna skalní, kuna lesní, tchoř tmavý, jezevec lesní, vydra říční MEDVĚDOVITÉ – medvěd lední, medvěd hnědý, panda velká HYENOVITÉ – hyena žíhaná 6

je předkem psa domácího, živí se různými savci; VLK OBECNÝ je předkem psa domácího, živí se různými savci; žije ve smečce s přísným řádem; vlk byl odjakživa pronásledován, přestože neexistuje doklad o tom, že bezdůvodně napadl člověka; na našem území byl vyhuben a znovu se k nám zatoulal v 70. letech 20. století ze Slovenska a z Polska; dnes je chráněným druhem; 7

vyskytuje se vzácně v Beskydech, Jeseníkách a na Šumavě; RYS OSTROVID vyskytuje se vzácně v Beskydech, Jeseníkách a na Šumavě; na svou kořist číhá na stromě a zmocňuje se jí až několikametrovým skokem; je chráněným druhem; 8

má velmi hustou srst, která ji chrání před prochladnutím; VYDRA ŘÍČNÍ je to jediná lasicovitá šelma přizpůsobená životu na březích vod a ve vodě; má velmi hustou srst, která ji chrání před prochladnutím; ve vodě plave pomocí zadních nohou a ocasu; hlavní složku její potravy tvoří ryby; je chráněna zákonem; 9

je to naše největší šelma, žije v Beskydech; MEDVĚD HNĚDÝ je to naše největší šelma, žije v Beskydech; je to všežravec, živí se převážně rostlinami, lesními plody a hmyzem, dokáže ale ulovit i srnce nebo jelena; kromě Evropy žije i v Asii a Severní Americe; zimu tráví v úkrytech a samice v té době rodí mláďata; u nás je medvěd chráněn zákonem; 10

Opakování Jmenujte znaky hlodavců. Mají jeden pár hlodavých zubů v každé čelisti, mají velkou rozmnožovací schopnost, dobře vyvinutý sluch a čich. Které zástupce hlodavců znáte? Myš domácí, potkan, krysa obecná, křeček polní, sysel obecný, hraboš polní, veverka obecná, bobr evropský, dikobraz obecný. Jmenujte základní znaky šelem. Pohybují se rychle a mrštně, mají dobrý sluch, čich, zrak i hmat. Mají ostré drápy, ostré a mohutné špičáky. Jaké druhy šelem rozlišujeme? Psovité, kočkovité, lasicovité, medvědovité a hyenovité.

Opakování Popište rysa ostrovida. Vyskytuje se vzácně v Beskydech, Jeseníkách a na Šumavě, na svou kořist číhá na stromě a zmocňuje se jí až několikametrovým skokem, je chráněným druhem. Popište zajíce polního. Žije na polích a loukách, vyhrabává si mělkou prohlubeň, ve které spí, mláďata se rodí dobře vyvinutá a vidí, brzy po narození dokážou běhat, zajíců u nás ubývá vlivem znečištěného prostředí.

Použité zdroje: WildRat. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WildRat.jpg Roofrat Hagenbeck 02. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roofrat_Hagenbeck_02.jpg Conejo astronomo1. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Conejo_astronomo1.jpg 01-sfel-08-009a - crop. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:01-sfel-08-009a_-_crop.jpg Lion waiting in Namibia. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lion_waiting_in_Namibia.jpg Siberischer tiger de. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Siberischer_tiger_de.jpg Redwolf. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redwolf.jpg Lynx lynx poing. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lynx_lynx_poing.jpg Loutre2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Loutre2.jpg Brown bear (Ursus arctos arctos) running. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brown_bear_(Ursus_arctos_arctos)_running.jpg