Společenská výchova – V restauraci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb Jak se slušně chovat 
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Petra Pilková Název šablony.
Kreslení ČEPOVÝCH A KOLÍKOVÝCH spojů
Základní výkresová dokumentace
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Josef Gorčík Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSTZ U Stupeň a typ vzděláváníStřední.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Josef Gorčík Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSTZ U Stupeň a typ vzděláváníStřední.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Andrea Mišurcová Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
H ISTORIE POHOSTINSTVÍ Pohostinnost je jedna ze základních vlastností člověka. Úroveň je poměrná úrovni společnosti a jejímu rozvoji. Původně byla poskytována.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O8.1K.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Svatava Mlčochová Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSPV K Stupeň.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O9.1K.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE GAZ Název DUMuGAZ K Stupeň a typ vzděláváníStřední.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Svatava Mlčochová Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSPV K Stupeň.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O6.1K.
Technika obsluhy – Vinárny
Gastronomická zařízení – Hlavní kuchyně – technické podmínky
Potraviny a výživa - Zelenina
Strojní zařízení - Zásady bezpečnosti při práci
Společenská výchova – Estetika pracovního prostředí
Společenská výchova – Zásady chování v ubytovacích zařízeních
Účetnictví – dlouhodobý majetek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika– národní hospodářství
Potraviny a výživa - Brambory
Ekonomika– národní hospodářství
Účetnictví – účetní doklady
Potraviny a výživa – Sýry
Gastronomická zařízení – druhy skladů
Gastronomická zařízení – BOZP, osobní hygiena, pracovní oděv
Stroje a zařízení - spoje
Gastronomická zařízení – Hrubé a čisté přípravny
Gastronomická zařízení – ukládání obalů a odpadů
Gastronomická zařízení – prostředky pro úklid a sanitaci
Stroje a zařízení - spoje
Gastronomická zařízení – Vybavení kuchyní– nádobí a náčiní
Společenská výchova – verbální komunikace
Potraviny a výživa – Tuky použití, skladování, opakování
Banketní obsluha Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Strojní zařízení - Stroje na omítání
Gastronomická zařízení – Vybavení kuchyní – mycí stroje
Potraviny a výživa – Med
OBSLUHA, U STOLU Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Potraviny a výživa – umělá sladidla
Stroje a zařízení - spoje
Gastronomická zařízení - Hygienické zásady
Potraviny a výživa – čaj
Společenská výchova – Pravidla chování v dopravních prostředcích
Technika obsluhy – Společenská setkání
Stroje a zařízení - spoje
Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor
Stroje a zařízení - spoje
Společenská výchova – Společenská významnost
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Společenská výchova – Kultůra cestování
VY_32_INOVACE_06_EKO_341_Jan
Strojní zařízení - Speciální stroje a zařízení
INFORMATIKA – záznamová media
Společenská výchova – Podání ruky
Estetika pracovního prostředí 4. S
Odbytová střediska Hana Stejskalová Ns /2017.
Stroje a zařízení - spoje
Transkript prezentace:

Společenská výchova – V restauraci Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0911 Autor Mgr. Svatava Mlčochová Název šablony VY_32_INOVACE SPV Název DUMu SPV.1315.1K Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělání s výučním listem, odborné učiliště Vzdělávací oblast Chování pracovníků ve službách, stravovací služby Vzdělávací obor Společenská výchova Vzdělávací okruh Společenské chování Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák, 16 - 19 let Anotace Prezentace seznamuje žáky s  významem co je slušné chování a dodržováním společenských pravidel chování. Speciální vzdělávací potřeby - ano - Klíčová slova Společenské - slušné chování, etiketa Datum 29.8..2012

V R E S T A U R A C I

Návštěva restaurace je dnes celkem běžnou záležitostí Návštěva restaurace je dnes celkem běžnou záležitostí. Tvoří součást života společenského, pracovního i soukromého. Máme možnost si vybrat z široké škály typů pohostinských zařízení různých úrovní. Podle toho se oblékáme, chováme, objednáváme.

Kdo vybírá restauraci? Pohostinské zařízení/restauraci vybírá ten, kdo zve. Tato osoba se pak ocitá v roli hostitele. Nejčastěji je to muž, a to jak ve vztahu muž/žena, tak i v početnější skupině. Dnes se může této role ujmout i žena – např. manažerka pozve na oběd obchodního partnera, zástupce jiné firmy.

2. Kdo vchází jako první do restaurace, usedá ke stolu a vstává? Nezávisle na tom, kdo je v roli hostitele, platí, že žena do restaurace jako první nevchází. Řídíme se historicky zavedenou zásadou, že jde o neznámé a pro ženu i možná nebezpečné místo. Proto vchází první muž. Ten se v prostředí rychle zorientuje a vybere nejvhodnější stůl a ženu usadí na společensky komfortnější místo (u zdi, s výhledem) nebo místo společensky významnější (po pravici).

Nejprve usedá žena nebo osoba společensky nejvýznamnější. Vstane-li během společenské události žena od stolu, vstává i muž nebo jen muž, po jehož pravici žena sedí.

Muž se v prostředí rychle zorientuje a vybere nejvhodnější stůl a ženu usadí na společensky nejlepší místo (u zdi, s výhledem) nebo místo společensky významnější (po pravici). Nejprve usedá žena nebo osoba společensky nejvýznamnější. Vstane-li během společenské události žena od stolu, vstává i muž nebo jen muž, po jehož pravici žena sedí.

3. Kdo a jak objednává? Až se všichni usadí, přinese číšník jídelní lístky a podá je otevřené na první straně od společensky nejvýznamnější osoby všem u stolu. Při volbě menu se nekomentují ceny a vybírá se tak, aby všichni u stolu měli stejný počet chodů. Respektuje se volba osoby společensky nejvýznamnější (žena, host). Té se ostatní přizpůsobí.

Odmítne-li žena nebo jiný host předkrm, neobjedná si ho nikdo jiný u stolu. Po příchodu obsluhy objednává každý sám za sebe. Jako první objednává žena nebo jiná společensky významná osoba, hostitel vždy jako poslední. Muž může objednávat i za ženu.

4. Kdo platí? Konvenčně zavedené pravidlo říká, že platí muž. Zde se počítá s tím, že muž ženu zve a je v roli hostitele. Dnes není výjimkou, že manažerka – žena pozve svého partnera na oběd, v takovém případě platí žena, protože je v roli hostitele ona. Jde-li o početnější skupinu, platí vždy hostitel, tedy ten, kdo ostatní pozval a restauraci vybral.

5. Jak se platí? Způsobů placení je několik. Nejčastěji u stolu. Obecně platí, že cena se nekomentuje. K placené částce se standardně přidá 10 % jako spropitné. Platíme-li kartou, dáme spropitné zvlášť. Při početnější skupině se hostitel dohodne s obsluhou a zaplatí přímo u ní bez přítomnosti ostatních. Je zdvořilé hosty vůbec nezasvěcovat do výše útraty.

Úkol: Kdo vchází první do restaurace? Kdo usedá ke stolu jako první? 3. Kdo si objednává jako první ? Jak se platí v restauraci? Co je to spropitné?

Použitá literatura: SMEJKAL Vladimír, BACHRACHOVÁ Hana, Lexikon společenského chování, 3.vyd. Praha: Grada, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0209-6 Obrázky: str.4 [cit.2013-02-15]. Dostupný pod licencí Microsoft Office 2010 na WWW: <http://office.microsoft.com/cs-cz/images> str.2 : autor