ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.06 Název pro školu:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.
CHARTA 77.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:OV Ročník:3. Téma:Česká.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Digitální učební materiál
Období od vzniku samostatného Československa po současnost
Československo na cestě destalinizace
Období normalizace uč
Charta 77.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Lidská práva v dokumentech
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní práva a svobody
Vývoj Československa v 60. letech 20. století Michal Kolář.
VY_32_INOVACE_3D.9.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
CHARTA 77 V SOUVISLOSTI S ŽIVOTEM VÁCLAVA HAVLA A UDÁLOSTI DO ROKU 1989.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
Občanská práva a povinnosti
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_ 19_SAMETOVÁ REVOLUCE
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Listina základních lidských práv a svobod
práva a povinnosti občana ČR
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Občanská práva a povinnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Práva a svobody a veřejná moc
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÉMA: LITERATURA V EXILU A SAMIZDATU LUDVÍK VACULÍK
Totalitní vláda komunistické strany
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Od totality k demokracii
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: PaedDr. Jan Micka NÁZEV: VY_12_INOVACE_02A_32_Charta 77 TEMA: Dějiny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 17. 3. 2013

ANOTACE Materiál je určen pro interaktivní výuku. Prezentace představí žákům situaci v ČSSR v době normalizace a příčiny vyhlášení Charty 77 a její důsledky. Bude pracovat s částí textu Prohlášení Charty 77. S textem lze pracovat v případě užití interaktivní tabule pomocí elektronického pera, digitálního pera, přímo na tabuli (podtrhávání, zvýrazňování pojmů, figur, označení správné odpovědi apod) nebo v počítači. Předpokládá se zapojení studentů při hledání informací a vysvětlování neznámých pojmů (s použitím internetových vyhledávačů). DUM je určen žákům finálních ročníků gymnázií.

charta 77

co předcházelo 1971 – XIV. sjezd KSČ – program budování „reálného socialismu“, počátek normalizace opozice proti režimu – disent (disidenti) různé formy perzekuce (dohled StB, věznění, existenční postihy pro celou rodinu, polit. procesy) disent: protesty proti porušování lidských a občanských práv, vydávání nelegálních časopisů, knih, sborníků (samizdat), kontakty s exilem

co předcházelo 1975 – ČSSR signatářem Závěrečného aktu helsinské konference o bezp. a spolupr. v Evropě 1976 – ČSSR signatářem deklarace lidských práv OSN, závazek respektování lidských a občanských práv 1976 – proces s členy undergroundové skup. The Plastic People of the Universe (několik trestů odnětí svobody)

charta 77 prosinec 1976 – koncepce výzvy k dodržování lidských práv 1. 1. 1977 – Prohlášení Charty 77 (242 signatářů mluvčí Ch.77: Jan Patočka – filozof, Václav Havel – dramatik, Jiří Hájek – býv. ministr zahraničí po uveřejnění v zahraničí zahájena proti signatářům propagandist. kampaň

Charta 77 politická perzekuce autorů a organizátorů Ch.77: Jan Patočka, Jiří Němec, Václav Benda, Václav Havel, Lad. Hejdánek, Zd. Mlynář, Pavel Kohout, Petr Uhl, Ludvík Vaculík, Jiří Hájek Charta 77 – organizační centrum opozice (do roku 1989 1883 signatářů)

1975. Hrádeček, Václav Havel, Karel Kosík, Ludvík Vaculík, Pavel Kohout, Alexandr Kliment. Foto: Bohdan Holomíček 1)

Anticharta 12. 1. 1977 – Rudé právo – prohlášení Ztroskotanci a samozvanci 28. 1. 1977 – Národní divadlo – osobnosti uměleckého života - provolání uměleckých svazů Za nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru režimu šlo o „legitimizování“ pronásledování signatářů Charty 77, tyto signatáře izolovat od většinové společnosti a odradit potenciální signatáře od podpisu prohlášení Ch.77.

Prohlášení Charty 77 (1) „Desítkám tisíc našich občanů je znemožněno pracovat v jejich oboru jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objektem nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se, stávají se prakticky obětí apartheidu. Statisícům dalších občanů je odpírána „svoboda od strachu“ (preambule prvního aktu), protože jsou nuceni žít v trvalém nebezpečí, že projeví-li své názory, ztratí pracovní a jiné možnosti.“2)

otázka JAK ROZUMÍTE SLOVU „APARTHEID“ V TEXTU? PROČ JEJ ZŘEJMĚ AUTOŘI TEXTU UŽILI? Prohlášení Charty 77 (1)

Prohlášení Charty 77 (2) „V rozporu s článkem 13 druhého paktu, zajišťujícím všem právo na vzdělání, je nesčetným mladým lidem bráněno ve studiu jen pro jejich názory nebo dokonce pro názory jejich rodičů. Bezpočet občanů musí žít ve strachu, že kdyby se projevili v souladu se svým přesvědčením, mohli by být bud‘ sami nebo jejich děti zbaveni práva na vzdělání. Uplatnění práva „vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem“ i „prostřednictvím umění“ (bod 2 čl. 19 prvního paktu) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou kriminálního obvinění (jak o tom svědčí mimo jiné právě probíhající procesy s mladými hudebníky).“3)

Prohlášení Charty 77 (3) „Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením všech sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecky projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy; v oblasti duchovní a kulturní tvorby je vyloučena otevřená diskuse.“4)

Prohlášení Charty 77 (4) „Mnoho vědeckých a kulturních pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že před lety legálně zveřejňovali či otevřeně vyslovovali názory, které současná politická moc odsuzuje. Svoboda náboženského vyznání, důrazně zajišťovaná článkem 18 prvního paktu, je systematicky omezována mocenskou svévolí; oklešťováním činnosti duchovních, nad nimiž trvale visí hrozba odepření nebo ztráty státního souhlasu s výkonem jejich funkce; existenčním i jiným postihem osob, které své náboženské vyznání slovem i skutkem projevují; potlačováním výuky náboženství apod.“5)

otázky KTERÉ SVOBODY A PRÁVA JSOU DLE AUTORŮ OBYVATELŮM ČSSR ODPÍRÁNY? JAK SE TOTO PORUŠOVÁNÍ PROJEVOVALO V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ? CO OBČANŮM HROZILO, POKUD SE CHOVALI SVOBODNĚ A VYUŽÍVALI PRÁV GARANTOVANÝCH ZÁKONEM? Prohlášení Charty 77 (2)

CITACE A PRAMENY ŠIMÍČEK, Petr. Charta 77 [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/file/id/48/ MAREK, Jaroslav a kol. České a československé dějiny II.. Praha: Fortuna, 1991, ISBN 80-85298-29-5. KUKLÍK, Jan; KUKLÍK, Jan. Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235-175-3. http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/charta-77-a-tzv-anticharta-pracovni-listy/ http://www.svedomi.cz/dokdoby/charta_77.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Charta_77 http://cs.wikipedia.org/wiki/Anticharta