Kompozice odborného textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Požadavky na bakalářskou práci: Požadavky na bakalářskou práci: Interní pokyny KBE PřF OU pro vypracovávání bakalářských prací.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Formální a obsahové požadavky na referát z odborných p ř edm ě t ů Referát Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Citace a bibliografické odkazy
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Téma 11: Finanční plánování
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Citační etika a základní pravidla citování informačních zdrojů
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Poměr v základním tvaru.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
2. seminární úkol - projekt
Formální úprava rešerše
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Kvadratické nerovnice
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Obecné výklady o důkazech
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Poměr v základním tvaru.
Lineární funkce a její vlastnosti
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Grafy kvadratických funkcí
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Kompozice odborného textu

Literární druh – odborný text Nejdůležitější znaky: záměr (vědecky přesně popsat či vysvětlit nějaký jev) strategie vnějšího i vnitřního uspořádání (úvod, závěr, číslované kapitoly) styl komunikace se čtenářem (věcný, nestranný, bez emocí) slovník (odpovídající danému oboru) sociální funkce , prostor, kde nachází uplatnění (školy, vědecká pracoviště) Žánr je výsledkem ustálené tradice. Spojuje autora a čtenáře. Bez znalosti a respektování této tradice nelze text správně vytvářet.

Kontextualita Odborný text utváříme na základě textu jiných autorů – kontextualita. Při výběru textu jiných autorů se ptáme: Na základě jakých zkušeností vznikal text, z kterého čerpám O jakých skutečnostech text referuje (problémy, fakta, výzkumy) Jaký má autor záměr – pragmatiku (cíl, s nímž byl napsán) - Jaké činí závěry . Jakými argumenty může podložit můj text - citace

Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce představení problému Jak se problém jeví na základě literatury a dokumentů. Srovnání názorů různých autorů. Otázky, které z těchto zjištění plynou pro vlastní výzkum. představení vlastního výzkumu Jak jsem problém zkoumal/a? Představení metody, osob, podmínek výzkumu. Co bylo zjištěno? Představení výsledků. diskuse Co tato zjištění znamenají? Srovnání vlastních zjištění s tvrzením odborníků. Závěr - co bylo zjištěno z literatury a výzkumu Uvedení konkrétních zjištění a zhodnocení jejich významu.

Úvod Motivace Cíl práce Postup důvody pro výběr tématu osobní vztah autora k tématu aktuálnost problematiky Cíl práce přesná formulace cíle další otázky, které jsou s cílem spojeny Postup nástin členění práce představení metod práce: od jakých autorů čerpám, jaký výzkum použiji

Organické části práce Student prokazuje schopnost Tato část práce organicky spojuje názory odborníků a odpovídající výzkum. Část teoretická Část praktická Provádí se zde výběr z poznatků k dané výzkumné otázce a tento výběr se zpracovává do vlastního uceleného textu. Student prokazuje schopnost Systematicky pracovat s prameny Srovnat navzájem různé přístupy Srozumitelně problematiku vyložit Správně užívat odbornou terminologii Samostatně problematiku promýšlet

Vlastní výzkumné šetření Musí být organickou součástí práce Představení výzkumného šetření, prezentace výsledků a jejich hodnocení je třeba realizovat minimálně v rámci jedné samostatné kapitoly, která obsahuje: Důvody zvoleného výzkumu Charakteristiku respondentů a prostředí Průběh výzkumného šetření Podrobný slovní rozbor dílčích výsledků jednotlivých otázek (nelze nahradit jen čísly a grafem). Uvedené grafy musí být srozumitelně komentovány

Diskuse Interpretace výsledků výzkumu. Co vypovídají výsledky o respondentech výzkumu? Jak odpovídají výsledky na výzkumnou otázku? Co zjištěné výsledky znamenají v praxi? Srovnání zjištění z vlastního výzkumu s tvrzením odborníků.

Závěr Představení nejdůležitějších zjištění. Jak zněl cíl práce a co jsme zjistili. Jaké závěry z našich zjištění jsou jisté, jaké platí jen za určitých podmínek. Co ze zjištěných závěrů plyne pro praxi. Naznačit možnosti a podněty pro další výzkum. Antitéma.

Citace Slouží k přejímání poznatků a názorů jiných autorů. U každé citace musí být odkaz na zdroj. Přímé i nepřímé citování jiných autorů bez náležitého označení a uvedení jejich jména a zdroje je považováno za morálně nepřípustný podvod znemožňující přijetí celé práce. Forma podrobného údaje o zdroji se nazývá bibliografická citace. Je přesně dána mezinárodně přijatou normou. Normu naleznete na portálu: citace.com

Citace Přímé citace – v uvozovkách, v textu potřebují uvést maximálně 1 odstavec Nepřímé citace, parafráze – bez uvozovek Metody: Harvardský systém – za citaci se vloží údaje o zdroji do závorky (jméno autora a rok vydání); Systém číselných odkazů – za citaci se vloží horní index (nebo číslo v závorce), které odkazuje na zdroj uvedený v poznámce pod čarou na místě, kdy se uvedený zdroj citoval poprvé; Systém průběžných poznámek – za citaci se vloží horní index (nebo číslo v závorce), kterým odkazujeme na citované zdroje v pořadí, v jakém se objeví v textu. Každá citace obdrží své číslo. Metoda průběžných poznámek je na Jaboku přednostně doporučena.

Citace Na intrapersonální úrovni se komunikační výzkum soustřeďuje na zpracování informace. Například Holá2 tvrdí, že komunikaci lze charakterizovat jako proces sdílení určitých informací. Řečené však ještě neznamená slyšené.3 Informace lze sdílet verbálně, ale též cestou neverbálních prostředků. 4 ________________________________________________________  2 HOLÁ, Jana. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1250-0. S. 22 3 McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002 ISBN 80-7178-714-0. S 154 4HOLÁ, Jana, ref. 2, s.25

Autorské interakční strategie Intenzitu kontaktu se čtenářem lez odstupňovat. a) autorský plurál (1.os.mn.č.) Zde se pokusíme ukázat… užívá se nejčastěji Věc objasníme na tomto příkladě… b) plurál inkluzivní Pokusme se tedy skloubit… obsahuje výzvu pro čtenáře Věnujme se nyní podrobněji… c) 3. osoba plurálu Mnozí jsou již přesvědčeni o tom, že… vhodné pro prezentování Odborníci dávají většinou přednost… názoru nějaké skupiny osob

Autorské interakční strategie d) neosobní vyjadřování V této kapitole budou připomenuty… autor nepíše, jak věc vidí on Z přehledu byly vypuštěny… ale jak je věc viděna, Obvykle se má za to… e) osobní vyjadřování (1.os.č.j.) V této práci chci sledovat tři roviny.. užívá se v úvodu K zaujetí touto problematikou mě přivedla praxe v dětském domově… Výklad nesmí být citově angažovaný – nesmí se užívat prostředků vyjadřujících citovou angažovanost autora citově angažovaná vyjádření obsahující slova rozhořčení, zvolání, údivu tři tečky - jako výraz váhání, nejistoty, obavy něco vyslovit ironii - jako nástroj hodnocení jiných

Soudržnost a spojitost textu Soudržnost textu zajišťujeme odpovídajícím členěním: Částí práce – úvod, kapitoly organické části, závěr Kapitol a podkapitol – každá má své číslo a název Odstavců – každý odstavec rozvíjí jednu myšlenku a každý nový odstavec je pro čtenáře signálem nového myšlenkového kroku. Vět – srozumitelnost vět zajišťuje správný slovosled a interpunkce. Členění textu plní svůj význam, pokud jsou jednotlivé části skutečně funkční.

Soudržnost a spojitost textu Spojitost textu zajišťujeme důsledným propojením jednotlivých částí s cílem práce. Stavíme lávky Na začátku kapitoly říkáme, jakým způsobem to, co v ní budeme probírat, souvisí s cílem práce. 1 2 3 4

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni kapitol: Příklady: Abychom se v práci mohli zabývat tím, zda děti tráví volný čas tak, aby jim napomáhal k zvládnutí vývojových úkolů, musíme nejprve zjistit, jaké možnosti trávení volného času se dětem tohoto věku nabízejí. O to bych se chtěla pokusit v této kapitole. V předchozí kapitole jsme uvedli, jaké možnosti trávení volného času se dětem nabízejí, nyní se tedy podrobněji podívejme na to, do jaké míry děti daného věku nabízené možnosti využívají. Vzhledem k tomu, co jsme zjistili v předchozí kapitole, že totiž nabízených možností k organizovanému trávení volného času děti využívají velice málo, ptejme se nyní po příčinách tohoto nedobrého stavu.

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni odstavců: Spojitost textu je založena také na tématické souvislosti odstavců. Každý další odstavec vyplývá z předchozího. Příliš krátké odstavce rozdrobují text a příliš zdůrazňují jednotlivé výpovědi. Příliš dlouhé odstavce činí text málo přehledným, čtenář postrádá orientační body, které by umožňovaly sledovat rozvoj tématu.

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni odstavců Nový odstavec uvádíme větou, která navazuje na předchozí. Vyjadřovat kritický postoj k předchozímu To všechno ale dosud nedává odpověď na původní otázku… Přesto však postoje řady jiných lidí tak jednoduché nejsou… Signalizovat bližší vysvětlení K tomuto teoretickému popisu si nyní uveďme konkrétní příklady… Tyto obtíže mají často hlubší příčiny... Uvést závěry Co jsme nyní uvedli, nás opravňuje k několika závěrům… Všechno, co bylo v této kapitole řečeno, obrací naši pozornost dvěma směry…

Postup vypracování Začínáme těžištěm práce V čem je odpověď na výzkumnou otázku problematická, co všechno je třeba při hledání odpovědi brát v úvahu, jak by mohla znít odpověď na položenou otázku, jaké argumenty pro to hovoří. Od začátku vytváříme strukturovaný text dělený na kapitoly a podkapitoly, názvy kapitol Průběžně číslujeme jednotlivé citace stejně i poznámky a odkazy Jednotlivé myšlenky formulujeme v kratších větách. Úvod a závěr práce tvoříme nakonec.