Důlní požáry a chemismus výbušniny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základy automatického řízení 1
Ing. Jan Pohludka FTZÚ - SZ 210, Ostrava-Radvanice
Název školy: Základní škola T. G
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Hlubinné dobývání a bezpečnost práce
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Změny skupenství látky
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Netradiční zdroje elektrické energie
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
„Svět se skládá z atomů“
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Důlní požáry a chemismus výbušniny
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Obecná a anorganická chemie
Teplo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Důlní požáry a chemismus výbušniny
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Změny skupenství látek
Molekulová fyzika Sytá pára.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Molekulová fyzika 4. prezentace.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

Důlní požáry a chemismus výbušniny VY_32_INOVACE_Racek_01-2-01-Základní pojmy Autor: Mgr. Ing. Ladislav Ráček Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Pro poznání průběhu důlního požáru je nezbytným základem co nejdokonalejší znalost procesu hoření.

HOŘENÍ Hoření je oxidace hořlaviny, pro níž je charakteristická rychlost reakce a vývoj světla a tepla. Většina hořlavin je složena z uhlíku a vodíku, oxidují tyto na CO2 příp. na CO a H2O. Mechanismus hoření - reakce, při nichž se hořlavina mění na produkty (zplodiny) hoření. Vlastní reakce oxidace probíhá v reakčním pásmu dokončení hoření a světelný jev — v pásmu světélkujícím. Mechanismus reakce - vysvětlován teorii srážek (nárazů) molekul. Molekula nebo částice může reagovat, má-li k tomu potřebnou energii a k reakci dojde teprve tehdy, když se srazí s částicí, s níž má reagovat.

PLAMEN Plamen je světélkují plyn, vydávající tepelnou energii. Čelo plamene je situováno mezi světélkujícím plynem a tmavým nehořlavým plynem. Rychlost plamene je rychlost, kterou se pohybuje čelo plamene. Rychlost hoření je závislá na mechanismu hoření, na kinetice jednotlivých reakcí v mechanismu hoření, na rychlosti přenosu tepla z reakčního pásma do čerstvého paliva.

PRODUKTY HOŘENÍ Hořlavina je přirozená, upravená i syntetická látka vznětlivá (hořlavá), schopná při chemické reakci vyzařovat světlo a uvolňovat teplo. Zplodiny - produkty hoření jsou oxidy hořlavých prvků. Jsou zčásti plynné, zčásti pevné. Plynné tvoří hlavní součást hořlavých plynů - pevné tvoří hlavní součást popela. Produkty hoření: plyny, kouře (dýmy), saze, popel. Z nejdůležitějších hořlavých prvků – uhlíku a vodíku vznikají oxid uhelnatý a oxid uhličitý.

FÁZE ZPLODIN Jednofázová zplodina vzniká tehdy, jestli objekt hoření za daných podmínek nevykazuje v odcházejících plynech ani pevné oxidy, ani netvoří saze. Při většině požárů nevzniká jednofázová zplodina hoření, nýbrž kouř. Uzavřená fáze kouře, tj. kouřový plyn – sestává hlavně z vodní páry a oxidu uhelnatého. Disperzní fáze jsou obyčejně saze. Z částic sazí v kouři vznikají kondenzační jádra pro vodní páru. Plynné požární zplodiny jsou směsí mlhy a kouře vedle látek na hoření se nepodílejících - hlavně dusíku.

ZPLODINY Barva kouře je šedá až černá – podle podílu obsahu sazí a mlhy. Saze: Tvorba sazí je závislá na bohatosti uhlíku vzhledem k ostatním k hořlavým prvkům, především k vodíku a kyslíku. Rozeznáváme vločky sazí prachové a mazlavé. Vločky jsou nebezpečné z důvodu, že dlouho udržují žár. Popel - obsahuje nehořlavé podíly minerálních látek, které se při teplotě hoření nevypařují. Je to nespálený uhlík, kovy a oxidy v pevném stavu. Polétavý popílek se skládá z velmi jemných částic, ale ne koloidních. Škvára – struska je popel v kompaktním stavu.

BODY VZPLANUTÍ, HOŘENÍ, SAMOVZNÍCENÍ Bod vzplanutí je nejnižší teplota, při níž páry vyvinut ze zahřáté substance dosáhnou spodnÍ meze výbušnosti. Bod hoření - zápalnosti je nejnižší teplota, při níž - ze vzorku vyvinuté páry po přiblížení se plamene a zapálení – samy dále hoří. Bod vznícení je nejnižší teplota, při níž hořlavé substance ve směsi se vzduchem - pod tlakem 760 torrů se vznítí na rozehřáté podložce. Bod vznícení plynu leží vždy nad bodem varu. Bod vznícení kapky kapaliny leží pod bodem varu.

MEZE VÝBUŠNOSTI Meze výbušnosti jsou spodní a horní koncentrace hořlavých plynů nebo par ve směsi se vzduchem nebo s jiným kyslík obsahujícím plynem, v jejichž rozmezí se může směs plynu a vzduchu vznítit. Mimo tuto oblast není vznícení možné. Meze výbušnosti jsou udávány v objemových procentech nebo v g/m3 pro 0,1 MPa a 20°C.

ZÁŽEH, ŽHNUTÍ Zážeh je začátek spalování (hoření) a předpokládá zápalný systém, který je k dispozici nebo se vytvoří zahřáním. Bod zážehu závisí - vedle zápalného systému — od vodivosti od velikosti, tvaru a formy povrchu, od tlaku a příměsí - též od geometrie zážehového prostoru. Oheň vzniká na ohraničeném místě zápalného systému, které nazýváme ohniskem požáru. Perioda od zážehu ke vzniku požáru je charakterizována vzestupem teploty, rozdílem tlaku v plynech, růstem rychlosti zplyňování, vypařování nebo sublimace. Žhnutí je reakce pevné fáze, např. sazí.

SAMOVZNÍCENÍ Karbonizace je reakce (termický rozklad) za nedostatku kyslíku. Švelování je nízkotepelný rozklad při nedostatku kyslíku, Shoří jen tolik hořlaviny, že se proces udržuje vzniklým teplem. Samovznícení — zápar — zápara. Je charakterizováno tím, že množství tepla vzniklé při oxidaci látky je větší než teplo, které se odvede do okolního prostředí. Vznikající teplo se akumu1uje, až dosáhne kritické teploty, která pak: rychle překročí teplotu zážehu (vzplanutí). Požár je nadřazený pojem pro oheň nebo zápar, rozroste—li se do velkých rozměrů.

DŮLNÍ POŽÁR Důlním požárem nazýváme všechny výskyty otevřeného ohně, žhavého uhlí, dýmu nebo oxidu uhelnatého o koncentraci 0,01% a výše po dobu 48 hodin při odběrech vzorků opakovaných každé 3 — 4 hodiny; též výskyt aromatických požárních zplodin a zplodin po tření svědčí o počínajícím požáru. Charakteristickým pro důlní požár je možný jeho průběh za nedostatku vzduchu; je pomalejší a nevykazuje vždy mnoho dýmu ani plamenů. O vzniku požáru ve stařinách svědčí v počátečním stadiu zvýšená teplota a vlhkost větrů; není ani viditelných známek požáru ani zápachu.

POUŽITÁ LITERATURA KOLASA, Karel. Důlní požáry – jejich vznik – rozpoznání a hašení. 1. vydání. Ostrava: ES VŠB Ostrava, 1976.