Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Advertisements

SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o enzymech a hormonech. Klíčová slova:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Energetická hodnota potravin (EH)
Suroviny pro cukráře I. ročník
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VNITŘNÍ ORGÁNY – prezentace k pracovnímu listu Výchova ke zdraví Praktická škola jednoletá nebo dvouletá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Diferencované stravování
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Lázeňské služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Sacharóza – výroba cukru
Vlastnosti látek − hustota
Komunikace a interakce
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZMĚNY ROZVAHOVÝCH STAVŮ V ROZVAZE (přehled na příkladu)
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Abiotický faktor voda.
Představujeme a sestavujeme krychli
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Diferencované stravování
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Nejdůležitější tekutina, kterou známe. Neexistuje bez ní žádný jiný organismus. Organismus přijímá a vylučuje vodu podle svých potřeb. Příjem a výdej vody je v rovnováze.

Lidské tělo je složeno z 65–70 % vodou. Voda je obsažena v tělních tekutinách, v játrech, kůži, v kostech, svalech a vnitřních orgánech. Absolutní množství vody u dospělého člověka zůstává stálé.

Příjem, vstřebávání živin a jejich látková přeměna probíhá pomocí vody. Ve vodě jsou rozpuštěny všechny látky, které vznikají při odbourávání živin a jako nepotřebné se vylučují opět pomocí vody z těla. Zdrojem vody jsou převážně nápoje a potraviny. Voda vzniká i v průběhu přeměny živin.

Z těla se voda vylučuje: močí – 1000–1500 ml; pocením – nejméně 500 ml; dýcháním – 300 ml; stolicí – 100–200 ml; výměna vody probíhá za spoluúčasti některých minerálních látek (sodík, draslík, chlór).

Rozdělení tělních tekutin: a/ nitrobuněčná tekutina; b/ mimobuněčná tekutina; Voda nitrobuněčná tvoří asi 35 % celkové hmotnosti a je uložena v buňkách. Voda mimobuněčná je obsažena v krevní plazmě a ve tkáňovém moku (lymfě). Objem plazmy je 3,5 litru a objem tkáňového moku asi 7,5 litru. Voda mimobuněčná tvoří asi 25 % celkové tělesné hmotnosti.

Funkce vody Slouží jako rozpouštědlo; Roznáší teplo a ochlazuje; Účastní se při biochemických reakcích; Umožňuje trávení; Umožňuje vstřebávání; Umožňuje vylučování; Minerální látky obsažené ve vodě udržují stálé pH a osmotický tlak.

Konstantní obsah vody je výsledkem vyrovnané vodní bilance; Této dosáhneme zvýšením pití tekutin nebo zvýšením vylučování močí; Denní příjem vody je asi 2,5 litru a jde především o náhradu ztrát; Deficit vody vzbuzuje pocit žízně; Po dvou dnech bez příjmu vody mechanismy vyrovnávání vodní bilance selhávají.

Dochází k poruchám homeostázy (homeostáza je udržování stálosti vnitřního prostředí organismu) a k těžkým poruchám metabolismu. Po několika dnech umírá člověk na dehydrataci. Hospodaření s vodou ovlivňuje antidiuretický hormon zadního laloku hypofýzy (zvyšuje vstřebávání vody v kanálcích ledvin) a aldosteron kůry nadledvin (ovlivňuje vylučování sodíku).

Voda v poživatinách Nachází se zde voda volná (v buňkách, mezibuněčných prostorách). Voda hydroskopicky vázaná (voda pohlcována povrchem a vázaná kapilárními silami). Její množství je ovlivňováno teplotou, vlhkostí, tlakem vzduchu (voda se uvolňuje a odpařuje při sušení nebo skladování ovoce, nebo vlhne sůl atd.).

Voda adsorbovaná je voda vázaná na koloidní částečky převážně na bílkoviny. Množství vody má vliv na kvalitu poživatin (čím více vody obsahují, tím dříve podléhají zkáze).

Zdroje KUNDEROVÁ, L. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: nakl. Fortuna, 2005. 184 s. ISBN 80-7168-926-2. str. 89–90. PaeDr. BULKOVÁ, V. Nauka o poživatinách I. část. 1. vyd. Brno: vyd. IDV PZ v Brně, 1999. 204 s. ISBN 80-7013-293-0. str. 36–38. Obrazový materiál: Roger McLassus. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006-01-28_Drop-impact.jpg>