Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Příprava katechety a učitele náboženství
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Struktura výuky.
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická komunikace
Bc. Lektorství cizích jazyků
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Edukátor Profese učitele
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Zdenko Reguli Lucie Mlejnková
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Kurikulum: obsah školní edukace
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do školní didaktiky SZ7BP_SDi1 2015-2016 katedra pedagogiky PdF MU PaedDr. Jan Šťáva, CSc.

Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky

Pojmy aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované,

4.Vyučování charakteristika; vyučování a učení k. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem). A. OKRUHY ke zkoušce: 1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika 2. Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED 3.Vzdělání:charakteristika, druhy vzdělání 4.Vyučování charakteristika; vyučování a učení 5.Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence 6.Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum 7.Klíčové kompetence stanovené RVP 8.Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP 9.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky 10.Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace 11.Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek 12.Typy výuky 13.Metody výuky: charakteristika, celkový přehled 14.Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod 15.Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod 16.Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení 17.Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) 18.Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce 19.Učebnice: funkce, druhy, práce s~učebnicí 20.Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. Podle zaměření studenta Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.

A. Tématické OKRUHY ke zkoušce: 1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika 2. Činitelé výuky (žák, učitel, učivo) 3. Školní a mimoškolní prostředí 4.Vyučování charakteristika; vyučování a učení 5.Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence 6.Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum 7.Klíčové kompetence stanovené RVP 8.Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP 9.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky 10.Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Interakce 11.Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek 12.Typy výuky 13.Metody výuky: charakteristika, celkový přehled 14.Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod 15.Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod 16.Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení 17.Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) 18.Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce 19.Učebnice: funkce, druhy, práce s~učebnicí 20.Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. 21.Podle zaměření studenta Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 22. Teorie učení 23. Projektování a realizace vyučování 24. Organizační formy výuky 25. Pedagogicko-psychologická diagnostika a evaluace

Témata přednášek Školní didaktika. Teorie vzdělávání Šťáva Školní didaktika. Teorie vzdělávání 29. 2./2.3. 2016 Šťáva Činitelé výuky (žák, učitel, učivo). Organizační formy výuky, styly učení 14./16. 3. 2016 Neužilová Výukové cíle, didaktické zásady Témata přednášek

Učební úlohy ve výuce, učebnice Šťáva Výukové metody. Neužilová Učební úlohy ve výuce, učebnice Materiálně didaktické prostředky. Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV.

Pedagogicko-psychologická diagnostika a evaluace. Neužilová Pedagogicko-psychologická diagnostika a evaluace. Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Interakce ve výuce Otázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. Projektování a realizace výuky

Šťáva Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. Předtermín – písemný test 7.5.2016

Literatura ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy . Brno: MSD, 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.