Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Petr Bezruč Název sady: Český jazyk 9.ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21    Projekt: Moderní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192   Číslo DUM: VY_32 _INOVACE_ 11.1.19    Jméno autora: Mgr. Romana Krulišová   Datum, období, kdy byl vytvořen: 9. srpna 2012   Název práce: Petr Bezruč   Předmět, pro který je VM určen: Český jazyk - literatura   Ročník, pro který je VM určen: 9. ročník   Časová dotace: 45 minut   Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Literární výchova, portréty autorů, Petr Bezruč   Metodický list, anotace - výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prostřednictvím prezentace si žáci zopakují a upevní znalosti a informace, které získali o autorovi v průběhu literární výchovy na 2. stupni ZŠ   Pomůcky: datový projektor, plátno, počítač, psací potřeby        METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost

VY_32_INOVACE _11.1.19 PETR BEZRUČ

Vlastním jménem Vladimír Vašek PETR BEZRUČ (* 15. září 1867 Opava – † 17. únor 1958 Olomouc) Vlastním jménem Vladimír Vašek odkaz http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Bezru%C4%8D

KDO TO BYL? český básník prozaik literárně patří do generace tzv. anarchistických buřičů jeho dílo je ovlivněno symbolizmem

ŽIVOT Petr Bezruč se narodil v rodině spisovatele Antonína Vaška, slezského gymnazijního profesora, známého jako stoupence politického realismu. Po maturitě na brněnském gymnáziu odešel Petr Bezruč studovat klasickou filologii do Prahy, ale po třech letech školu opustil. Po návratu do Brna pracoval jako úředník na poště. Dva roky byl poštovním úředníkem v Místku, ale potom se vrátil do Brna. Za 1. světové války byl Petr Bezruč zatčen pro domnělé autorství protirakouské básně. Po válce byl jmenován přednostou nádražní pošty v Brně, ale již druhý den se vzdal funkce. V roce 1928 odešel do výslužby. Žil samotářsky v Brně, pak v Kostelci na Hané a v Brance u Opavy. V roce 1939 se Petr Bezruč usadil v Kostelci na Hané a tam již zůstal do konce života.

DÍLO Stužkonoska modrá – 1930, samostatná báseň symbolizující básníkův smutný osud a zklamání z poměrů v novém státě Slezské písně - 1909

SLEZSKÉ PÍSNĚ Sbírka obsahovala již 45 básní a v každém dalším vydání jejich počet rostl. Dnešní podoby nabyla sbírka v roce 1928. Zprvu básně vycházely pod pseudonymem Petr Bezruč a jeho anonymita umožňovala autorovi, aby předkládal svá díla jako výtvory lidové masy, kde poukazoval na tehdejší sociální podmínky lidu, na národnostní útisk na Ostravsku, vyzýval k odboji, ke vzpouře, dodávají optimismus a víru ve vítězství, jež přinese jen radikální společenský zvrat. K vyjádření svých myšlenek zvolil Bezruč nejčastěji jednu z nejúčinnějších básnických forem, a to baladu. Tento epický útvar přivedl Bezruč k novému vývojovému vrcholu v naší poezii.

„Slezské písně“ PRVOTINA NEJZNÁMĚJŠÍ DÍLO „Stužkonoska modrá“ http://www.artbook.cz/fotogalerie.asp?NumPerPage=50&page=6&kategorie=&searvalue= NEJZNÁMĚJŠÍ DÍLO http://www.databazeknih.cz/knihy/slezske-pisne-605 „Slezské písně“

SOCIÁLNÍ BALADA VYBRANÉ BALADY Maryčka Magdonova Bernard Žár Kantor Halfar Ondráš Žermanice 70000 Ostrava Škaredý fantóm Leonidas Smrt Casanova Hrabyň Hlučín Jen jedenkrát Kdo na moje místo Ve Slezských písních líčí Petr Bezruč především utrpení, bídu a útlak prostého lidu. Dokázal v nich dokonale popisovat krajinu, především oblast uhelných pánví (například báseň Ostrava, ve které líčí utrpení obyčejného horníka). Také v nich barvitě popisuje život prostého lidu na venkově a v malých vesnicích Moravskoslezských Beskyd, zachycuje kruté pracovní podmínky obyvatel a bezprávnost chudiny vůči pánům. Ve svém díle vybízí těžkou prací trýzněný lid k neposlušnosti. Proto také asi psal pod pseudonymem. Jeho přáním bylo, aby se i prostí lidé měli dobře, aby se dokázali bránit útisku a nejenom na něj naříkali.

Petr Bezruč: „Maryčka Magdónova“   Šel starý Magdon z Ostravy domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdónova. Vůz plný uhlí se v koleji zvrátil. Pod vozem zhasla Magdónova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot, nejstarší Maryčka Magdónova. Kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem a budeš jim matkou? Myslíš, kdo doly má, má srdce taky tak jak ty, Maryčko Magdonova? Bez konce jsou lesy markýze Géra. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdónova? ref.: Žila jsi, Maryčko, ve špatný době Možná, že se teďka vobracíš v hrobě Dneska by si měla spíš kulku v sobě Proto se snažím bejt na správný straně hlavně Žila jsi, Maryčko, ve špatný době Možná, že se teďka vobracíš v hrobě Dneska by si měla spíš kulku v sobě Já se snažím bejt na správný straně hlavně Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdónova? Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo, ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním, Maryčko Magdónova?

Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící, co je ti, Maryčko Magdónova? Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti řečí, se synky uzří tě Hochfelder žid. Jak je ti, Maryčko Magdónova? ref.: Žila jsi, Maryčko, ve špatný době Možná, že se teďka vobracíš v hrobě Dneska by si měla spíš kulku v sobě Proto se snažím bejt na správný straně hlavně Žila jsi, Maryčko, ve špatný době Možná, že se teďka vobracíš v hrobě Dneska by si měla spíš kulku v sobě Já se snažím bejt na správný straně hlavně V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných. Co znělo ti v srdci po cestě, Maryčko Magdónova? Maryčko, po straně ostré jsou skály, podle nich kypí a utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice. Slyšíš ji, rozumíš, děvucho z hor? Jeden skok nalevo, po všem je, po všem. Černé tvé vlasy se na skále chytly, bílé tvé ruce se zbarvily krví, sbohem buď, Maryčko Magdónova! Na Starých Hamrech na hřbitově při zdi bez křížů, bez kvítí krčí se hroby. Tam leží bez víry samovrazi. Tam leží Maryčka Magdónova.  

„Když si neodpočineš na ňadrech ženy, tak to není láska.“ BEZRUČOVY CITÁTY „Když si neodpočineš na ňadrech ženy, tak to není láska.“ „Sotva jsem vylezl z gymnázia, čichnul jsem si ke sklenici a pak už byl jen opilý.“

viz v průběhu prezentace ZDROJE viz v průběhu prezentace

KONEC