Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 3 Téma: Gender Tematický okruh: Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA_059 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA059 Anotace: Seznámení s problematikou genderu, vysvětlení pojmu gender a základních teorií.
Gender Základní pojem, biologické rozdíly mezi pohlavími, teorie utvrzování, teorie imitační, teorie identifikační, teorie kognitivní, vývoj pohlavní role
Gender užívá se ve společenských vědách od druhé poloviny 20. století z lat. genus, generis - rod označení kulturně vytvořených rozdílů mezi muži a ženami vzniká v průběhu socializace jedince jde o roli / biologicky se narodí člověk jako muž nebo žena, ale ženské a mužské roli se musí naučit společnost má od mužů a žen odlišné očekávání mužům a ženám se připisuje specifické chování Podle tradičních genderových charakteristik jsou ženskými vlastnostmi: podřízenost, závislost, citovost, pasivita, intuice, bázlivost, citlivost Mužskými vlastnosti: dominance, nezávislost, racionalita, analytický přístup, statečnost, jistá míra necitlivosti (realita nemusí odpovídat)
Biologické rozdíly mezi pohlavími geneticky je pohlaví určeno při početí, liší chromozomem určujícím pohlaví pohlaví je dáno biologicky- chromozomy XX, chromozomy XY spárují-li se chromozomy X = pohlaví ženské spárují-li se chromozomy X a Y = pohlaví mužské utváří se pohlavní orgány a další tělesné znaky typické pro pohlaví
Biologické rozdíly mezi pohlavími pohlavní chromozomy jsou odpovědné za produkci pohlavních hormonů (androgenů a estrogenů) po narození dochází k pohlavní diferenciaci tělesné i psychické převážná část psychosexuálního vývoje probíhá po narození (učení, výchova, ovlivňování)
Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů – teorie utvrzování od chlapců a dívek se již v dětství očekává rozdílné chování (Správný chlap nebrečí.) rodiče a blízké osoby se chovají rozdílně k chlapcům a děvčatům (Takhle zlobí kluci, ne holčičky.)
Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů - imitační teorie chlapci a dívky získávají chování typické pro své pohlaví tím, že pozorují vzory téhož pohlaví a jejich pohlavně typické chování napodobují a přejímají hry na maminku a tatínka, řidič kamionu, modelka, kadeřnice
Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů – identifikační teorie během prvních let života se mezi dítětem a jeho nejbližšími (matka, otec) rozvíjí intenzivní emocionální vztah a vazba identifikace dívky s matkou = vnitřní ztotožnění identifikace chlapce s otcem děti od nich rozsáhle přejímají vnitřní postoje a hodnocení vůči okolí
Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů - kognitivní teorie dítě postupně získává schopnost rozlišit a přiřadit jednoznačně k jednomu nebo k druhému pohlaví nejen sebe, ale i osoby ve svém okolí jako znaky slouží např. oděv, vlasy, hlas, tělesná stavba, způsob chování, záliby, druh zaměstnání, postoje, názory
Vývoj pohlavní role - příklady zařízení dětských pokojů chlapců a dívek (ribstole, branka, auta, stavebnice, nářadí – očekává se zvídavost, objevitelské chování, podpora směřování z domu / kuchyňka, panenky, výzdoba, kosmetika – starostlivost a pečlivost o domácnost, podpora domácích aktivit) hračky a druhy dětských činností (rodiče tím dávají najevo svá pohlavně specifická očekávání)
Vývoj pohlavní role - příklady silnější nátlak na chlapce než na dívky očekává se, že se bude chovat „jako správný chlap“ (neobleče si sukni, nehraje si s panenkou, potlačuje bolest) pohlavně specifický rozdíl v chování rodičů se projevuje v oblékání každé pohlaví bývá vykazováno do určitých oblastí domácích prací – kuchyň, řemeslo
Vývoj pohlavní role - příklady oblast zájmů a zálib větší omezení dcer v předškolním věku než chlapců ( práce s nůžkami, nožem, samostatné přecházení ulice) větší potřeba ochrany a dozoru dívek chlapci a děvčata mají odlišné výchovné cíle tradiční stereotypy pohlavních rolí
Úkoly - individuální diskuse Zjistěte statistické údaje týkající se zaměstnanosti českých žen za posledních 50 - 60 let. Zjistěte průměrné výdělky žen a mužů za posledních 20-30 let, rozdíly porovnejte. Vyhledejte a následně vysvětlete termín Rovnost příležitostí pro ženy a muže. Diskutujte na téma domácí práce. Platí podle vás i v dnešní době jejich dělení podle vhodnosti pro dané pohlaví? Pokračujte v diskusi na téma ženské a mužské profese, volnočasové aktivity „mužské a ženské“ a specifické činnosti při péči o dítě.
Úkoly - individuální diskuse žena – práce – kariéra žena – rodina – domácnost žena – rodina - kariéra významné ženy v české historii české ženy v současné politice české ženy a věda praktické příčiny a důsledky minoritního zastoupení žen v managementu sexuální obtěžování na pracovišti
Literatura, citace: JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 208 s. ISBN 978-80-247-2397-6. KARSTEN, Hartmut. Ženy - muži. Vyd. 1. Překlad Petr Babka. Praha: Portál, c2006, 183 s. Spektrum (Portál), 48. ISBN 80-736-7145-X. KŘÍŽKOVÁ, Alena. Management genderových vztahů: postavení žen a mužů v organizaci. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004, 155 s. ISBN 80-726-1117-8. VODÁKOVÁ, Alena a Olga VODÁKOVÁ. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 356 p. ISBN 80-864-2918-0.