Komunikace Umění naslouchat
Jak poznáme, že nám někdo aktivně naslouchá? Napište alespoň 4 znaky aktivního naslouchání: (např.: udržuje se mnou oční kontakt, přemýšlí o tom, co říkám, parafrázuje svými slovy, co slyšel, klade doplňující (otevřené) otázky, nenabízí hned svá řešení…)
Podívejte se na první ukázku z pořadu České televize „Komunikace je hra“ a navrhněte, co by otec mohl udělat lépe: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169534357-komunikace-je-hra/208572231010004-umeni-naslouchat/ do 1:49 (řešení 1:49 – 3:59) Už vím, že komunikační technika „zrcadlení“ je.. (technika, která otevírá dveře k druhému a jeho pocitům)
Podívejte se na další ukázku http://www. ceskatelevize Podívejte se na další ukázku http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169534357-komunikace-je-hra/208572231010004-umeni-naslouchat/ 4:46 – 7:32 a popište, co mohl Lojzík udělat jinak: (byl málo empatický, nenaslouchal, nezrcadlil pocity Emila, nehledal řešení…)
Technika aktivního naslouchání: POVZBUZOVÁNÍ – projeví zájem, povzbudí k hovoru OBJASŇOVÁNÍ – klade otázky a povzbuzuje k dalším vysvětlením PARAFRÁZOVÁNÍ – uslyšené myšlenky vysloví jinak, svými slovy (Jestli tomu dobře rozumím, tak říkáš, že…) ZRCADLENÍ POCITŮ – odráží pocity a emoce toho druhého (Vidím, že je ti z toho smutno..) SHRNUTÍ – vytvoří základ k dalšímu řešení
http://www. ceskatelevize http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169534357-komunikace-je-hra/208572231010004-umeni-naslouchat/ Podívejte se na situaci ještě jednou. Tentokrát byly použity techniky aktivního naslouchání: 7:32 – 11:42
Napište pětilístek na téma Aktivní naslouchání: Řádek Téma Řádek 2 příd. jména (jaké téma je?) Řádek 3 slovesa (co téma dělá?) Řádek 4 slova, věta (vztahuje se k tématu) Řádek 1 synonymum nebo asociace k tématu
Zdroje: http://www. ceskatelevize