Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh Pavel Šuranský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Tržní mechanismus

Tržní rovnováha

R - rovnovážný bod nabídka = poptávka střetávání poptávky a nabídky na trhu vytváří rovnovážnou cenu a rovnovážné množství Vzniká tržní rovnováha, je to průsečík křivky poptávky a nabídky trh je místo, kde došlo ke střetu nabídky a poptávky a které oznamuje, že konkurenční trh se nachází v rovnováze, tržní síly vyčistily trh od přebytků a nedostatků

Vzájemné působení nabídky a poptávky

Přebytek zboží při přebytku nejde výrobek na odbyt vzniká soutěž mezi prodávajícími, chtějí-li výrobky prodat, musí snižovat ceny tím však také klesá nabízené množství u kupujících snížení ceny vyvolá zvýšení poptávaného množství a přebytek se snižuje.

Nedostatek zboží při nedostatku vzniká soutěž kupujících, neboť jsou ochotní koupit výrobky i za cenu vyšší prodejci na tuto skutečnost reagují zvýšením ceny výrobci zvýší nabízené množství a nedostatek se snižuje

ke změnám v tržní rovnováze tj ke změnám v tržní rovnováze tj. ke změnám rovnovážné ceny a rovnovážného množství dochází tehdy, posunou-li necenové faktory poptávkovou nebo nabídkovou křivku, popřípadě obě k posunu poptávky při neměnné nabídce dochází zejména v důsledku změny - v preferencích (móda, potřeby, zájmy) - v důchodech (příjmy domácností) - ceny substitutu, cen komplementu - počtu kupujících

k posunu nabídky při nezměněné poptávce dochází zejména v důsledku změny – cen vstupů, technologie, v cenách srovnatelných statků, v množství prodávajících, v očekávání prodávajících – v brzké době se sníží poptávka po určitých výrobku

Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I.