Jednotný evropský železniční prostor Ing. Jindřich Kušnír ředitel odboru drážní a vodní dopravy
Železniční politika EU Institucionální pilíř Jednotný evropský železniční prostor Technický pilíř Interoperabilita a bezpečnost Infrastrukturní pilíř Transevropská dopravní síť Vyšší konkurenceschopnost a atraktivita železnice
Institucionální pilíř snaha o vytvoření jednotného železničního trhu EU oddělení infrastruktury od dopravce(ů) a liberalizace přístupu na infrastrukturu společná pravidla pro regulaci provozování dopravy v rámci celé EU „silniční“ model na železnici … historický experiment odlišná technologie železnice – striktně řízený a silně regulovaný přístup KFNB ATE StEG KFJB BEB ČD ČSD RJ ARR ČDC AWT MT SŽDC
Technický pilíř interoperabilita a společná pravidla bezpečnosti technický předpoklad liberalizace a jednotného trhu sjednocení technických a provozních pravidel na rozhraní vozidlo – infrastruktura technické specifikace pro interoperabilitu (TSI) – společné technické standardy nejznámější součást: ERTMS pokrývá všechny subsystémy železnice
Infrastrukturní pilíř nová politika TEN-T hlavní železniční tahy zvlášť pro osobní a pro nákladní dopravu stanovení parametrů rozvoje sítě rozšiřování sítě vysokorychlostních tratí – rychlost a kapacita Hlavní tahy TEN-T v ČR
Železniční síť TEN-T osobní nákladní
Dosavadní přínosy oživení trhu nákladní dopravy: zvýšení kvality služeb, důraz na přesnost inovace, nové technologie investice do vozidel rozvoj zejména kombinované dopravy, automotive oživení trhu osobní dopravy: vyšší aktivita státních dopravců v osobní dopravě „pod hrozbou“ liberalizace inovativní přístup u některých nových dopravců větší nabídka … avšak jen v atraktivních směrech vyšší tempo modernizace infrastruktury odstranění některých překážek pohybu vlaků přes hranice zvýšení zájmu politiků a veřejnosti o železnici, zlepšení image železnice
Problémy a úkoly do budoucna Institucionální pilíř: oslabení vazeb mezi infrastrukturou a dopravou – nouzová „unitarizace“ železnice vytvářením různých koordinačních grémií a skupin vyšší administrativní náročnost celého systému otázka, zda bude možné tolik subjektů efektivně regulovat z úrovně státu soutěž osobních dopravců na trhu – devalvace ziskového potenciálu linek, neefektivní využití kapacity infrastruktury s negativy pro ostatní segmenty soutěž osobních dopravců o trh – spíše než soukromí dopravci spolu často soutěží dcery státních molochů ze západní Evropy nutnost řešení integrace tarifu a vydávání jízdenek v osobní dopravě potřeba nezapomínat na sice okrajové ale často důležité segmenty
Problémy a úkoly do budoucna Technický pilíř: potřeba dořešení kompatibility různých verzí ERTMS otázka priority řešení oblastí, které železnici více zatěžují než jí pomáhají (např. hluk) obava z finanční a časové náročnosti schvalování vozidel a částí infrastruktury na úrovni EUAR podle IV. železničního balíčku Infrastrukturní pilíř: nedostatečný důraz na řešení přeshraničních úseků – potřeba jiné metodiky nedostatečný důraz na jednotnost parametrů důležitých tahů a koridorů – potřeba zohlednění v metodice protisměrné působení různých útvarů EU na parametry projektů – požadavky TEN-T a TSI vs. metodika efektivnosti vs. JASPERS nedostatečný důraz na rezervní kapacitu pro rozvoj nákladní dopravy
Dotazy … komentáře ? jindrich.kusnir@mdcr.cz 225 131 361