Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Advertisements

Systémy chovu ryb.
„EU peníze středním školám“
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Digitální učební materiál
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Degradace půd vlivem zemědělství
Autor: MIROSLAV MAJCHER
Odpadní voda Mgr. Helena Roubalová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Složky krajiny a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
STAVEBNICTVÍ Zdravotechnika Příprava teplé vody I (STA56)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Tato prezentace byla vytvořena
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
8. podlahy II. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 1.5 Šablony VY-32-INOVACE-497 Cesty v sadovnických úpravách – dlážděné z přírodních materiálů Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_651_SEKÁNÍ MATERIÁLU Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-514 Rozmnožování dřevin vegetativní nepřímé Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-491 Zahradní slohy nepravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-490 Zahradní slohy pravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotacePoužití.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Otopné soustavy teplovzdušné. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Větrání. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY-32-INOVACE-498 Cesty v sadovnických úpravách zatravněné a pískové Název školy Masarykova střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Technické prostředky v požární ochraně Sací koš. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vytápění Otopné soustavy teplovodní, horkovodní
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Druh učebního materiálu Anotace Klíčová slova Metodický pokyn
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přípravný kurz Jan Zeman
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_657_OCHRANA MATERIÁLU NÁTĚREM Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY-32-INOVACE-500 Stavby v sadovnických úpravách – ekologické bazény Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Daniela Brímusová Průřezová témata Člověk a životní prostředí Tematický celek Sadovnické úpravy Ročník 1. Datum tvorby 13. 2. 2013 Datum a místo ověření 15. 2. 2013 SAD 1. Za Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Výklad nové látky – názornější a přehlednější vysvětlení učiva Klíčová slova Koupací, regenerační část, cirkulace, samočištění Metodický pokyn Určeno k výkladu do hodiny i pro samostudium Možnosti využití – práce s učebnicí, internetem Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Stavby v sadovnických úpravách – Ekologické bazény

Princip ekologického koupacího jezírka I. Čištění vody pouze biologickou součinností rostlin, substrátu a mikroorganismů Jedná se tedy o měkkou chemicky neupravenou vodu Úprava jezírka je méně náročná, než péče o dokonalý trávník

Princip ekologického koupacího jezírka II. Koupací jezírko se skládá ze dvou částí: Koupací část – nejhlubší zóna s možností vstupu. Je bez substrátu a bez rostlin. Staví se z nejrůznějších materiálů, nejobvyklejší bývá fólie Regenerační plocha – klidná vodní hladina s hloubkou vody do 1 m, vyplněná substrátem a osázená speciálními vodními rostlinami. Tyto rostliny vytvářejí s pomocí nejrůznějších mikroorganismů ve vodě biologickou rovnováhu. Nejsou potřeba žádné chemikálie ani další preparáty.

Princip ekologického koupacího jezírka III. Poměr plochy regenerační ke koupací je minimálně 1:1. Dělící stěny mezi těmito plochami umožňují, aby spolu sousedila místa s různými hloubkami a s různým pohybem vody. Dělící stěna zabraňuje, aby se substrát dostal do koupací části.

Schématické znázornění částí jezírka

Umístění ekologického koupacího jezírka Pro umístění jezírka je dobré volit přirozené prohlubně, terénní zlomy. Samozřejmostí by měla být slunná poloha v sousedství travnaté plochy či terasy-

Velikost ekologického koupacího jezírka Rozhodující je velikost pozemku Chceme-li mít v jezírku koupací část alespoň pro dvě plavající osoby, měla by mít délku 8 m (4 plavecká tempa) a šířku 4 m (2 osoby vedle sebe) Za předpokladu, že regenerační část musí mít minimálně stejnou plochu, jako část koupací, dostáváme minimální plochu 64 m2 Doporučená hloubka je 1,5 – 2,3 m. Čím větší objem vody, tím lépe se vytváří biologická rovnováha, která je pro fungující jezírko nezbytná.

Tvar ekologického koupacího jezírka Většinou nepravidelný, ale časté je i řešení, kdy plavací část má pravidelný tvar. Regenerační část nemusí být nutně spojena s koupací částí. Toto řešení vyžaduje složitější technické zařízení pro přečerpávání vody. Nezbytné je vytvořit přístupy k vodě a k technickým prvkům, které jsou s ní spojeny. Nebezpečím pro jezírko je povrchová voda, která může při přívalových deštích jezírko znehodnotit. Tomu lze zabránit vhodným umístěním jezírka a modelací terénu.

Materiály používané při stavbě koupacího jezírka Materiály musí být: Odolné proti hnilobě Odolné proti prorůstání kořenů Mrazuvzdorné Neškodné pro rostliny a zvířata Odolné proti UV záření Dostatečně pevné

Hydroizolační fólie Cenově výhodná Malá váha Snadno tvarovatelná Výhody: Materiál Cenově výhodná Malá váha Snadno tvarovatelná Snadná oprava Dlouhá životnosti Většinou vyrobeny z PVC Kvalitnější fólie ze syntetické pryže

Podkladové materiály Používají se jako podkladová vrstva pod fólií. Nejčastější je geotextilie. Jako náhražka se používají technické textilie na bázi polypropylenu, polyesteru nebo ve směsí s recyklovanými přírodními vlákny.

Vyrovnávací substráty Úkolem je zajistit základní vyrovnání povrchu výkopu před položením podkladních a hydroizolačních vrstev Nejčastější vyrovnávací substrát – kopaný písek

Ochranné krycí vrstvy Lícovou stranu hydroizolační fólie je nutno chránit shoda proti mechanickému poškození Používají se podobné materiály, jako u podkladové vrstvy

Překrývací vrstvy - dekorační Materiály používané na konečné zakrytí obvodových hran Nejčastější jsou valouny – kačírek Možné je i použití kamínkové fólie

Materiály používané k oddělení zón Ploché kameny – vyžadují dostatek prostoru Dřevěné desky nebo kulatina – rychlé provedení, dobrá funkčnost. Nevýhoda: tvarové a konstrukční omezení Pytle naplněné pískem Rukávce ze zahradnické stínovky naplněné kačírkem Ztracený armovaný beton – snadná údržba, pracnost, finanční náročnost Betonové tvárnice – dražší a náročnější na dodatečnou povrchovou úpravu

Zařízení jezírka Uzavřený systém - jezírka nemají trvalý přítok vody a vody cirkuluje v uzavřeném okruhu. Potřeba dodatečné energie pro cirkulaci vody. Nutné doplňovat ztráty vody způsobené odparem. Skutečnost, že nádrž nemá trvalý přítok vody, přináší výhody i nevýhody.

Vodní nádrže bez aktivní cirkulace Biologicky vyvážené nádrže bez jakékoli aktivní cirkulace pomocí čerpadel mají jedno z největších kouzel. Základní podmínkou je správně určit poměry aktivního povrchu substrátu a kořenů rostlin ve vztahu k volné vodě, hloubce vodního sloupce. Pohyb živin v substrátu je podmíněn osmotickými silami (rozpuštěné látky se pohybují z místa vyšší koncentrace do míst s nižší koncentrací) a cirkulací vody závislou na změnách teploty. Výhodou minimálního pohybu vody a malého objemu rozpuštěného kyslíku v substrátu (anaerobní prostředí) je průběžná mineralizace dusíku pomocí denitrifikačních bakterií až na plynný dusík, který se částečně vrací přes hladinu do atmosféry. Je to jediný biologicky proces redukce dusíku ve vodním prostředí.

Nádrže s aktivní cirkulací vody Čerpadla Při projektování koupacího jezírka zvolíme předem místo vhodné pro umístění čerpadla a ventilových rozvodů. Fakt, že je přírodní nádrž určena ke koupání, vylučuje z hlediska bezpečnosti umístění čerpadla přímo ve vodním sloupci jezírka. Oběhové čerpadlo je nutno osadit vně nádrže, minimálně 10-15 cm pod úrovní hladiny. Pokud je nádrž blízko domu či jiné zahradní stavby, je výhodné umístit čerpadlo v zahloubené šachtě nebo části sklepa co nejblíže jezírka tak, abychom nemuseli budovat dlouhé trubní rozvody. Toto umístění přináší určité výhody, ale i nevýhody. Mezi klady patří lepší ochrana čerpadla a rozvodů proti povětrnostním vlivům a mrazu v zimním období. Snazší je také obvykle přivedení elektrické energie. Nevýhodou může někdy být budování náročných prostupů přes základy objektu, pokud nebyly provedeny již při stavbě, např. formou průchodek. Prostupy je nutné po protažení potrubí dobře zaizolovat montážní pěnou proti průniku vody z okolí objektu.

Trubní rozvody Rozmístění a délka trubních rozvodů vyplyne z pozice jednotlivých prvků cirkulačního systému. Nejčastěji je používána flexi-hadice, která vykazuje dobrou ohebnost a tvarovou stálost. Výtlačné potrubí Výtlačné potrubí vedeme z čerpadla k ventilovému rozvodu, kde jej můžeme dále rozdělit na dvě nebo více větví, k prameništi, vodopádu, filtru nebo do zón. Osazení jednotlivých větví ventily umožní regulovat množství přiváděné vody do koncových prvků a dosáhnout tak požadovaného funkčního i estetického cíle

Skimmer – hladinový sběrač Pro přírodní koupací jezírka se nejčastěji používají kruhové teleskopické skimmery, které je možné ukotvit v mělké části nádrže. Dobrou funkci skimmeru podmiňuje jeho správné ukotvení do takové hloubky, aby jeho teleskopická část byla schopna pracovat i při snížené hladině vody a zároveň neztratila kontakt s vodicím tělem skimmeru při hladině zvýšené. Další podmínkou účinnosti skimmeru je jeho umístění v té části nádrže, kam převládající směr větrů obvykle nafouká nečistoty plovoucí na hladině. Pokud je nádrž větší, je účelné ji osadit více skimmery. Existují také plovoucí skimmery, jejichž výhodou je, že mohou být i v hloubce 12 cm. Skimmer je vybaven hrubým předčištěním – sítkem - nutno pravidelně čistit. Koncovky sacího nebo výtlačného potrubí filtračních zón jsou svedeny do jednoho sacího nebo výtlačného potrubí v závislosti na zvoleném režimu provozu. Ukončení pro napojení vysavače – trn pro napojení hadice vysavače umístíme přibližně v polovině dlouhé osy nádrže tak, abychom obsáhli jednou délkou hadice oba nejvzdálenější konce jezírka.

Vlastnosti vody Teplota vody Biologické procesy ve vodě jsou ovlivňovány a limitovány chemickými a fyzikálními veličinami ve vzájemných vazbách. Významným prvkem ovlivňujícím cirkulační proudění ve vodě je teplota. Voda má nejvyšší hmotnost při teplotě 4 ˚C. Na jaře a na podzim dochází k promíchávání vody. V létě dochází ke stagnaci - u dna je nejtěžší vrstva chladné vody. Nad ní je vrstva, ve které dochází k rychlé změně teploty a u hladiny je teplota nejvyšší. V zimě je nejtěžší - tentokrát nejteplejší - voda u dna a chladnější a lehčí u hladiny.

Rostliny v jezírku Rostliny jsou pro jezírka nezbytné. Produkcí rostlinné hmoty odčerpávají z vodního prostředí živiny Zvětšují povrch vodního díla, čímž nabízejí větší osázené plochy pro bakterie, řasy a živé organismy. Tím vlastně podporují „biologický život“ v jezírku Vážou ve vodě se vyskytující živiny, čímž omezují růst řas Fotosyntéza rostlin dodává po celý den vodě kyslík. Bakterie využívají kyslík k mineralizaci živin. Kořeny rostlin kypří půdu a vytvářejí drenážní kanály do hlubších vrstev substrátu Poskytují břehům ochranu proti erozi Pro živočichy se hodí nejlépe domácí rostliny. Velkým počtem druhů se zvětšuje šance, že potřebné druhy se v jezírku usadí a nežádoucí druhy zaniknou přirozeným způsobem

Příklady řešení koupacích jezírek

Zdroje: HURYCH, Václav. Tvorba zeleně: sadovnictví - krajinářství. 1. vyd. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing, 2011, 303 s. ISBN 978-80-247-3605-1 Obrázky: SZUZ. Svaz zakládání a údržba zeleně: Ekologická koupací jezírka. Brno: SZUZ, 2005, 26 s. Dostupné z: http://www.szuz.cz/UserFiles/File/ekologicka.pdfázky: