NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Advertisements

Lesní obratlovci – savci
Základní skupiny živočichů
Předmět a očekávaný výstup
KYTOVCI Žijí výhradně ve vodě.
Savci - opakování.
Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
M O Ř E A O C E Á N Y.
Kytovci.
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vypracovala Martina Šanderová
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Kytovci (Cetacea).
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.12 Anotace:
SAMOSTUDIUM TEST TULEŇ OBECNÝ RYPOUŠ SLONÍ LACHTAN HŘIVNATÝ MROŽ LEDNÍ
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
Plejtvák obrovský Předmět: Biologie Třída: 1L
KYTOVCI SIMONA LEHOCKÁ.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Mořský savci ..
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Řád: Kytovci. Charakteristika: Žijí jen v moři Mají kůži bez srsti Mají silnou vrstvu podkožního tuku Dorozumívají se echolokací Vydechovaný vzduch kondenzuje.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_Kytovci  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_14C_13_Savci _Kytovci Téma: 14C_Př8.roč.
VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.01 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 001
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_05_Kytovci
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PLOUTVONOŽCI CHOBOTNATCI
Polární pustiny a jejich živočichové Polární pustiny zaledněné území či mrazová poušť trvale kryty ledem a sněhem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Kytovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Mgr. Jiří Olexa, 21. listopadu 2012, 8
KYTOVCI.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Přírodopis – 8.ročník Savci – vodní šelmy VY_32_INOVACE_
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._4.KYTOVCI TÉMA: KYTOVCI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2349 ANOTACE: Cílem prezentace je seznámit žáky s charakteristickými znaky kytovců a s jejich nejznámějšími zástupci.

Kytovci Radši už plav ať můžeme začít. Mimochodem jsem kosatka. Zdravím, mě asi znáte, jsem delfín. Dávejte pozor ať se taky něco dozvíte i o mých kamarádech. Radši už plav ať můžeme začít. Mimochodem jsem kosatka.

Znaky kytovců - přizpůsobeni životu ve vodě: • rybí tvar těla • vodorovná ocasní ploutev • přední končetiny přeměněny v ploutve (zadní – zakrnělé) - dýchají plícemi - rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko - dobře vyvinutý sluch - dorozumívají se charakteristickými zvuky - dělí se: • kosticovci • ozubení kytovci

Kosticovci - největší žijící živočichové Odhadni, jak asi vypadají kostice a jak fungují. - nemají zuby, ale mají kostice Kostice jsou rohovité lišty – filtrují vodu a zachycují drobné organismy. - velká vrstva podkožního tuku Plankton tvoří mikroskopické organismy vznášející se ve vodě. Kril je množství drobných korýšů, kteří se vyskytují v oceánech polárního pásu. - potrava: plankton, kril Zopakuj si, co je plankton a kril.

Plejtvák obrovský (modrá velryba) Zástupci kosticovců Velryba grónská - velká hlava a ocasní ploutev Plejtvák obrovský (modrá velryba) - největší kytovec (32 m, 190 t) - spodní část těla výrazně rýhována - kriticky ohrožen Keporkak (velryba hrbatá, plejtvák dlouhoploutvý) - „zpívá“ písně - na lov velryb dohlíží mezinárodní kontrola

Ozubení kytovci - mají velký počet zubů stejného tvaru - živí se dravě - potrava: hlavně ryby, hlavonožci - mají schopnost echolokace - žijí ve skupinkách

Zástupci ozubených kytovců Vorvaň - největší z ozubených kytovců (20 m, 50 t) - velká vepředu jakoby uťatá hlava Delfín skákavý - značně inteligentní - dobrá schopnost se učit - až 3m, 200 kg

Kosatka dravá (orka) - vynikající lovec - nejpestřejší strava (např. i tuleni, lachtani, ptáci, želvy, další kytovci) Narval jednorohý „mořský jednorožec“ - samci mají protáhlý horní zub (řezák)

Opakování 1) Uveď alespoň 2 znaky, kterými se kytovci přizpůsobili životu ve vodě. 2) Čím dýchají kytovci? 3) Proč řadíme kytovce mezi savce? 4) Vysvětli pojmy kostice a plankton. 5) Na které 2 skupiny se kytovci dělí? 6) Z každé skupiny kytovců jmenuj alespoň jednoho zástupce a uveď, čím se živí.

Použité zdroje - použité obrázky – kliparty galerie MS Office 2010