DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Mechanická energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohyb těles-fyzika hrou
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Měření elektrického proudu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Pohybová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Teorie Informace, signál
Energie.
POVOLÁNÍ I. VY_32_INOVACE_3A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Závislost elektrického odporu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Matematika Kvadratická funkce v praxi
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Transkript prezentace:

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 18 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace seznamuje žáky s veličinou energie, jejími druhy a jednotkami a s řešením úloh na polohovou energii. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Energie, polohová energie, pohybová energie, práce a energie, jednotky energie, joule, wattsekunda, kilowatthodina .

Energie je fyzikální veličina. Značíme ji E. V běžném hovoru se říká, že aby člověk mohl pracovat nebo sportovat, musí získávat energii. Získává ji z potravy. Stroje mohou získávat energii například z pohonných hmot nebo z elektrických zdrojů. Energie je fyzikální veličina. Značíme ji E.

Energie je schopnost tělesa konat práci. Těleso, které má energii, může konat práci a vykonáním práce se může změnit energie tělesa. Energie i práce mají jednotku J (Joule). Ke zvednutí kladiva vykonáme práci. Zvednuté kladivo má energii, může konat práci, například zatlouci hřebík. Tekoucí voda nebo voda v přehradě (nad jezem) má energii. Může konat práci např. pohánět vodní kola a turbíny.

Existují různé druhy energie Energie může být: chemická, jaderná, světelná, mechanická atd. Energie se může měnit na energii jiného druhu. Mechanická energie - má dva základní druhy. Energii polohovou Energii pohybovou Energie polohová se může měnit na energii pohybovou a naopak. Lidstvo potřebuje stále více energie. Některé zdroje energie by člověk mohl při rostoucí potřebě energie brzy vyčerpat. Ty označujeme jako neobnovitelné zdroje energie.

Uvaž! Spoj v jenom obrazci obnovitelné zdroje a v druhém neobnovitelné zdroje energie. Do obrazců napiš, který druh každý obrazec obsahuje. vodní energie větrná energie geotermální en. jaderná energie energie plynu ropy energie vodního přílivu energie uhlí Obnovitelné Neobnovitelné Dokážeš přijít na další zdroje obnovitelné energie, které nejsou uvedeny v předcházejícím příkladu? Napiš je! Fotovoltaika, biopaliva, bioplyny

Energie polohová a pohybová Při zvednutí závažíčka do určité výšky vykonáme práci. Závaží získá schopnost konat práci. Má energii. Pokud jeho energie souvisí s výškou- s polohou- říkáme, že má polohovou energii např. vůči Zemi. Značíme ji Ep .( Potenciální.) Kulička, která se pohybuje má energii. Může konat práci, např. po nárazu uvést do pohybu jinou kuličku. Její energie souvisí s jejím pohybem říkáme, že má pohybovou energii. Značíme ji Ek . (Kinetická.)

Správná odpověď je : W = F . s Kdybychom neuvažovali ztráty, bude mít vykonaná práce stejnou velikost jako dodaná energie. (A naopak.) Polohová energie Když zvedneme těleso, vykonáme práci. Napiš vzorec pro výpočet práce. Správná odpověď je : W = F . s Podobně vypočítáme i polohovou energii. Vyjádříme - li tíhovou sílu FG = m . g a vzhledem k tomu, že polohová energie se mění s výškou, dráha je h. Polohovou energii pak vypočítáme: Ep = m . g . h Kde: m je hmotnost v kg h je výška v m g je konstanta asi 10 N/kg

o hmotnosti 100 g , když ho zvedneme do výšky 1 m? Jak se změní polohová energie tělesa o hmotnosti 100 g , když ho zvedneme do výšky 1 m? m= 100 g = 0,1 kg h = 1 m Ep = ? h= 1 m Polohovou energii vypočítáme ze vztahu: Ep = m . g . h Ep = 0,1 . 10 . 1 Ep = 1 J Polohová energie tělesa se zvětší o 1 J. m=100 g Pro ty, kdo si tvrzení rádi ověří: Jakou práci vykonáme ke zvednutí tělesa o hmotnosti 100 g do výšky 1m? m= 100 g = 0,1 kg, FG= 1 N s = 1 m W = ? W = F . S W = 1 . 1 = 1 J Práce je také 1 J.

Uvažte, jaký druh mechanické energie má: pohybovou Jedoucí vlak ………………………………………. Polohovou a pohybovou Jedoucí dítě na skluzavce …………………………………… Polohovou a pohybovou Cyklisté při výskoku na rampě ……………………………… polohovou Zvednuté kladivo……………………………………….

Která energie a jak se změní, zvedneme –li těleso o hmotnosti 5000 g svisle do výšky 80 cm ? Zvětší se polohová energie o 40 J. Náročnější úloha. Těleso bylo zvednuto svisle po dráze 12 m, jeho energie se zvětšila o 24 kJ. Jaká je hmotnost tělesa? Těleso má hmotnost 200 kg.

Doplň chybějící údaje Veličina Značka Jednotka Značka jednotky Čas T sekunda s Práce W joule J Výkon P watt Energie E Hmotnost m kilogram kg Veličina Značka Jednotka Značka jednotky sekunda Práce P Energie kg

Podtrhni správnou odpověď. Wattsekunda Kilowatthodina Megawatthodina Toto jsou jednotky výkonu Toto jsou jednotky energie Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com, 7/2013 a vlastní práce.